Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?  (gelezen 1281 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb al enkele decennia ervaring met MS Access, in het bijzonder met het opzetten van queries.

In Calc kan je ook wel een aantal query-achtige handelingen verrichten, maar Calc voldoet niet aan mijn vereisten. Zo wil ik bv. waterverbruikgegevens groeperen per seizoen doorheen jaren, er gemiddeldes uit halen per seizoen enzovoort. Ik wil ook kunnen groeperen op bepaalde kenmerken en ook dat is een mysterie in Calc.

In calc kan je eventueel een gemiddelde trekken en ook een grafiek doorheen een tijdsverloop, maar dat is het zowat. Ik weet wél hoe ik het in Access zou organiseren. Daarvoor zou ik dus queries gebruiken.
LibreOffice Base is véél en véél te beperkt om er goed queries mee te kunnen maken (ofwel ben ik dom, ofwel zijn de handleidingen veel te beperkt) dus ik zoek alternatieven.
Base is dus afgevoerd, maar Kexi misschien?
Of bestaan er eventueel statistische pakketten waarmee ik gegevens seizoenaal kan groeperen en analyseren? Let wel: het moet begrijpbaar zijn voor een bioloog als ik.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/03, 23:26:52 »
Beste Jenske,
De (Nederlandstalige) documentatie is inderdaad beperkt, maar met hulp van het LibreOffice forum is mij alles gelukt wat ik er mee wilde.
Als ik jou was zou ik de vraag op het LibreOffice forum stellen over de query die je wilt maken. Ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk zou zijn.
Succes
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/04, 00:28:36 »
En als je graag SQL wil gebruiken, weet dan dat Microsoft nogal veel van de standaard afwijkt met SQL Server en zeker met Access.
Er zijn twee erg goede databaseservers beschikbaar die vrij, open en gratis zijn (en in het standaard softwarecentrum zitten): dat zijn mariadb en postgresql.
Mariadb is de opvolger van mysql. De gebruikte SQL-taal is ook niet erg standaard, maar wel beter dan die van Microsoft.
Postgresql volgt de standaard vrij nauwkeurig en lijkt erg op die van IBM DB2. Deze is ook erg performant, zeker als je bedenkt dat je hem gratis en vrij mag gebruiken.

Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/04, 01:15:57 »
Ik sluit me wel aan bij Bloom denk ik.

Ik heb wel eens zulke complexere berekenings-vraagstukken in moeten vullen, en dat ging prima in een PHP based scripte gebaseerd op een SQL database. In PHP kun je behoorlijk complexe formules laten toepassen.

Maar misschien kun je ook denken aan C++ of iets dergelijks.
In elk geval, als excel niet meer voldoet door complexiteit gaat het mogelijk interessant worden om zelf iets te bouwen op wat voor manier dan ook.
Al blijf ik er ook bij dat je met excel ook héél ver kunt komen. Ook daar heb ik complexe formules in samengesteld.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/04, 07:49:51 »
Ik denk toch dat je je eens beter moet verdiepen in LibreOffice Base. Misschien dat het maken van queries met de grafische interface zijn beperkingen heeft, maar je kunt ook direct SQL gebruiken.

Statistische pakketten? R-cran, dé referentie voor statistici. Dit is echter commandolijn, dus de leercurve is wat langer. pakket: r-base, website:https://cran.r-project.org/. Voor wat je wil doen, data analyseren en visualiseren, is dat eigenlijk het geëigende pakket.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/04, 17:42:59 »
Ik zal het eens proberen in Base met SQL.
Maar ik moet toch vaststellen dat Base verre van gebruiksvriendelijk is. In die zin lijkt R me stukken beter: daar heb je tenminste niet de illusie dat je het met een GUI kan oplossen.

Zo kan je bv. niet vlot een Calc-blad importeren in Base. Je kan wel, bij het aanmaken van een nieuwe, lege database, kiezen om te koppelen met een werkblad. Maar als je, zoals ik, dat in eerste instantie niet hebt gedaan omdat ik ervan uitging dat ik héél mijn werkblad gewoon zou over kunnen brengen naar Base, is het bijzonder onduidelijk om een simpel Calc-werkblad in Base te importeren.

Ik ben bijzonder tevreden over LibreOffice, maar over Base ben ik eigenlijk al een jaar of 10 niet te spreken. Het lijkt er ook helemaal niet op dat daar nog aan wordt gewerkt.

Als het me wat tegen steekt in Base, ga ik het ineens proberen in R. Per slot van rekening ben ik als biostatisticus opgevoed geweest en ziet het ernaar uit dat R wél gebouwd is om mijn vragen te kunnen beantwoorden: nl. seizoenale analyses.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/04, 20:12:00 »
Hoi Jenske,
Ik heb je vraag en reacties nog eens door gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit wat je nu werkelijk wilt bereiken. Heb je bijvoorbeeld je gegevens echt in een database staan of alleen op een sheet in Calc? En krijg je de sheet steeds opnieuw aangeleverd of is het steeds dezelfde die je wilt gebruiken?

En zit het probleem in het gebruik van SQL? Of in de database.

Misschien kun je een tipje van de sluier oplichten over wat voor gegevens je nu precies hebt en hoe je die gegevens wilt manipuleren.

Als het één tabel is zou je toch met Calc een heel eind moeten kunnen komen lijkt me. Zeker als je vooral rekenkundige bewerkingen wilt doen.
Tenslotte, als het meer statiek is, dan zou je PSPP kunnen overwegen.

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/04, 20:54:28 »
Ik heb mijn (tijdgebonden) gegevens in Calc staan, maar wil nu graag berekeningen doen zoals:

  • alle gegevens uit de maand januari doorheen de jaren vergelijken en verhouding berekenen van dat januari-totaal tot het jaartotaal
  • alle gegevens afwegen aan een zelf berekende lopende waarde die 16 metingen teruggaat (d.i. dus niet hetzelfde als een lopend gemiddelde)
  • een vergelijking maken van het winters verbruik ten opzichte van het verbruik in augustus, gegroepeerd voor de jaren 2010 tot 2014 en voor de periode 2015 tot 2017 en voor de periode 2018 tot 2020, afgewogen aan het aantal metingen dat ik voor elke periode heb
Het gaat dus over groeperen, selecteren, berekenen van velden, mét de mogelijkheid om relationele koppelingen uit te voeren (t.t.z. queries maken op basis van meerdere tabellen).

Dat soort berekeningen zijn typisch uit te voeren in een query in MS Access en doe ik (op mijn werk) al decennia.


Ik heb, omwille van het gemak van Access-queries, dit nooit uitgeschreven als een SQL-statement. Dat, merk ik nu, is jammer, want Access is véél te gesloten en kan noch wil ik gebruiken op mijn huidige Kubuntu-computer.

In Base zou dat, vermoed ik, theoretisch moeten kunnen, maar berekende velden maken in een query is erg onduidelijk, aangezien er heel weinig - wat zeg ik: soms totaal geen - informatie wordt gegeven over het aanmaken van berekende velden in een query. Zo is het mij helemaal niet duidelijk wat het verschil is tussen samenvoegen en groeperen in Base. Dat wordt nergens uitgelegd.

En de foutmeldingen in Base, als ik iets fout intik in de query-maker, zijn al helemaal Chinees (of Creools, Deens of Retoromaans).

Ik kán natuurlijk overstappen naar het schrijven van SQL (en ik vermoed dat dat op termijn wel zal moeten), maar ik wil vooral antwoord op de vraag of het grafisch mogelijk is in Base. Tot vandaag moet ik vaststellen dat dat niet vlot kan, in die mate zelfs dat het eigenlijk in Base niet goed doenbaar is.

Wat ik dus wil: complexe, volledig door mezelf en aan te passen queries maken, zoals dat in Access al decennia lang heel vlot kan.

Maar ik voel stilaan aan dat ik beter "gewoon" overstap naar uitschrijven van sql-queries (al dan niet in base). De GUI voor queries in Base is verre van voldoende om er echt mee aan de slag te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/04, 20:56:01 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/05, 09:16:44 »
Databases handelingen uitvoeren in Calc is wat lastig. In tegenstelling tot Google Spreadsheet heb ik nog niet gevonden hoe je SQL queries kan invoeren bij Calc.

Feitelijk is wat MS Access doet niets anders dan een SQL opdracht uitvoeren op de achtergrond. Zelf vond ik het in Base handiger om direct met SQL te werken, maar dat komt misschien omdat ik eerder met de combi PHP en SQL had geëxperimenteerd bij het maken van mijn website.

Het verschil tussen samenvoegen en groeperen lijkt mij het verschil tussen de SQL opdrachten JOIN en GROUP. Het voordeel als je jezelf een beetje SQL eigen maakt dat je er op meerdere momenten plezier van kan hebben. W3Schools heeft een aardige (basis) documentatie over SQL. Helaas wel in het Engels, maar wel met allemaal voorbeelden waar je zelf mee kan experimenteren.

Als je echt vast loopt met SQL vond ik het forum van PHPHulp een aanrader. Heel wat PHP en SQL vragen die ik had zijn hier naar tevredenheid beantwoord. Ze hebben ook een aantal goede Nederlandstalige basishandleidingen over PHP en SQL. Handig om even op weg te komen met de eerste opdrachten.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/05, 11:25:44 »
Dat van die W3Schools is by far de beste tip die ik ooit kreeg in mijn leven: perfect geschreven, duidelijk. En in het Engels, maar there's no cow too colourful or there is a spot on, not trueO0

Eeuwige dank aan poj! En een digitaal standbeeld voor W3Schools.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/05, 11:27:27 »
Fijn dat ik je op weg kon helpen. Succes!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/06, 15:43:20 »
Ik kán natuurlijk overstappen naar het schrijven van SQL (en ik vermoed dat dat op termijn wel zal moeten), maar ik wil vooral antwoord op de vraag of het grafisch mogelijk is in Base. Tot vandaag moet ik vaststellen dat dat niet vlot kan, in die mate zelfs dat het eigenlijk in Base niet goed doenbaar is.

Wat ik dus wil: complexe, volledig door mezelf en aan te passen queries maken, zoals dat in Access al decennia lang heel vlot kan.

Maar ik voel stilaan aan dat ik beter "gewoon" overstap naar uitschrijven van sql-queries (al dan niet in base). De GUI voor queries in Base is verre van voldoende om er echt mee aan de slag te gaan.

Dat is een beetje de richting wat ik al zei.
Calc/excel bestanden zijn vrij makkelijk prima om te zetten naar SQL.
En zodra je je calc/excel omgezet hebt naar SQL kun je er met een gepast PHP script alles mee doen wat je maar wilt, en bij herhaling indien gewenst.

Maar wat ik dan ook denk. Is een Acces database (mogelijk incl zijn berekeningen?) niet ook simpel te ex- en importeren naar calc/excel of SQL? Moet eerlijk bekennen dat ik niet heel vaak met Acces zelf gewerkt heb.
Ik heb dat wel vaker gedaan, om excel of acces bases bedrijfsgegevens over te zetten naar een webbased SQL database (winkels e.d.). Soms even zoeken naar de juiste conversie, maar het is me altijd nog gelukt. Dat exporteren daarnaar ging zelfs met onbekendere software-uniek-specifieke databases. Bedrijven koppelen zo doorlopend hun boekhouding (met voorraadbeheer) aan een website, of (klant-) gegevens in een database op een bedrijfsnetwerk. Dit principe is vaak het hart van Intranet.

Databases moeten toch meestal wel uitwisselbaar zijn met wat juiste handelingen omtrent ex- en import??
« Laatst bewerkt op: 2020/06/06, 15:46:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/06, 15:52:20 »
Databases die zich goed aan de heersende standaarden houden zijn meestal goed over te dragen naar een andere. Maar voor Microsoft is dat anders: die beschouwen hun eigen aanpak als "standaard" en de rest van de wereld heeft zich maar naar hèn te voegen. Ik werk zelf voor mijn beroep in een team met DB2 SQL en als iemand bij mijn collega's de woorden Access of "SQL Server" laat vallen, hoor je zo de rillingen over hun ruggen lopen.  ;) :evil:

Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/06, 16:14:17 »
Databases die zich goed aan de heersende standaarden houden zijn meestal goed over te dragen naar een andere. Maar voor Microsoft is dat anders: die beschouwen hun eigen aanpak als "standaard" en de rest van de wereld heeft zich maar naar hèn te voegen. Ik werk zelf voor mijn beroep in een team met DB2 SQL en als iemand bij mijn collega's de woorden Access of "SQL Server" laat vallen, hoor je zo de rillingen over hun ruggen lopen.  ;) :evil:

Ik heb er nooit moeite mee gehad eerlijk gezegd. Behoefde soms wel wat 'handmatige' hulp  ;) om de 'standaarden' op elkaar af te stemmen inderdaad omdat het niet volledig vanzelf ging, maar het is me altijd nog gelukt.
Dan heb je wel wat meer inzicht nodig omtrent de (verschillen van) de opbouw van de betreffende databases. Maar het is wel degelijk mogelijk, en al helemaal te doen als het slechts een eenmalige conversie is.

Ik zie wel vaker dat dáár kleine hindernissen opduiken. De praktijk werkt vaak net wat anders en behoeft net wat meer creativiteit en verdergaand inzicht dan uit de schoolboeken geleerd wordt. De moderne vaklui zien vaak alleen nog de weg zoals ze deze geleerd hebben en zien niet altijd de beter begaanbare alternatieve wegen. Dat zie ik op wel meer vlakken opduiken (timmerman, bouwvakker, electromonteur, automonteur, etc).

Soms wel lachen, als meerdere hoogopgeleide vaklui bij elkaar een dilemma niet getackeled krijgen, en dan "opa's trucje" de simpele eenvoudige oplossing brengt. Dan kijken ze verbaasd man "want staat niet in het handboek, dus hoe kan dat???" :D
« Laatst bewerkt op: 2020/06/06, 16:24:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline wilfried

  • Lid
Re: Welk programma / systeem laat complexere MS Access-achtige queries toe?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/07, 21:09:30 »
Heb je hier misschien iets aan?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLy7Kah3WzqrEerJ0VPNWVaR4CYHMr4wmV
https://www.youtube.com/watch?v=3FZXhYY61Sk&t=71s
2 handige kanalen met heel duidelijke uitleg de een in het enges de ander in het nederlands