Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited  (gelezen 1302 keer)

Offline Alfaroba

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Gepost op: 2013/03/27, 16:48:20 »
Ik breng een probleem dat opgelost leek weer ter sprake.  Ik had Windows XP naast Ubuntu 12.04 maar moest, vanwege problemen, XP herinstalleren. Na herinstallatie op een primaire partitie kan ik niet meer opstarten. Fout tijdens laden sturingssysteem. Ik meen te begrijpen -uit informatie op het forum - dat dit komt doordat GRUB beschadigd is.
Ik heb de instructies uit Computertip: Opstartlader Grub: hoe hem te repareren, aan te passen of te verwijderen gevolgd, door op te starten mbv een LiveCD 12.04. Ik kom echter niet bij de geinstalleerde versie van 12.04 maar krijg de keuze tussen Ubunu uitproberen, of Installeren. Kies ik voor Ubuntu uitproberen, vervolgens Dash, en type daarna "Terminal" in, krijg ik de mededeling dat de terminal niet voorkomt. En dus kan ik GRUB nier herstellen.
Het alternatief, eerst Windows en daarna Ubuntu, is voor mij geen optie want ik heb alleen een back-up gemaakt van de WP bestanden.
Graag suggesties

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/27, 16:52:53 »
Als ik "Fout tijdens laden besturingssysteem" Google, krijg ik veel Microsoft-gerelateerde artikelen. Het lijkt me dus dat het met Grub niets te maken heeft.

Als "terminal" niet voorkomt in de Dash, moet je de cd maar eens op fouten controleren vanuit datzelfde paarse menu.

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/28, 08:38:43 »
Die Ubuntu uitproberen is de live sessie die je moet hebben.
Een sneltoets om een terminal venster te opennen: Ctrl+Alt+T

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/28, 17:50:00 »
Reactie cumulus007: Dat er iets met de GRUB niet in orde is komt niet van mij, maar van diverse commentaren in ander forum stukjes, o.a vind ik in het artikel over Opstartlader GRUB , onder punt 2
2. De belangrijkste (maar niet de enige) oorzaak van beschadiging van Grub, is ongewenst gedrag van Windows. Als u eerst Linux installeert en daarna pas Windows, dan raakt u namelijk opstartlader Grub kwijt.

Ik zal wat gaan googlen met de foutmelding
wat bedoel je met paarse menu ?

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/28, 22:23:33 »
Reactie cumulus007: Dat er iets met de GRUB niet in orde is komt niet van mij, maar van diverse commentaren in ander forum stukjes, o.a vind ik in het artikel over Opstartlader GRUB , onder punt 2
2. De belangrijkste (maar niet de enige) oorzaak van beschadiging van Grub, is ongewenst gedrag van Windows. Als u eerst Linux installeert en daarna pas Windows, dan raakt u namelijk opstartlader Grub kwijt.

Ik zal wat gaan googlen met de foutmelding
wat bedoel je met paarse menu ?
Waar je kiest voor "Ubuntu uitproberen". Zodra de live-cd start en je scherm paars wordt, druk je op een toets, waarna je in het verschenen menu je taal kiest. Dan selecteer je de menu-optie om de cd op fouten te controleren en druk je op Enter.

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/29, 07:52:42 »
Betreft het controleren op fouten.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop#InstallatieDesktopQuantal.Voorbereiding

@Cumulus: Als je niet op een toets drukt bij dat eerste paarse scherm gaat het opstarten door naar een venster waar je kan kiezen tussen installeren en uitproberen.

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/29, 11:10:42 »
Heb menu'tje gevonden door op een toets te drukken na opstarten met DVD 12.04, en de check op fouten uitgevoerd. No errors found ! Van de verdere opties in het menu'tje leek mij alleen "uitproberen" relevant, maar als ik dit uitvoer, en binnen Dash selecteer op terminal, krijg ik - opnieuw - de mededeling dat die niet voorkomt. Ik maak blijkbaar verkeerde keuzes, maar met jullie hulp hoop ik verder te komen

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/29, 19:52:09 »
Zoals ik eerder al melde.
Het zou ook moeten lukken met de toetscombinatie: Ctrl+Alt+T

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/30, 15:10:23 »
Sorry Erik, ik had je mededeling mbt Ctr Alt T over het hoofd gezien; werkt, zelfs bij  mij.
Mbv terminal Grub hersteld volgens schema:
sudo mount /dev/sda5 /mnt    Daarna
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt Daarna
sudo reboot
Nu zal uw computer herstarten vanaf de harde schijf en doet Grub het weer.

Klopt, ik heb weer toegang tot 12.04, maar ontmoet de volgende problemen

1. er is geen enkele icoon zichtbaar, noch in de linkerbalk noch rechts boven.  Alleen mbv de rechtermuisknop kan ik bestanden bekijken.

2. Ik heb geen toegang tot Windows, omdat de volgende opdracht niet uitgevoerd kan worden

Plaats daarna de nieuwe Windows in het Grubmenu:
Terminalvenster tik in:
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

na dit commando krijg ik de volgende respons:
sudo update-grub
/usr/sbin/grub-probe: fout cannot find a device for / (is dev mounted ?)

Bij de eerste opdracht wordt dev toch aangekoppeld, of zie ik dat verkeerd
weet je een oplossing voor deze problemen ?

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/30, 17:11:36 »
Geef eens de opdracht:
sudo fdisk -lPost de uitkomst. Dan weten we in ieder geval de schijfindeling.

Ik neem aan dat de laatste update-grub doet vanuit je geïnstalleerde Ubuntu.
Of is het vanuit de live sessie?

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/31, 15:36:29 »
Ik kon het trucje met Ctr Alt t alleen uithalen vanuit de live CD, mijn harde schijf 12.04 reageert nergens op
Omdat ik de resultaten van sudo fdisk -l niet kan exporteren heb ik een deel ervan overgenomen; die stuur ik hierbij
Apparaat   opstart   begin   einde   blokken   ID   Systeem
/dev/sda1   *              63      .........     ...........            7   NTFS
/dev/sda2                                                       5   uitgebreid
/dev/sda3/                                                       83   Linux
/dev/sda5/                                                       83   Linux
/dev/sda6                                                       82   Linux

Ik ga ervan uit dat de grootte van de partities niet van belang zijn
Ik hoop dat je er wat mee kunt

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/31, 15:38:27 »
sorry, twee typefouten
achter sda3 en sda5 moet geen / staan

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/02, 08:25:11 »
sda3, 5 en 6 zijn alle drie Linux partities.
Waar is de swap (Linux wisselgeheugen) partitie? Ik neem aan dat dat de sda6 is gezien de ID is 82.

Dan houden we de sda3  en 5 nog over. Welke van deze is de root (/) partitie?
Kan het zijn dat sda3 de root partitie is en sda5 de /home partitie?
Als dit klopt heb je dus sda3 in te vullen i.p.v. sda5:
sudo mount /dev/sda3 /mnt en dan de rest.

Een deel van de gegevens kan je ook vinden in GParted in de live-sessie.

PS. Bij typfouten kan je ook je bericht editen i.p.v. de correctie te melden in een nieuwe post. Dat houd het overzichtelijker.

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/02, 16:56:19 »
Aannemende dat ik een home partitie op /sda3 heb (bij mijn weten had ik die niet, maar ja ...) heb ik ingetypt:
sudo mount /dev/sda5 /mnt    Spatie tussen sda5 en /mnt.  Hier kwam geen respons op; daarna
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt (ik heb een spatie getypt tussen install en /dev, idem tussen /sda en --root. Was dat de bedoeling ?
Respons: Installation finished; No error reported

Daarna sudo reboot
Hij schakelt uit,  maar ipv opstarten krijg ik een zwart scherm met tekst over GNU GRUB version 1.99-21ubuntu3, gevolgd door
grub>

Tot welke conclusies leidt dit ?

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/02, 18:17:02 »
Ten eerste zit grub nu op de mbr, maar heeft geen verdere aankoppeling van waar het zijn instellingen vandaan moet halen.
Gewoonlijk gaar dat met het commando:
sudo update grubIk weet even niet uit mijn hoofd wat er extra moet gebeuren in een live sessie.

Als je bij jou weten geen apparte /home partitie had zal die waarschijnlijk er ook niet zijn.
Daarom belangrijk uit te zoeken wat die sda3 dan wel is.
Kan zijn dat je een dubbele Linux installatie hebt of dat sda3 is waar we nu sda5 voor proberen.

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/02, 19:28:15 »
Ervan uitgaande dat ik sda3 gekoppeld had, levert sudo update-grub als response /usr/sbin/grub-probe: fout cannot find a device for /

Ik heb daarom geprobeerd sda5 te koppelen dmv sudo mount /dev/sda5 /mnt, gevolgd door sudo update-grub. Maar ook  nu hetzefde antwoord, fout cannot find a device for / (is /dev mounted ?)

Hier kan ik niets van maken

p.m waar zit de edit knop ?

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/02, 20:24:40 »
Ik heb even opgezocht waar je je informatie vandaan hebt.
De betreffendt instuctie gaat er over dat sudo update-grub pas word uitgevoerd na een herstart.
Dit om de XP installatie weer door grub te laten herkennen.
Met die herstart moet je naar de geïnstalleerde Ubutu toe en niet weer een live sessie starten.
Hier lopen we echter tegen de het probleem op dat het niet verder komt dan.
"Grub>"

In de documentatie wiki van hier kwam ik nog een uitleg tegen. De methode is net anders en kan misschien tussendoor net wat geven over wat er mis gaat.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
We hebben geen aparte /boot partitie. Deze stappen hebben we dus over te slaan.

Het is ook handig eerst uit te zoeken of de installatie op sda3 of 5 staat.
Dit kan simpelweg door tijdens de live sessie gewoon met op de partitie te kijken en kijken wat voor mappen er in staan.

PS: Wijziggen van één van je voorgaande berichten doe met het icoontje dat alleen rechtsboven je eigen berichten staan. (Kijk uit, niet het quote knopje die boven alle berichten staat. ;))

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/02, 22:32:02 »
Dit kan simpelweg door tijdens de live sessie gewoon met op de partitie te kijken en kijken wat voor mappen er in staan.
Hoe doe ik dat ?

In je nieuwe link zag ik een optie ls /mnt om meer te weten te komen over mijn indeling, en de opdrachtregel voor het ontkoppelen van sda3 en/of sda5. Gekozen voor sudo unmount /dev/sda3 /mnt.

Helaas werken bij mij dingen die voor een ander standaard zijn vaak niet. In beide gevallen: command not found

bedankt voor je geduld

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/03, 08:28:35 »
Op de partities kijken kan je met Nautilus doen. Nautilus blader je door de mappen. (Zeg maar wat de verkenner voor Windows is.)
Links boven hoor je een lijst te hebben met alle beschikbare partities. Als je er op klik word hij vanzelf aangekoppeld.

Ik weet even niet of het aankoppelen in Nautilus effect op het mounten via de terminal.

Betreft
sudo unmount /dev/sda3 /mntHier zit een typefout in.
Het moet zonder de n in umount.
dus het wordt:
sudo umount /dev/sda3 /mnt
Ik heb toen ik er ook net mee begon er mee zitten stoeien.  ;)

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/03, 16:48:54 »
umount /dev/sda3 (sda5 blijft gekoppeld) herstelt de situatie van reactie #8, dwz opstarten van 12.04 vanuit de harde schijf is mogelijk.
Bij standaard start zijn er geen iconen; bij start mbv veilige modus wel iconen.

gparted (veilige modus) ziet alleen een ongebruikte schijf; waarom ?

Ik zie geen kans zekerheid te krijgen of 12.04 op sda3 of sda5 staat
Waar moet ik mbv nautilus naar kijken ?
In welke mappen staat er info mbt de partities ?
Waar bovenin links kan ik een lijstje vinden ?

Zijn onderstaande opdrachten uit de ingesloten link van belang ?


# Koppel eerst een aantal belangrijke partities met 1 enkele opdracht:
#

for i in /dev /dev/pts /proc /sys; do sudo mount -B $i /mnt$i; done

#

Draag de besturing over aan de harddisk installatie met een chroot opdracht:
#

sudo chroot /mnt


Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/04, 08:07:54 »
Als ik het goed begrijp start de computer nu wel (deels) Ubuntu op vanaf de harde schijf?
Dat betekend dat grub dus weer werkt.

De overige vragen zal ik later moeten opzoeken.

Verder misschien handing om te kijken of er in de buurt een steunpunt is die misschien direct kan helpen. Zoek ten eerste naar een steunpunt.
http://kaart.ubuntu-nl.org/

Offline Alfaroba

  • Lid
Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/06, 16:17:34 »
Omdat  jij relatief veel tijd besteed aan mijn probleem (waarvoor danK), en ik vanaf morgen voor een week met vakantie ga, lijkt het me goed even een adempauze in te lassen. Uiteindelijk kan ik nu weer bij mijn bestanden, kan daarvan een back-up maken, en daarom valt te overwegen niet langer tijd te besteden aan de oplossing van mijn probleem, maar de schijf opnieuw te formateren en eerst Windows te installeren en daarna 12.04. Dat gaat met minder moeite maar het onbevredigende van deze opzet is dat we het probleem niet hebben opgelost. Laat me maar weten hoe jij er zelf over denkt

Re: Windows XP installeren naast Ubuntu, revisited
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/06, 21:49:18 »
Een back-up maken en vervolgens alles opnieuw installeren is inderdaad de meest makkelijke oplossing.

Na het zoveel uitproberen kan het wel eens gebeuren dat de ene bewerking de ander in de weg zit. Vanaf dat punt raak je van de regen in de drup.
Bij een herinstallatie is dat weer schoon.