Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Server opzetten  (gelezen 897 keer)

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Nieuwe Server opzetten
« Gepost op: 2013/02/20, 16:52:05 »
Ik ben beheerder van o.a. een Windows 2008 Server maar omdat deze qua licentie een hoop geld kost wil ik graag over naar Ubuntu.
Echter veel ervaring heb ik niet hiermee (wel wat in het verleden getest etc.)
Er zitten dus partities op de schijven die NTSF als indeling hebben. Ubuntu gebruikt ext* en om de andere schijven te benaderen zou ik dan Samba in moeten schakelen. Maar is er geen mogelijkheid om deze indeling te converteren met behoud van data?
Als cliƫnts blijven we Windows 7 & 8 als besturingssysteem gebruiken omdat er gewoon teveel programma's onder lopen die we nodig hebben. (Zoals Corel Draw 5 etc.) Bovendien zijn daar de licenties al voor.
Nu beheer ik ook accounts en zet er een policy op (docenten kunnen geen dingen op de C-Schijf plaatsen etc) omdat ik dat een stukje veiliger vind.

Wie kan mij adviseren over hoe ik e.e.a. op moet zetten zodat we een stabiele server er aan over houden, want ik moet wel zeggen dat Windows 2008 voor waar wij hem voor gebruiken staat als een huis. Ik weet zeker dat Ubuntu dat ook kan, maar nogmaals...we zijn een bedrijf die geen dag zonder PC's kan (behalve in de tijd van de migratie dan) en er mag niks verloren gaan aan data.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Offline daniel

  • Lid
Re: Nieuwe Server opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/20, 16:58:41 »
Als je Linux als Hoofdcomputer gebruikt zou je via Samba moeten kunnen delen zoals je in Windows ook doet..
Je hoeft dan niet speciaal nfst te hebben...
75% van de internet servers draaien al op Linux

Offline daniel

  • Lid
Re: Nieuwe Server opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/20, 17:09:03 »
 Dan heb ik het verkeerd begrepen want ik dacht dat je shares wilt aanbieden aan Windows clients

Offline Ron3

  • Lid
    • vanmeijer.nl
Re: Nieuwe Server opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/20, 17:10:57 »
Thanx, zeer zinnig advies. Ik zal het zeker ter harte nemen.
E.e.a. gaat in de zomervakantie gebeuren, dan is het bedrijf dicht. Uiteraard maak ik backups, dat staat voorop.

Offline daniel

  • Lid
Re: Nieuwe Server opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/20, 17:18:51 »
Mis communicatie, kan gebeuren  :D

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe Server opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/23, 04:04:55 »
Op een linux machine kun je beter geen ntfs partitie gebruiken, omdat linux geen fsck(scandisk) voor ntfs heeft, bij een crash/stroom uitval kun je geen fsck doen over je ntfs, dan zul je de partitie met windows moeten repareren.
Dus alleen ext4 gebruiken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Nieuwe Server opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/25, 09:11:24 »
En wat vaak vergeten wordt: op NTFS kan Linux zijn rechtensysteem voor gebruikers en groepen niet toepassen!

Wat mij betreft mag NTFS alleen aan Linux gehangen worden om er data vanaf te halen, niet om ermee te werken!