Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AVCHD - MTS video files bewerken: gelukt!  (gelezen 4468 keer)

AVCHD - MTS video files bewerken: gelukt!
« Gepost op: 2010/03/14, 08:06:01 »
Mijn laptop is, geloof ik, geen kleintje: ASUS K70AB series met Athlon 64 QL65, 500 GB harddisk en 4 GB geheugen. Mijn camcorder is een CANON HD HG20 en ik was met allebei heel tevreden totdat ik mijn videofilmpjes wilde gaan bewerken. Tot zelfs met Openshot leek het - bevestigd in tientallen fora - moeilijk te zijn. Zelf heb ik uitgebreid contact gehad met een Franse Openshot expert, een vriendelijke en heel behulpzame Cenwen, die mij uiteindelijk adviseerde om te wachten op EKD 2.0 dat een gebruiksvriendelijke AVCHD converter zal bevatten.

EKD 2.0 is nog altijd niet uit en de synaptic versie is in het Frans, dat ik niet versta en niet begrijp. Openshot is nu gelukkig ook in synaptic opgenomen, maar het bewerken van op de timeline geplaatste MTS files is nog steeds niet goed: de video's "stotteren", lopen met horten en stoten, waarschijnlijk door - ergens - een gebrek aan capaciteit (waarschijnlijk in Ubuntu geïnitieerd want over vergelijkbare problemen met andere Linuxen of windows heb ik niet zo veel gelezen). Wat met Openshot wel kan is de MTS files op de timeline plaatsen en de timeline renderen naar ongelooflijk veel verschillende video file formaten. Openshot wordt dan alleen gebruikt als video converter. Dat heb ik een keer geprobeerd en het geconverteerde MP4 resultaat stotterde niet. De opnieuw ingeladen MP4 file laat zich met alle mogelijkheden van Openshot soepel en vloeiend manipuleren en bewerken. Wanneer meerdere MTS files op de timeline worden geplaats, worden die files tijdens het renderen gelijk samengevoegd. De extra converteringsfase kost natuurlijk wel extra tijd en (tijdelijke) opslag. De extra tijd lijkt mij (ongemeten) korter dan de indexeringstijd die Kino vroeg voor mijn gedigitaliseerde oude video cassettebandjes.

Waarschijnlijk werkt deze truc voor alle AVCHD varianten die door Openshot ingeladen kunnen worden.
Na heel veel vragen op dit forum ben ik blij dat ik - ook al is het niet heel technisch - eindelijk iets terug kan doen.
Als deze tip om de een of andere reden niet in dit forum thuis hoort, hoop ik dat iemand deze tip naar het juiste adres wil verplaatsen.

Fritsmartfu, Hongarije.
Ik ben geen computer held. Ik weet begrijp niets van programmeren, maar sedert februari 2007 gebruik ik UBUNTU! =D