Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Media Center  (gelezen 7020 keer)

Offline jw

  • Lid
Media Center
« Gepost op: 2011/03/06, 09:36:19 »
Ik weet zo niet waar ik dit topic kwijt kan dus maar hier

Van het werk heb ik een oude server meegekregen, en wil daar eigenlijk een media center van bouwen. Heb nog een grote DVD kast staan waar alles met passen en meten in kan.

Mobo is een Asus P4P800SE (oudje dus) met 2.8Ghz hyperthreading proc. ATX maat dus 25 x 30.5 cm
Ik heb er een wat snellere nvidia 128mb ingezet om te testen en DVD valt me niet tegen. Voordeel is dat je snel door de menus kan ipv bij een DVD speler zelf, zelfs ondertiteling etc(als het op de dvd staat)
(350W) Voeding zal ik moeten aanpassen om passend te krijgen, ik denk dat ik de print eruit haal en met een tunnel koeling oid in de kast ga zetten. Grote fans ivm lawaai.
Kast DVD speler is te laag er zal een slim line videokaarte moeten komen met evt HDMI uitgang erbij, Nvidia 512mB ofzo
IR afstandsbediening zal niet zon probleem zijn voor 10 eu moet die te krijgen zijn, weet niet of het werkt op linux.
Processor koeling haal ik er af, zet daar een grote fan boven die gelijk de hele kast gaat doorblazen, en via voeding naar buiten blaast.
Mobo heeft electrisch dig out voor naar mijn surround receiver.
HD heb ik 2x 85Gig liggen maar die werken niet al te super meer.
Evt een (Asus) tv kaartje erbij zodat ik digitaal tv kan opnemen
DVD/brander zet ik er voor in, gewoon de originele eerst maar, tzt misschien BR maar heb nog geen HD tv, wel LCD

Zijn er meer mensen die een linux media center hebben gebouwd? tips ?   :)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 09:40:55 door jw »

Re: Media Center
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/06, 10:15:49 »
Geen idee hoeveel geld je nog wilt uitgeven om je huidige project compleet te maken ?

Maar als het boven de 145 euro uitkomt heb ik deze tip wel voor je.
http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=207368
Let op je kan ook de E versie of F versie pakken, ligt eraan wat je allemaal wilt doen, bijv. of je Wifi echt nodig hebt.

Dit is een mini ITX moederbord waar alles opzit wat je nodig hebt voor een MC pctje.
Enkel geheugen opprikken en HD aansluiten en werken maar.

Zeer geruisloos, blijft lekker koel en gebruikt weinig stroom!

Geheugen kan ik je deze aanraden:
http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=67254
Erg snel en word goed gekoeld.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media Center
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/06, 10:17:28 »
Mooi projectje inderdaad :D

Ik heb zelf ook een oude P4 als mediacenter en daarop draait Ubuntu 10.04 icm XBMC. Ik heb gekozen voor bediening met een draadloos toetsenbord met ingebouwde trackball zodat je ook makkelijk iets op internet kan doen oid. De enermax aurora micro wireless is wat mij betreft een aanrader.

Verder heb ik nog een simpel Nvidia videokaartje (GS8400 a 30,-) toegevoegd. Dat is handig want de linux drivers voor Nvidia zijn goed en mbv van VDPAU kan ik nu ook gewoon HD films kijken op dat oude kastje. Maar ligt aan de resolutie van je tv natuurlijk, dat is blijkbaar geen 1920x1080?

Of digitaal tv opnemen gaat werken betwijfel ik echter. De meeste tv aanbieders hebben het signaal gecodeerd waardoor je niet zonder zo'n mediabox van de betreffende aanbieder kan. Ook zijn Blu-ray en Linux geen grote vrienden, dus dat gaat niet rechtstreeks werken dacht ik.

Succes!

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/06, 10:53:02 »
thnx voor reacties

Eigenlijk wil ik dit al heel lang een mediacenter. Heb als 1 vd eerste een LCD tv gekocht maar beeld kwali heb ik niks over te klagen. DVD is heel mooi (yamaha dvd speler met upsampling en SACD)

Bedoeling is het low budget te houden/bouwen (paar tientjes oid) om idd een 2e pc in de kamer te hebben, foto's te laten zien evt automatisch als screensaver, DVD speler, evt gedownloade torrents af te spelen. De kids krijg ik al moeilijk vd pc af als ik zelf wat wil, dus als ze dan een spelletje op de media center gaan doen kan ik weer mijn dingen doen. Duur spul is me niet helemaal goed bekomen, van mijn qcore is de dure corsair voeding al stuk.

Er is 1 nadeeltje ik moet eerst de bios flashen want hij start niet automatisch op, kan ook zijn omdat het een server was met raid kaartjes etc.

En idd XBMC komt erop. Toetsenbord en muis heb ik een draadloze (IR) van liggen maar die met scrollball zou helemaal perfect zijn.

Lan netwerk doe ik gewoon bedraad, of evt via powerline, ik wil geen wifi spul/draadloos.

@Gandyman Die leuke kleine mobo is met de bekende atom processor schijn idd goed te werken, een klant van mij draait ook zoiets met uiteraard ubuntu. Atom gebruikt maar 9watt, mijn qcore 95!
« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 10:56:55 door jw »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media Center
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/06, 11:18:56 »
Ik denk dat je geen spijt gaat krijgen van een media center. Ik merk dat ik zelf de media center tegenwoordig meer gebruik dan de veel snellere pc boven. Ik gebruik het vooral voor (internet) radio, Spotify, muziek en films/series kijken. Maar erg handig dat het ook gewoon een pc is waar ik tekstjes als deze op kan kloppen.

En dit tb met trackball is erg handig, maar op zich zou een IR toetsenbord en muis ook moeten werken. Kijk eens op xbmcfreak.nl volgens mij worden dit soort dingen dat soort dingen daar nog wel een besproken in het forum. Het schijnt dat je met lirc eea wel aan de praat zou moeten kunnen krijgen.

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/06, 11:25:35 »
Mooi zal het allemaal eens bekijken. 2 pc's in de huiskamer is al een luxe  ;)

En idd internet radio etc alles kan dan gewoon afgespeeld via de surround installatie.

Eerst maar eens de bios via usb eens een update zien te geven  :-X

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media Center
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/06, 11:36:59 »
Je kent de uitstekende site van forum-lid Pjotr?

Hij geeft hier wat tips voor het handig updaten van de bios, voor het geval je nog wat input kan gebruiken.
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/06, 16:59:31 »
Handige site!  Heb al eens op aanraden van de leverancier mijn eigen mobo via EZ flash gedaan, deze Asus gaat nog via de oude manier.

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/06, 19:26:11 »
Geflashd,  =D     heeft ook al EZ flash dat ding maar niet via usb, alleen flop of cd rom, dat laatste is me gelukt.

Nou kijken of ie een beetje wil doorstarten bij booten

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/07, 17:38:41 »
Volgens mij was een IDE kabel niet super meer na verwisselen ervan start ie steeds netjes op.
Ik heb nu alles gesloopt en in delen liggen, DVD drive wisselen uit andere pc ivm lengte, plaats van spullen bepalen maar dat valt nog niet mee! Of de AGP zit in de weg, of DVD is te lang, of de aansluitingen vd mobo zitten niet achterin, of de HD kun je niet kwijt, etc.






En let niet op de zooi vd 2e foto  =D



Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media Center
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/07, 18:28:38 »
Ai, alleen AGP aansluiting?

Weet niet of je daar dan een HD geschikte videokaart in kan krijgen... In principe hebt je de nvidia 8 of hoger serie nodig om van VDPAU gebruik te kunnen maken.

Hier wat info
http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU#Table_of_NVIDIA_GPUs

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/07, 18:50:03 »
Toch vond ik beeldkwaliteit al prima (nvidia 128mB 4200ti agp) Zou het met PCI beter gaan ipv AGP?
Had al een 8400 op het oog maar dat doe ik later wel als upgrade, eerst maar eens de boel aan de praat krijgen.

Ik denk eraan de kast met een alustrip 25 a 30 mm te verhogen zodat ik de HD, voeding en brede video of pci kartjes zo kwijt kan. Bodem wordt dan bak vormig en deksel sluit er zo op aan. Frontje moet ik toch nog maken. Waar ben ik aan begonnen.

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/09, 23:44:32 »
Kastje bijna klaar
 




Kast is verhoogd naar 12.5 cm zodat een full size Nvidia graka er staand in kan. Routing ventilator zie je ook al een beetje via geblazen cpu naar voeding en er weer uit. Messing stands zijn de montageplekken atx board.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media Center
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/10, 07:34:32 »
Toch vond ik beeldkwaliteit al prima (nvidia 128mB 4200ti agp) Zou het met PCI beter gaan ipv AGP?
Had al een 8400 op het oog maar dat doe ik later wel als upgrade, eerst maar eens de boel aan de praat krijgen.

Nou ja, op zich niet beter beeld, maar volgens mij is een AGP bus niet snel genoeg om HD beelden weer te geven. Maar zeker weten doe ik het niet eigenlijk....

Flink project overigens en mooie vorderingen!  :D

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/10, 23:20:43 »
Wa t uitgezocht: PCI express is het best op dit moment. (16X)

Met de P4PE mobo is de AGP (accelerated Graphics) de beste plek voor de video kaart (8X) verder heeft mobo standaard PCI slots. ALs ik PCI express wil hebben moet er een andere mobo in, kan wel maar doe ik in de toekomst wel.

Zie: http://www.diamondmm.com/howtobuyvideocard.php

Kast vordert lekker, ATX zit erin geschroefd achterwand is vrijwel klaar, plekken voor agp en pci slots nog daarin te slijpen, bevestiging kaartjes doe ik met alustrip en schroefdraad erin getapt, voeding erin geschroefd, plek fans bekeken (80mm voor processor, 60 mm voor graka en 100mm voor voeding)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/10, 23:22:21 door jw »

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/12, 21:05:41 »


Op draaibank bronzen kogelpunt gedraaid en deze op de koperen core vd cpu koeler gezet, meer massa en mooiere flow langs ribben. Fan komt er schuin op dus niet meer tegen de ribben, alu schoorsteen ga ik nog maken. Direct op de ribben gaat fan zoemen en zoemen is niet handig.

Re: Media Center
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/12, 23:13:49 »
Toch vond ik beeldkwaliteit al prima (nvidia 128mB 4200ti agp) Zou het met PCI beter gaan ipv AGP?
Had al een 8400 op het oog maar dat doe ik later wel als upgrade, eerst maar eens de boel aan de praat krijgen.
Nou ja, op zich niet beter beeld, maar volgens mij is een AGP bus niet snel genoeg om HD beelden weer te geven. Maar zeker weten doe ik het niet eigenlijk....

AGP kan HD beelden prima weergeven hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. Het renderen met videogames gaat een stuk lastiger, maar HD-video moet zeker lukken. Ook met 1080p ;) (After all, eigenlijk stellen HD Beelden niet bijster veel voor. (En ik heb zelf jaren met AGP en later met PCI gewerkt, pas sinds een half jaartje draai ik PCIe; ik heb dus zelf ook ervaring))
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Dakey

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/12, 23:44:59 »
Altijd leuke topics om te volgen! Ik krijg spontaan zin om zelf ook weer eens te knutselen!

Offline jw

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/12, 23:47:32 »
Ik vind het leuk werk, vandaag met de  kleine flex oude magnetron beplating pasgeslepen voor de achterwand. Met een dunne schijf kun je heel mooi allerlei gaten etc snijden, zelfs kleinere vierkante gaten (net ingang) gaan prima.

Gisteren wat gezocht daarop en AGP moet idd lukken, en mijn tv stelt niet zoveel voor, Vestel (JVC) 27 inch 720 non P met als beste ingang een DVI (D of A?) ingang, denk gewoon A
« Laatst bewerkt op: 2011/03/12, 23:49:14 door jw »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Media Center
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/15, 20:28:33 »
@theborr,
Je vraag even afgesplitst  zodat je beter geholpen kan worden. Is verplaatst naar: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/re-media-center/msg710606/#msg710606
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu