Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?  (gelezen 1329 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Gepost op: 2015/10/20, 21:41:56 »
Ik weet dat je op Linux beter geen antivirus kunt gebruiken. Ik heb de wel volgende vragen.

1. Kunnen Windows virussen en/of malware die op OSX en/of Linux systeem zitten oversmetten naar een Windows computer via het netwerk of USB? Ik snap dat een -op Windows gericht- virus niets kan in Linux en OSX maar het gaat mij puur om de vraag of het kan oversmetten naar Windows systemen. Uiteraard heb ik een antivirus op Windows systemen en controleer ik regelmatig mijn Windows systemen in huis. Maar dan nog ben ik benieuwd naar mijn vragen.

2. Kunnen Windows of Linux  virussen op Windows oversmetten naar Linux via usb of netwerk?

Misschien klink ik paranoïde maar wellicht wil iemand hier zijn blik op werpen?

Groet Dennis


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/20, 22:39:55 »
Ik weet dat je op Linux beter geen antivirus kunt gebruiken. Ik heb de wel volgende vragen.

1. Kunnen Windows virussen en/of malware die op OSX en/of Linux systeem zitten oversmetten naar een Windows computer via het netwerk of USB? Ik snap dat een -op Windows gericht- virus niets kan in Linux en OSX maar het gaat mij puur om de vraag of het kan oversmetten naar Windows systemen. Uiteraard heb ik een antivirus op Windows systemen en controleer ik regelmatig mijn Windows systemen in huis. Maar dan nog ben ik benieuwd naar mijn vragen.
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Misverstand:-bescherming-van-Windowsgebruikers
(punt 4, rechterkolom)

Citaat
2. Kunnen Windows of Linux  virussen op Windows oversmetten naar Linux via usb of netwerk?
Nee. Windowsvirussen kunnen niks in Linux doen, en Linuxvirussen zijn er sowieso niet, in het wild.  :)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/20, 22:48:26 »
Ik weet dat je op Linux beter geen antivirus kunt gebruiken. Ik heb de wel volgende vragen.

1. Kunnen Windows virussen en/of malware die op OSX en/of Linux systeem zitten oversmetten naar een Windows computer via het netwerk of USB? Ik snap dat een -op Windows gericht- virus niets kan in Linux en OSX maar het gaat mij puur om de vraag of het kan oversmetten naar Windows systemen. Uiteraard heb ik een antivirus op Windows systemen en controleer ik regelmatig mijn Windows systemen in huis. Maar dan nog ben ik benieuwd naar mijn vragen.
Zie: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Misverstand:-bescherming-van-Windowsgebruikers
(punt 4, rechterkolom)

Citaat
2. Kunnen Windows of Linux  virussen op Windows oversmetten naar Linux via usb of netwerk?
Nee. Windowsvirussen kunnen niks in Linux doen, en Linuxvirussen zijn er sowieso niet, in het wild.  :)

Hee Pjotr ik heb jouw site vanavond gelezen voor ik dit topic openden. Ik kon hier echter niet de antwoorden vinden op mij specifieke vragen. Misschien dat jij de antwoorden kunt vertellen op mijn vragen uit punt 1. Wat betreft punt 2. Jij zegt Win virussen kunnen niks doen in Linux dat snap ik, maar ze kunnen wel vanuit het Linux/OSX systeem oversmetten naar Windows toch? Ik zet er specifiek OSX bij omdat ik ook 1 macbook heb. Ik geniet van meerdere os'en namelijk. OSX voor de simpelheid, software/hardware combinatie is top, relatief veilig. Linux voor de veiligheid, openheid en gratis natuurlijk, Windows voor de allround-heid.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/20, 22:51:08 »
@ Dennisch,

antwoord op vraag 1:
ja je kan andere gebruikers van een Windowssysteem besmetten als je besmette bestanden van de ene W*****-computer via netwerk of USB via uw Linux-gestuurd systeem naar een ander W****-computer verstuurd.
Je zal dan door de andere gebruiker als het "zwarte schaap" beschuldigd worden dat je besmette bestanden doorstuurd, gewoon omdat je besmette bestanden, ontvangen op uw computer door een USB-stick of een besmet netwerk, doorstuurd naar een andere Windows-computer.
Uw computer, die een linux-gestuurd besturingssysteem draait zal niet besmet worden. daarmee is ook vraag 2 beantwoord.

Paranoïde worden of zijn is helemaal niet nodig, gebruik het "gezond verstand".

Let dus wel op met USB-sticks die van een windows-gestuurde systeemcomputer /gegevens van een netwerk komen.
Als je zeker weet dat ze besmet zijn of virussen bevatten neem die dan ook niet aan en gebruik die dan ook niet.

Als je echt zeker wil zijn dan kan Sophos ( een antivirus dat, volgens ik gehoord heb, beter zou zijn dan Clamv- Clamtk ), een mogelijke hulp zijn.
Zelf ken en gebruik ik Sophos niet.
Misschien zijn er andere leden van het forum die het wel kennen en gebruiken en die je daar verder kunnen over informeren/helpen.

Hopelijk lijkt het nu wat duidelijker.

Ik heb, voor de programma's die ik "maar" gebruik een heel duidelijke keuze gemaakt, nl.: W***** = VOLLEDIG WEG.
Alleen een 'Linux-gestuurd systeem is op mijn computers geïnstalleerd.
Ik kan alles wat ik vroeger ook kon met W*****.

De programma's die ik "maar" gebruik zijn de volgende:
1) Thunderbird om te mailen;
2) Gramps om de stamboom te bewerken en verder aan te vullen;
3) Shotwell voor het beheer van mijn fotocollectie;
4) Browsen met FireFox en zoeken met Google of Duckduckgo;
5) Spelletje (kaarten) met PySolF;
Ik kan ook 'smoelenboeken', tekstverwerken met Libre Office (versie 5); ecxell-bestanden openen en bewerken met Gnumeric; PDF-bestanden openen en lezen met Okular of Evince en nog veel, veel meer...

Mvg.,
Mau.

Dank voor je reactie. Ik ben niet van plan om een antivirus op OSX en linux te installeren. Het liefst scan ik af en toe met een losse (online) scanner die niet altijd op de achtergrond draait. Ik weet echter niet welke goed zijn. Blijkbaar is Sophos dus prima als ik het zo hoor maar die draait denk ik continue op de achtergrond.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/20, 22:56:38 »
Windowsgebruikers moeten *zichzelf* beschermen. Ik citeer van die webpagina op mijn webstek:
Citaat
Indien een Windowsgebruiker te beroerd is om zijn eigen systeem te beschermen tegen bedreigingen die het gevolg zijn van tekortkomingen in zijn eigen besturingssysteem, dan zullen de inspanningen van een relatief kleine groep Linuxgebruikers daar geen enkel verschil in maken. Zulke Windowsgebruikers zullen onvermijdelijk worden besmet via een andere bron.

Sterker nog, ik vind dat Windowsgebruikers de gevolgen moeten dragen van hun eigen keuzes. Niet om hard te zijn, maar het is meer het principe dat gevolgen gedragen moeten worden door de verantwoordelijke partij. Want anders is er geen prikkel voor verandering.

Tenzij een Linuxgebruiker een publieke server draait (niet bepaald alledaags gebruik dus), raad ik de installatie van antivirus (in Linux) daarom sterk af. Want het installeren van antivirus (in Linux) ondersteunt één van de slechtste aspecten van besturingssysteemontwerp. Wie kiest voor Windowsgebruik, moet *zichzelf* goed beschermen.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/20, 23:01:22 »
Dat doe ik ook op de Windows pc's in huis. Maar hoe voorkom je uberhaubt dat Windows virussen op osx en Linux zich verspreiden naar Windows? Of gebeurt dit alleen wanneer je een besmet bestand op stick/netwerk gooit én opent?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/20, 23:16:49 »
Dat doe ik ook op de Windows pc's in huis. Maar hoe voorkom je uberhaubt dat Windows virussen op osx en Linux zich verspreiden naar Windows? Of gebeurt dit alleen wanneer je een besmet bestand op stick/netwerk gooit én opent?
Zelfde als met alle andere Windowsvirussen. Dus antivirus draaien op Windows en hopen dat 't je beschermt (ik geloof dat ze een score van 50 % halen of zo). Dat biedt precies dezelfde bescherming als het voorafgaand draaien van diezelfde AV op Linux.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/20, 23:26:48 »
Dat doe ik ook op de Windows pc's in huis. Maar hoe voorkom je uberhaubt dat Windows virussen op osx en Linux zich verspreiden naar Windows? Of gebeurt dit alleen wanneer je een besmet bestand op stick/netwerk gooit én opent?
Zelfde als met alle andere Windowsvirussen. Dus antivirus draaien op Windows en hopen dat 't je beschermt (ik geloof dat ze een score van 50 % halen of zo). Dat biedt precies dezelfde bescherming als het voorafgaand draaien van diezelfde AV op Linux.

Dat snap ik idd. Maar dan moet je de bron van infectie toch ook bestrijden? Dus stel dat er Windows malware/virussen op een Linux machine (en osx) is. Dat kan natuurlijk als je pech hebt gebeuren. Hoe kun je die dan verwijderen? Ik snap dat het geen schade aanricht op je Linux machine, maar dan nog wil je zulke zooi eraf halen. (al is het alleen al om het niet verder te verspreiden)  Wat is een methode/scanner (online?) die je systeem goed kan nalopen zonder dat zo'n scanner op de achtergrond draait? Dus dan bedoel ik een ESET Online scanner, Hitman Pro of Malwarebytes Free. Heb je zulke dingen ook op Linux? Ik ga nu slapen, ik lees morgen graag je reactie! Bedankt alvast.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/21, 08:26:59 »
Een Linux systeem kan prima Windows bestanden doorgeven dus ook bestanden met malware. :evil:

ClamTK (ClamAV) is een opensource virusscanner uit het Ubuntu softwarecentrum waarmee je desgewenst (af-en-toe) je Ubuntusysteem kan scannen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/21, 08:37:40 »
Bedankt voof jullie reacties. Maar ik begrijp goed dat de Windows virussen op linux niet uit zichzelf op een Windows pc terecht komen? Dus je moet eerst zelf het virus (geinfecteerde file)al openen op Windows toch? Want windows wormen zijn er niet die van een totaal ander OS Linux zich zomaar verspreiden naar Windows zonder dat je  wat hoeft te openen? Want daar was ik bang voor.  En dat ClamAV, draait dat op aanvraag, of draait dat altijd in de achtergrond?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/21, 08:53:54 »
En dat ClamAV, draait dat op aanvraag, of draait dat altijd in de achtergrond?
ClamAV draait op aanvraag, niet in de achtergrond (alleen freshclam, het verversen van de clamav virus-database draait standaard in de achtergrond).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/21, 10:13:51 »
1. Ja.
2. Ja. (maar je stel je vraag onvolledig: besmetten != schade aanrichten)

Vergelijk het met een SOA; ook mensen die zelf niet ziek worden (Linux) kunnen de SOA oplopen/doorgeven aan anderen die wel ziek worden (Windows).  ;)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/21, 11:40:18 »
En dat ClamAV, draait dat op aanvraag, of draait dat altijd in de achtergrond?
ClamAV draait op aanvraag, niet in de achtergrond (alleen freshclam, het verversen van de clamav virus-database draait standaard in de achtergrond).

Oke dus Clamav is safe te gebruiken omdat het niet je Linux systeem verstoort omdat het op aanvraag draait? En voor de duidelijkheid Clamav scant ook op Windows virussen/malware op een Linux systeem toch? Want daar gaat het mij vooral om.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ben ik paranoïde of kan dit gebeuren?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/21, 12:24:45 »
Oke dus Clamav is safe te gebruiken omdat het niet je Linux systeem verstoort omdat het op aanvraag draait? En voor de duidelijkheid Clamav scant ook op Windows virussen/malware op een Linux systeem toch?
Jazeker
Klik links bovenin op Documentatie