Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginnersproblemen!  (gelezen 674 keer)

bent0eaan

  • Gast
Beginnersproblemen!
« Gepost op: 2008/11/22, 18:30:11 »
Hallo,
Ik ben een nieuwe gebruiker die geinfecteerd is door de installparty van vorige week 15/11/2008 bij computerclub "DIGITAL" in Den Haag. Hoewel ik al enkele weken voorbereid was met een gedownloade versie is toen i.v.m. wat problemen, vooral met het geluid, de nieuwste versie vanaf CDrom geinstalleerd. Dank aan "Johan". Toen is ook het geluidsvolume opgeschroefd. Helaas toen ik thuis weer verder wilde, was het geluid weer terug bij nauwelijks hoorbaar. Ik kan niet uitvinden hoe ik dit moet aanpassen. Daarnaast heb ik nog meer vragen over verschillende toepassingen c.q. gebruiksinstellingen. Ik heb geen Ubuntu kenner/gebruiker in mijn omgeving dus moet alles gaan aanpakken via het Forum, ben ik bang. Ondanks de eenvoud van het gebruik van Ubuntu (denk ik soms te moeilijk?) kom ik er niet uit.
Voordat ik hier mijn problemen spui wil ik graag weten hoe ik e.e.a. exact kan aanpakken. Specifieke vragen afzonderlijk stellen, of gewoon de hele boel in een  verhaal.

B.v. Ubuntu is op een afzonderlijke partitie geinstalleerd. Twee partities,  een van 25GB en een van 5 GB, zijn gemaakt op een vrije bestaande lokale partitie van 200GB. In Windows schijfbeheer worden de partities aangegeven als onbekend. Ik kan ze nergens terug vinden dus ook niet activeren om te zien wat er allemaal op staat. Ik ben hier en daar aan het lezen geslagen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wie is zo vriendelijk mij de weg te wijzen?

Offline siegi

  • Lid
Re: Beginnersproblemen!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/22, 18:52:57 »
Eerst en vooral verplaats ik dit topic even naar een betere onderdeel.

Het antwoord op je laatste vraag is het volgende. Windows ondersteunt standaard alleen zijn eigen fileystems, integenstelling tot linux die bijna alle filesystems ondersteund. Door een programma als fs-driver driver te installeren in windows kan je wel de inhoud van de linux partities bekijken. http://www.fs-driver.org/

Voor je eerste vraag ik weet niet wat johan juist gedaan heeft maar probeer het volgende eens.
Installeer alsamixergui via synaptic: systeem > beheer > synaptic.  Eenmaal geïnstalleerd open je dit programma en kan de schuivertjes van de verschillende uitgangen naar boven zetten. Bij mij moest front hoger gezet worden.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/22, 19:01:31 door siegi »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Beginnersproblemen!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/22, 21:19:42 »
Hoi,
Met windows op linux lezen/schrijven zou ik niet doen, dan doe je net je veiligheid weggooien, omdat een virus/spyware alles op de linux partitie kan gaan doen.(misschien dat alleen lezen niet zo gevaarlijk is).
Dit is net de voordeel van linux.
Linux naar ntfs is geen probleem.