Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org  (gelezen 1742 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Gepost op: 2011/08/09, 10:40:27 »
Ook weer uit linux magazine ^_^

IBM heeft toegezegd aan OpenOffice.org dat zij de broncode kunnen krijgen van Lotus Symphony, een afgeleide van OOo, maar met een eigen interface en ondersteuning voor VBA-Macro's. Het idee hierachter is dat het pakket hiermee doorontwikkeld kan worden, en zo kan concurreren met MS office en LibreOffice....

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/09, 14:14:36 »
mijn voorspelling is dat openoffice met de code van Lotus langzaam aan dood zullen gaan. Meeste mensen hebben zich gericht op LibreOffice

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/09, 14:54:47 »
mijn voorspelling is dat openoffice met de code van Lotus langzaam aan dood zullen gaan. Meeste mensen hebben zich gericht op LibreOffice

Dat zou ik niet te hard zeggen  ;)

De verdere ontwikkeling van OpenOffice.org ligt nu bij de Apache Foundation (en dat is een solide open source club). De office suite komt onder de Apache licentie en die is voor meerdere partijen aantrekkelijker dan de GPL v3 licentie (waar LibreOffice) onder wordt vrijgegeven. IBM heeft al al aangegeven de verdere ontwikkeling van OpenOffice.org concreet te ondersteunen met mensen en middelen. De bijdrage van de Lotus Symphony code brengt een aantal bouwstenen in het project die voor zakelijke gebruikers interessant zijn (in een wereld waar VBA-macro's vaak een bottle-neck zijn bij migraties).

Dat een aantal distributies in deze periode de voorkeur geven aan LibreOffice boven OpenOffice.org was prima te begrijpen gezien de onzekerheid over de verdere ontwikkeling van OpenOffice.org. Aan die onzekerheid is een einde gekomen. Het is voor de distributies geen probleem om bij een volgende release (of een daaropvolgende) de switch terug opnieuw te maken.

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/09, 15:39:52 »
mijn voorspelling is dat openoffice met de code van Lotus langzaam aan dood zullen gaan. Meeste mensen hebben zich gericht op LibreOffice

Dat zou ik niet te hard zeggen  ;)

De verdere ontwikkeling van OpenOffice.org ligt nu bij de Apache Foundation (en dat is een solide open source club). De office suite komt onder de Apache licentie en die is voor meerdere partijen aantrekkelijker dan de GPL v3 licentie (waar LibreOffice) onder wordt vrijgegeven. IBM heeft al al aangegeven de verdere ontwikkeling van OpenOffice.org concreet te ondersteunen met mensen en middelen. De bijdrage van de Lotus Symphony code brengt een aantal bouwstenen in het project die voor zakelijke gebruikers interessant zijn (in een wereld waar VBA-macro's vaak een bottle-neck zijn bij migraties).

Dat een aantal distributies in deze periode de voorkeur geven aan LibreOffice boven OpenOffice.org was prima te begrijpen gezien de onzekerheid over de verdere ontwikkeling van OpenOffice.org. Aan die onzekerheid is een einde gekomen. Het is voor de distributies geen probleem om bij een volgende release (of een daaropvolgende) de switch terug opnieuw te maken.

Ik wist niet dat openoffice nu onder Apache license zit.. sinds wanneer?? Ik heb echt onder een steen geleefd. Ik dacht dat google en Apache foundation hun rug toegekeerd hadden naar open office en IBM had voor open office gekozen toen.

Offline Tom

  • Lid
Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/09, 16:57:11 »
mijn voorspelling is dat openoffice met de code van Lotus langzaam aan dood zullen gaan. Meeste mensen hebben zich gericht op LibreOffice

Dat zou ik niet te hard zeggen  ;)

De verdere ontwikkeling van OpenOffice.org ligt nu bij de Apache Foundation (en dat is een solide open source club). De office suite komt onder de Apache licentie en die is voor meerdere partijen aantrekkelijker dan de GPL v3 licentie (waar LibreOffice) onder wordt vrijgegeven. IBM heeft al al aangegeven de verdere ontwikkeling van OpenOffice.org concreet te ondersteunen met mensen en middelen. De bijdrage van de Lotus Symphony code brengt een aantal bouwstenen in het project die voor zakelijke gebruikers interessant zijn (in een wereld waar VBA-macro's vaak een bottle-neck zijn bij migraties).

Dat een aantal distributies in deze periode de voorkeur geven aan LibreOffice boven OpenOffice.org was prima te begrijpen gezien de onzekerheid over de verdere ontwikkeling van OpenOffice.org. Aan die onzekerheid is een einde gekomen. Het is voor de distributies geen probleem om bij een volgende release (of een daaropvolgende) de switch terug opnieuw te maken.

Zoiets als beste Libreoffice bedankt voor de moeite maar de pot op we gaan weer terug naar Openoffice ? of lees (begrijp) ik verkeerd
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/09, 18:06:53 »
Zoiets als beste Libreoffice bedankt voor de moeite maar de pot op we gaan weer terug naar Openoffice ? of lees (begrijp) ik verkeerd

Als je er gelijk zo'n draai aan wilt geven ;-)

Distributiebouwers maken eigen overwegingen, dat hebben ze in het verleden al meerdere malen gedaan en dat zullen ze blijven doen. Wat ik wil aangeven is dat het geen uitgemaakte zaak is dat de distributies bij LibreOffice zullen blijven. Dat zal afhangen van de kwaliteit van de verdere ontwikkeling van LibreOffice versus de kwaliteit van het nieuwe OpenOffice.org.

@Shinger
Ik denk dat het 1,5 a 2 maanden geleden is gebeurd. Mij schiet niets te binnen over Google en OpenOffice.org, al weet ik wel dat Google een magere ondersteuning voor OpenDocument format heeft (niet direct te openen vanuit mail, i.t.t. Word-documenten).

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/09, 21:04:53 »
Dat wordt leuk :) Twee productivity-suites die het tegen elkaar gaan opnemen ;) Ben benieuwd of degenen die zich achter LibreOffice hebben geschaard, nu terug zullen komen naar OpenOffice.org. Aan de ene kant lijkt me dat wel verstandig, om zo de innovatie met alle handen weer voort te zetten. Aan de andere kant lijkt het erop dat LibreOffice toch zijn eigen weg zal gaan (er wordt al flink gesleuteld aan het bestuur en dergelijke, The Document Foundation begint al behoorlijk te groeien...)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tom

  • Lid
Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/09, 21:06:17 »
Dat zal afhangen van de kwaliteit van de verdere ontwikkeling van LibreOffice versus de kwaliteit van het nieuwe OpenOffice.org.

Ja daar kan ik mij in vinden en ook begrijpen .. mercie. :)
Het ideaal zou natuurlijk zijn als ze gingen samenwerken ,weet alleen natuurlijk niet hoe de menselijke verhoudingen zijn tussen de verschillende Dev´s van Libre en Openoffice.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 21:11:46 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/10, 07:41:54 »
Het zijn allebij ook andere licencies...

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/10, 08:29:44 »
Dat zal afhangen van de kwaliteit van de verdere ontwikkeling van LibreOffice versus de kwaliteit van het nieuwe OpenOffice.org.

Ja daar kan ik mij in vinden en ook begrijpen .. mercie. :)
Het ideaal zou natuurlijk zijn als ze gingen samenwerken ,weet alleen natuurlijk niet hoe de menselijke verhoudingen zijn tussen de verschillende Dev´s van Libre en Openoffice.

Voor zover ik het overzie (toegegeven, een beperkt overzicht) zit er weinig 'bad blood' tussen de teams en zijn er meerdere ontwikkelaars die aan beide kanten meedraaien. De Apache Foundation heeft al een handreiking gedaan richting de Document Foundation (TDF). Omgekeerd heeft TDF aangegeven dat ze interessante vernieuwingen, gezien de gebruikte licenties, makkelijk kunnen overnemen.

http://www.apache.org/licenses/GPL-compatibility.html

De tijd zal uit moeten wijzen hoe het nu verder gaat. Overall is dit een goede ontwikkeling. Er was genoeg kritiek op de wijze waarop Sun met OpenOffice.org om ging (trage implementatie van nieuwe features). Concurrentie kan ruimte bieden voor snellere implementatie en verbetering, en als ze dan elkaars vernieuwingen overnemen dat wordt het een mooi staaltje haasje-over.  :D

Offline Dave

  • Lid
Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/10, 16:33:49 »
Ben na 15 jaar terug naar Lotus.
Kon er indertijd slecht aan wennen in vergelijk met WP(meen versie 7 ofzo) maar toen WP versukkelde tijdje OOo maar nu dan weer Lotus.
Hopelijk gaat IBM het vasthouden en er genoeg energie insteken.

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/10, 18:58:29 »
@ Dave: zullen ze wel moeten; Lotus Symphony draait op de +- 100.000 bedrijfscomputers van IBM zelf ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: IBM doneert Lotus Symphony aan OpenOffic.org
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/11, 18:29:54 »
Zoiets als beste Libreoffice bedankt voor de moeite maar de pot op we gaan weer terug naar Openoffice ? of lees (begrijp) ik verkeerd

Ja dat vind ik ook. LibreOffice vind ik ook wat moderner  ^-^
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu