Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Primaire of logische partitie keuze  (gelezen 5944 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Primaire of logische partitie keuze
« Gepost op: 2010/11/13, 10:54:45 »
Harde schijf kan geformatteerd worden met maximaal 4 PRIMAIRE partities.
Als je nu pertinent met 4 partities voldoende hebt welke keuze is dan de beste,
ofwel wat zijn voor en nadelen van die keuze?

1. Een (minimaal) dual boot systeem van Windows en Linux, bv:
Partitie 1= W-XP (ntfs), partitie 2= data (ntfs), partitie 3= Ubuntu 10.10(ext4), partitie 4= swap(swap).
Wat zijn dan voordelen om al die 4 partities primair te maken? Of toch Ubuntu volledig op extended partitie te zetten?

2. Een (meer praktisch?) dual boot systeem, idem, bv:
Partitie 1=W-XP (ntfs), partitie 2= data (ntfs), partitie 3= Ub /root (ext4), partitie 4= Ub /home, partitie 5= swap(swap).
Hier is keuze weggevallen en moet part1 primair zijn, part2 ook?, en de rest kan alleen door logische station te gebruiken!!
Het lijkt mij raar om hier te kiezen voor 3 primaire partities, door /root primair en /home logisch te maken!?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Primaire of logische partitie keuze
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/13, 11:12:27 »
Er is geen (merkbaar) verschil tussen primaire en secundaire partities. Het gebruik van secundaire partities geeft je meer flexibiliteit omdat meer dan 4 partities mogelijk zijn.
- enige punt van aandacht is dat Windows-xp alleen van een primaire partitie kan opstarten, althans dat zegt de wiki: Harde schijven en partities)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Primaire of logische partitie keuze
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/13, 13:18:51 »
Toch heb ik gemerkt dat Ubuntu ook een voorkeur heeft om op primaire partities automatisch te installeren....Je moet dan toch zelf je partitie aan wijzen.Ik heb dus een primaire partitie voor Windows natuurlijk,en een primaire partitie op een andere HD,als ik zelf niks aan geef gaat Ubuntu daar op!
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 13:20:30 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.