Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??  (gelezen 4384 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Gepost op: 2015/03/09, 08:58:18 »
Ik gebruik Xubuntu 14.10 met een HP Deskjet F300 printer. Updates worden continu gedraaid. Alles is bij. Ik heb laatst trouwens een update van Cups voorbij zien komen. Dat is nu versie 1.7.5

Ik wilde gisteren een pdf met alleen een afbeelding erin printen. Die liep zo door mijn printer heen zonder te printen? Vreemd, dat ging al zo lang goed. Al uitproberend een pdf met alleen tekst geprint. Dat ging wel goed.

Een oude wenskaart gepakt waarvan ik zeker wist dat die moest printen. Bovendien een combinatie van beeld en tekst. Loopt er ook zomaar doorheen zonder printen.

Een printopdracht met lpr ging weer wel goed! Zit hier een bug in de nieuwe cups?

Iemand hier met 14.10 die dit ook even wil proberen? Gewoon een pdf met een piepklein afbeeldinkje met grijstinten bijvoorbeeld?

Ik had hiervoor al de merkwaardige situatie dat standaard papierformaten printen, maar afwijkende formaten weer niet. Dus A4 wel en een A6 kaart niet op die F300. Idem ditto met mijn Epson R2400. A3 wel, A4 niet. En dat op zowel mijn desktop als mijn laptop.  Met precies dezelfde bestanden, papierformaten en printers gaat het weer wel goed op een oude laptop met Lubuntu 14.04.



Je zou er potverdikke er over gaan denken terug te stappen naar 14.04. Maar ja, ik wil wel van de vernieuwingen in de diverse programma's profiteren, die met 14.10 meekomen. Dus dat is geen optie
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/09, 10:05:00 »
De bug list met vergelijkbare klachten is lang:
  https://bugs.launchpad.net/ubuntu?field.searchtext=pdf+print

Ik kom ook een workaround tegen:
Citaat
WORKAROUND 1:
 Print from okular (KDE PDF viewer) or any other (non-gtk?) software.

WORKAROUND 2:
 Use the fixed cairo packages from this PPA:
https://launchpad.net/~janne-hyotyla/+archive/jhyotyla
Bron: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/cairo/+bug/419143

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/09, 10:36:36 »
Ik ben ook al wezen zoeken, maar deze bugs zijn allemaal al erg oud.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/09, 11:13:33 »
Wat uit die oude bug list wel duidelijk wordt is de aparte plaats die plaatjes innemen. En de gebruikte software.

Zou je probleem  te maken kunnen hebben met  pdf-versie ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pdf ) 1.4 of 1.5. Kan je er achter komen in welke versie het oorsprokelijke pdf is gemaakt? ( Wat ik echter niet kan beantwoorden is of je dat ook kan bijsturen .)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/09, 12:42:57 »
Wat uit die oude bug list wel duidelijk wordt is de aparte plaats die plaatjes innemen. En de gebruikte software.

Zou je probleem  te maken kunnen hebben met  pdf-versie ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pdf ) 1.4 of 1.5. Kan je er achter komen in welke versie het oorsprokelijke pdf is gemaakt? ( Wat ik echter niet kan beantwoorden is of je dat ook kan bijsturen .)

Zowel 1.4 als 1.5 geven dit probleem. In Scribus kan ik kiezen welke ik wil produceren. Plaatjes zijn anders, ja. Dat wist ik wel en in die zin verbaast dit gebeuren me ook niet. Maar ik wil het wel opgelost hebben natuurlijk.

Eerst het probleem helder. Daarom is mijn vraag hier: wil één van de andere 14.10 gebruikers het ook eens proberen? Zo nodig lever ik wel een pdf die het verschijnsel moet vertonen met een hele kleine afbeelding.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/09, 12:48:45 »
Citaat
Je zou er potverdikke er over gaan denken terug te stappen naar 14.04. Maar ja, ik wil wel van de vernieuwingen in de diverse programma's profiteren, die met 14.10 meekomen. Dus dat is geen optie
En je realiseert je wel dat je in juli weer een nieuwe versie moet installeren? Omdat 14.10 dan geen ondersteuning meer krijgt?
En denk je nu werkelijk dat er in 14.10 zoveel vernieuwingen zitten in diverse proggies? Ik denk namelijk van niet.

Ik had lekker bij de LTS gebleven, dan kan je nog tot 2017 voort. Of je gaat van LTS naar LTS. Dan zit je altijd goed.

Is geen oplossing voor je probleem, maar het zegt wel wat. ;) Als het allemaal goed werkt in een LTS, waarom dan een tussenversie installeren die willens en wetens misschien niet eens goed werkt, omdat het een tussenversie is? Alleen leuk voor diegene die echt alle versies willen testen, maar niet leuk voor diegene die normaal met hun pc willen werken. ;)

We gaan even op een zijspoor. Het is inderdaad een bewuste keuze van me. Ik werk veel in Scribus, GIMP en Inkscape plus KDEnLive. Als ik daar bijvoorbeeld elders vragen over stel wordt verwacht dat ik in de laatste versie zit te werken. En tot 2017 geen programma-updates is weer een stap verder. Maar 14.10 geeft me wel meer kopzorgen dan me eigenlijk lief is.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/09, 17:08:31 »
Je zou er potverdikke er over gaan denken terug te stappen naar 14.04. Maar ja, ik wil wel van de vernieuwingen in de diverse programma's profiteren, die met 14.10 meekomen. Dus dat is geen optie
Wat zijn die vernieuwingen dan precies? Want als het over de programma's als GIMP, LibreOffice, etc. gaat, zou je erover kunnen denken om een LTS te nemen + wat extra PPA's. Zo creëer je dan (min-of-meer) je eigen rolling release.

(bij De Vrije PC doen we dat precies zo; op die manier hebben gebruikers (bv) altijd de laatste (stabiele) versie van LibreOffice, terwijl ze toch de stabiliteit van een LTS hebben)

Maar dan moeten er wel PPA's zijn voor de door jou gewenste programma's (en dan liefst alleen de stabiele versies).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/09, 17:57:07 »
Het plot LTS met een stel ppa's is eigenlijk zo gek nog niet! Het is dan misschien wel iets meer gedoe. Maar dit is ook vervelend.

Nou hebben we wel van het zijspoor een soort Betuwelijn gemaakt :D. Maar vooruit, het is in mijn belang en zeer zinvol.

Iemand hier die wél kan printen in 14.10! HELLUP <grinnik>!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/09, 21:05:21 »
Ik heb op dit moment geen (X)ubuntu 14.10 geïnstalleerd staan. Maar in de testversie van Xubuntu 15.04 kan ik nog wel een PDF met afbeelding printen, op mijn Photosmart 6510 via het netwerk. Alleen zit daarin cups 2.0.2.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/09, 21:15:04 »
Hoi jolo, dank je wel! Zo kom ik weer een stapje verder.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/18, 19:44:28 »
Ik heb me geworpen op het oplossen van deze vreemde kwestie.

Desktop:

Xubuntu 14.10 geladen in een Live sessie vanaf een USB stick. Printer geïnstalleerd. Probleem doet zich voor. PDF wordt maar voor een klein stuk geprint.

Xubuntu 14.04 geladen in een Live sessie vanaf een USB stick. Printer geïnstalleerd. Probleem doet zich niet voor. Print is correct.

Laptop (dus totaal andere hardware):

Xubuntu 14.10 geladen in een Live sessie vanaf een USB stick. Printer geïnstalleerd. Probleem doet zich voor. PDF wordt maar voor een klein stuk geprint.

Xubuntu 14.04 geladen in een Live sessie vanaf een USB stick. Printer geïnstalleerd. Probleem doet zich niet voor. Print is correct.

Niet te geloven. Zelfs in een Live sessie print Xubuntu 14.10 pdf's niet correct. Ik begin er nu toch wel erg voor te voelen terug te gaan naar 14.04 en de vernieuwde programma's dan maar binnenhalen via ppa.

Ik snap hier niets van. Is er dan geen mens die dit ook is tegengekomen? Nergens op Internet ook iets van te vinden. Print niemand meer wat? En hoe zit dit dan in Ubuntu? Nou ja, eerst even een nachtje over slapen maar.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline koos4401

  • Lid
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/18, 20:56:41 »
Just, hoewel de ontdekking inderdaad niet leuk is, is de conclusie alleen dan geldig als de live-sessie een andere download is dan de download waarmee hebt geïnstalleerd.  Dat realiseer je je toch wel?!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/18, 21:24:45 »
De installatie van beide machines is met exact dezelfde USB stick gedaan. Daar zit geen verschil in. Nou we zo zitten te praten, ik zou eens de 15.04 beta kunnen proberen in een Live sessie, al was het maar puur uit nieuwsgierigheid :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/18, 21:53:29 »
@jvecht: het vergelijken van een volledig geinstalleerd systeem en dat van een  LiveCD  vind ik niet echt eerlijk. Moet sterk denken aan het verschil tussen het beest en een zieke kip. 

Heb je ook een update uitgevoerd van die live-versie? ( je loopt misschien zelfs de kans dat het systeem moet rebooten). Ik denk dat ik ga wonen in de ijskast.   ^-^ 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/18, 22:04:31 »
Kan je een Live sessie updaten dan? Dat wist ik niet. Kan ik altijd eens proberen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Frederik

  • Gast
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #15 Gepost op: 2015/03/18, 22:08:53 »
Kan het helaas niet controleren. Live sessie werkt wel goed (Xubuntu 14.10) en de printer wordt wel herkend, maar printen doet hij in het geheel niet :( en de precieze stuurprogramma's (Brother DCP) staan er niet tussen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #16 Gepost op: 2015/03/18, 22:27:26 »
Txs, Frederik! Jammer dat die Brother even niet meewerkt. Ik ben de 15.04 Beta 1 aan het ophalen, beetje nieuwsgierig geworden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #17 Gepost op: 2015/03/18, 22:37:52 »
Kan je een Live sessie updaten dan? Dat wist ik niet. Kan ik altijd eens proberen.

Ik weet het niet zeker, maar je kan wel allerlei programma's - tijdelijk - installeren tijdens de LiveCD sessie. En dat mechanisme van apt-get (dependencies zoeken etc) is allemaal werkzaam.

Ik vind het een leuk experiment. Net als die ijskast van mij (erg knus).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #18 Gepost op: 2015/03/18, 22:47:18 »
Ik kan dat met jouw ijskast niet zo volgen :D . Mijn vrouw gooit zojuist een glas cola over haar toetsenbord. Die is nou dapper aan het deppen.

En mijn lieve oude Shuttle heeft een kaduke videokaart, heb ik verder ontdekt. Ik was plots het beeld helemaal kwijt. De condensatoren staan bol en open. Ik zal er eens een leuke macro-foto van maken. Kijken of ik ergens een ander kaartje kan opduiken voor niet teveel.

Het is me het avondje wel :D . Maar de 15.04 Beta 1 is binnen. Dat wordt wel morgen voor ik hem probeer.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #19 Gepost op: 2015/03/19, 13:56:54 »
Heb je ook een update uitgevoerd van die live-versie? ( je loopt misschien zelfs de kans dat het systeem moet rebooten). Ik denk dat ik ga wonen in de ijskast.   ^-^
Als je een ge-update live versie reboot zijn alle updates weer verschwunden  ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Pdf met afbeelding print niet meer. Met alleen tekst wel??
« Reactie #20 Gepost op: 2015/03/19, 20:14:05 »
Als nou die 15.04 dit euvel niet meer heeft zou ik met zoiets mooi de maand wachten kunnen overbruggen, heb ik al lopen denken. Bedankt voor deze mooie tip, Femke!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021