Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD problemen  (gelezen 2482 keer)

Peter1964

  • Gast
HD problemen
« Gepost op: 2007/04/06, 12:04:47 »
Ik heb een nieuwe pc gekocht en daarop stond al Vista (Home Premium) geïnstalleerd. Ik ben er echter niet zo gecharmeerd van.

Ik heb al langer zitten denken om Linux te installeren. En nu dacht ik: Dit is hèt moment! Ik gooi Vista van mijn nieuwe pc af en zet er Ubuntu Linux op.
Ik heb daartoe een ISO-cd met daarop de Ubuntu-distributie 6.10 in de nieuwe pc gezet. Via de cd werkte Linux goed. Alles werkte naar behoren.
Ik wilde dan ook Linux installeren in plaats van Vista. Het enige probleem was: Hij kan de harddisk niet vinden. Melding: Kan geen device vinden.

Ook met de GParted-live cd vind hij geen harddisk.

Wat moet ik doen om Vista er af te gooien en Linux te installeren. Ik geef er ook niets om, om Vista te laten staan en middels een Dual Boot-systeem in Linux te komen.

Kan iemand mij  hiermee helpen? Heeft het misschien te maken met (drivers voor) de harddisk?
Alvast bedankt voor het antwoord!

Gegevens harddisk van Seagate:
ST3320820AS 320GB
SATA 1 Master
Cylinder 65535
Head 16
Precomp 0
Landing Zone 65534
Sector 255

reinhout

  • Gast
HD problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/06, 12:15:39 »
Maak je wel een dubbele post; Hier staat net dezelfde topic.
Een beginnersfoutje is goed mogelijk! (en ik ben zelf ook nog maar een beginner)

Denzo

  • Gast
HD problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/06, 14:02:10 »
Ik zou die Vista toch laten staan of in ieder geval de CD key te hergebruiken op een andere pc want daar heb je toch een boel zure euro's voor moeten dokken, en het zou zonde zijn om het nou weer weg te gooien.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HD problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/06, 14:07:12 »
Peter, kan je ons wat meer informatie geven over je computer?
Zoals welk moederbord er in zit?

Je kan van de volgende pagina een cd downloaden waarmee je je harde schijven in kan delen:
http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.4-5.iso?modtime=1174861488&big_mirror=0

Ziet deze cd wel je harde schijf?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HD problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/06, 14:38:36 »
Kies voor tweevoudig opstartbaar, altijd makkelijk, je weet maar nooit.

Stap 1: verwijder de nutteloze proefversies software van je Windowspartitie, zoals Norton en zo. Daarna de Windowspartitie grondig defragmenteren.

Stap 2:
Haal even de Gparted LiveCD binnen, versie 3.3-7 is een goede:
http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.3-7.iso?modtime=1172440981&big_mirror=0

CD branden op lage snelheid, 12 x of zo, om brandfouten te voorkomen.
PC daarmee opstarten, en alle partities vernietigen (behalve hda1, waar Windows op staat). Respectievelijk hda1 verkleinen. Bij een SATA schijf heet het trouwens geen hda1, maar sda1.

Daarna:
Er kunnen maar vier primaire partities zijn op een schijf. Vandaar dat de truc is verzonnen, om een primaire partitie te maken, die extended is en zelf weer onderverdeeld kan worden in een onbeperkt aantal logische partities. De logische partities beginnen te tellen vanaf het maximum van de primaire, dus bij 5.

Windows wil alleen maar op een primaire partitie staan (waarom? Vraag het Bill). Maar Linux maakt het niet uit, die kan dus ook op een logische partitie staan. Maak de Linuxpartitie overigens EXT3 en niet EXT2, want EXT3 heeft als voordeel dat hij beter bestand is tegen gegevenscorruptie bij stroomstoringen en zo (hij houdt bij waar de bestanden staan, net als NTFS in Windows).

Logische FAT32 partities die je erbij maakt in de extended ruimte, worden automatisch door Windows herkend. Maak er een aan, want Linux kan geen NTFS beschrijven (wel lezen) en Windows kan al helemaal niks met EXT3. Voor de uitwisseling tussen W. en Linux is FAT32 heel geschikt.

Zo zou ik het indelen (minimale omvang erbij vermeld, mag natuurlijk altijd groter):
- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie. 1GB
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

Daarna installatie van Linux. Kies voor handmatige installatie!
De partities die je onaangeroerd wil laten bij de installatie, kun je gewoon laten staan op de voorgestelde /media/hda1  (voorbeeld). Dan gebeurt er niks mee.

Groet, Pjotr.

Peter1964

  • Gast
HD problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/06, 19:29:33 »
Dank voor jullie meedenken.

Mijn pc is voorzien van een Intel Core 2 Duo processor
213 GHz, 2MB L2-cache 1066 MHz FSB

Ik hoop dat jullie hier verder mee kunnen.

Ik heb vanmiddag nog Kubuntu geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat: Met de ISO-cd gaat het prima; maar bij het installeren wederom de melding: Kan geen device vinden!

Gr.

Peter.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HD problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/06, 19:44:32 »
Je moet één partitie aanwijzen als  /  
oftewel de root (de schuine streep lijkt op een wortel, vandaar), oftewel het bestandssysteem van Ubuntu zelf.

Een andere partitie moet je aanwijzen als swap.

Peter1964

  • Gast
HD problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/06, 19:51:01 »
Hoi Pjotr,

Zover kom ik niet. Ik kan geen / aanmaken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HD problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/06, 19:58:06 »
Merkwaardig. Probeer eens de bèta van Ubuntu 7.04, Feisty Fawn, die over 13 dagen uitkomt. Die heeft de nieuwste drivers aan boord, en wellicht dat dit een betere hardware-herkenning oplevert bij jouw PC.

Hier haal je hem:
http://nl.releases.ubuntu.com/7.04/ubuntu-7.04-beta-desktop-i386.iso

CD branden op lage snelheid, 12 x of zo, maximaal halve snelheid. De volgepropte LiveCD is zeer gevoelig voor brandfouten.

Groet, Pjotr.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
HD problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/06, 20:20:38 »
Pas geleden probeerde ik FC6 op een hele recente PC te installeren. Alles was SATA, zelfs de CD/DVD. 't Is me niet gelukt om er wat zinnigs van te maken.

Ubuntu CDtje had ik (stom, stom) natuurlijk niet bij me anders had ik die kunnen proberen, maar het probleem zou dus het ontbreken van (de juiste) SATA drivers kunnen zijn...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Peter1964

  • Gast
HD problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/07, 12:49:52 »
Ik heb zojuist de bèta van Ubuntu 7.04, Feisty Fawn geprobeerd. Bedankt voor de tip.

Ik kom nu iets verder, maar niet ver genoeg.

Bij stap 4 van 7 (tijdens de installatie) krijg ik twee opties:
1 Begeleid - benut gehele schijf
2 Handmatig

Als ik bij de eerste optie op volgende druk, gaat de installatie niet verder; er gebeurt verder niets.

Als ik bij Handmatig, optie 2 dus, op volgende druk, geeft hij het scherm Partities voorbereiden aan. Hierna gaat de installatie niet verder en gebeurt er ook verder niets.

Jammer, maar helaas... Is Linux (nog) niet aan mijn PC besteed?

Iemand nog tips en trucs?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
HD problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/07, 14:01:23 »
Wanneer je een live cd gebruikt kan het een tijdje duren, met een grote hardeschijf wellicht een paar minuten. Wacht je ook zo lang? Ik heb nog nooit een fout meegemaakt op zo'n punt, vandaar.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HD problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/07, 14:51:10 »
Probeer de alternate CD eens? Dus installeren in tekstmodus, zonder LiveCD-sessie, op z'n Windows, zeg maar.

De alternate CD zit hier:
http://releases.ubuntu.com/7.04/ubuntu-7.04-beta-alternate-i386.iso

Helpt dit?

Offline fjs

  • Lid
HD problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/07, 15:19:28 »
Ik heb zo'n aldi pc de laatste en werkt ook niet. Komt door de SATA hdd.
Heb al meerderen gehoord dat Linux dit nog niet ondersteund.

Ik heb ook Suse 10.3 geprobeerd maar ook die herkende de HDD niet. Is inderdaad knap balen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HD problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/07, 16:46:21 »
SATA wordt prima ondersteund door Linux.
Het probleem van veel moederborden voor de Core 2 Duo is dat er een Jmicron chip op zit die o.a. de SATA aansluitingen verzorgt.
Die chip wordt nog niet helemaal ondersteund door Linux.

Offline eendje

  • Lid
HD problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/07, 16:48:46 »
Citaat van: Johanvd
SATA wordt prima ondersteund door Linux.
Het probleem van veel moederborden voor de Core 2 Duo is dat er een Jmicron chip op zit die o.a. de SATA aansluitingen verzorgt.
Die chip wordt nog niet helemaal ondersteund door Linux.
Ik dacht dat er een bug in dat stukje software zat, maar dat die er al uit was??? Iemand hier van de het forum heeft de ontwikkelaar gemaild en die vertelde dat toen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline fjs

  • Lid
HD problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/07, 19:15:31 »
Citaat van: Johanvd
SATA wordt prima ondersteund door Linux.
Het probleem van veel moederborden voor de Core 2 Duo is dat er een Jmicron chip op zit die o.a. de SATA aansluitingen verzorgt.
Die chip wordt nog niet helemaal ondersteund door Linux.
Wel hoe het zit weet ik niet helemaal, wat ik wel weet is dat ik meerderen gehoord heb dat de nieuwe core2duo met Sata niet (goed) werkt.

Bij ziet hij in iedergeval geen HDD. Als ik een hdd op de ide aansluit van de cdrom dan ziet hij die hdd wel. Maar ja da's niet de bedoeling.

Trouwens die ligt niet alleen bij Ubuntu maar ook bij de andere distro's.
Het zou mooi zijn als deze tekortkoming zou worden opgelost zodat ik en met mij meerderen Ubuntu weer kunnen draaien. :-)

Peter1964

  • Gast
HD problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/08, 13:49:21 »
Denken jullie dat de definitieve versie van Ubuntu 7.04 de vereiste aanpassingen nog meegenomen worden?

Viltstift

  • Gast
HD problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/13, 18:33:32 »
Ik heb het zelfde probleem, precies het zelfde...
Ik had er zelf al een topic over geopened maar ik heb nog steeds geen oplossing voor dit probleem.
Ziet  uit dat we aardig in de pinarie zitten :(