Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grijs worden van programma's  (gelezen 679 keer)

Offline c.w.Tol

  • Lid
grijs worden van programma's
« Gepost op: 2012/01/21, 17:58:44 »
In Ubuntu 11.10 heb ik nog wel eens last bij Firefox, Thunderbird, Updatemanager, K3B, LibreOffice, enz. dat zo'n programma even "grijs" wegduikt en dan weer later herstelt. Dat zgn. "grijs" worden duurt soms wel even een tijdje alvorens alles zich herstelt.
Waaraan ligt dat? Iets in of uitschakelen in grafische instellingen?

Hoor het graag. Bedankt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: grijs worden van programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/21, 18:11:16 »
Als een venster grijs wordt, dan reageert het programma even niet. Dit hoeft niet te betekenen dat het programma is vastgelopen of dat er iets mis is, maar is meestal een teken dat het ergens heel druk mee bezig is (veel rekenen, veel lezen/schrijven naar de harde schijf, etc.).

Offline c.w.Tol

  • Lid
Re: grijs worden van programma's
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/21, 18:25:20 »
OK, bedankt voor de informatie, maar de programma's doen dit ook, wanneer de desktop en de HD helemaal niet met rekenen of andere programma's bezig zijn. Dus ligt dit aan compiz of iets dergelijks, binnen Ubuntu 11.10?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 19:48:45 door c.w.Tol »

Offline Nardon

  • Lid
Re: grijs worden van programma's
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/21, 22:02:50 »
Je kunt het een beetje vergelijken met het "Dit programma reageert niet" scherm in Windows. Waar het precies aan ligt is moeilijk te zeggen, maar komt meestal tevoorschijn wanneer laden erg lang duurt. Het zou dus misschien aan de hardware kunnen liggen (iets oudere PC's bijvoorbeeld) of gewoon een niet zo goed geprogrammeerd programma om maar een aantal dingen te noemen. :P

perro30

  • Gast
Re: grijs worden van programma's
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/23, 15:06:11 »
Na wat updates doen (bijna) alle programma's het gewoon goed. Zijn soms de beroemde bugjes. Heeft dus niet veel te maken met de ouderdom van desktops, mijne is anderhalf jaar oud, en vooral niet met Windows, daar lopen programma's vast, herstellen zich niet en je kan Windows herstarten, die dan de fouten weer moet herstellen. Dit is zelden of nooit zo in de Linux-versies, waaronder Ubuntu.
Tja, wat Mozilla betreft, op een Mozilla forum zie je de klachten. Het is niet aan Linux/Windows/Mac, maar aan Mozilla.
Inderdaad heeft Firefox de neigingen "te vergrijzen en te vertragen". Met Thunderbird gebeurt dat minder.
Hoe komt dat nu? De ontwerper van de add-ons van o.a. Contacts Sidebar en Timestamp vertelde kortgeleden dat Mozilla als een "gek" bezig is, elke 4 tot 6 weken nieuwe versies, voor de add-ons ontwerpers (vrijwilligers) niet meer bij te houden.
Dat "vergrijzen" kan ontstaan doordat constant de add-on versies worden gecontroleerd en mogelijk zijn er ook bugjes tussen Mozilla en de operating systems. Nee, het is niet aan Ubuntu, niet aan de desktop, maar aan Mozilla.
Gelukkig dat de operating systems er vele maanden/jaren over doen om een nieuwe versie uit te brengen en zich niet in deze "gekkenrace" te begeven.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grijs worden van programma's
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/23, 15:19:58 »
Het is sowieso aan te raden om heel terughoudend te zijn met het installeren van add-ons in Firefox:
http://sites.google.com/site/computertip/firefox#TOC-Maak-geen-kerstboom-van-Firefox
(punt 8, rechterkolom)

Offline speculoos

  • Lid
Re: grijs worden van programma's
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/23, 22:37:59 »
Ik wil gewoon even meegeven dat:

Ik had het heel vaak met evolution, niet enkel bij mij, ook bij mensen waar ik ubuntu voorzien had, aan hardware kan het niet liggen, hopen ram en cpu op overshot en een goeie internetverbinding.
Evolution is nu vervangen door TB, en daar heb ik het nooit mee.

Met firefox heb ik dat nog maar één keer voorgehad.