Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UDEV rule... kip of het ei...  (gelezen 695 keer)

Offline vis

  • Lid
UDEV rule... kip of het ei...
« Gepost op: 2013/04/18, 16:53:28 »
Hallo,

Ik ben bezig met udev rules. Ik ben al een tijdje aan het testen met verschillende opties, documentatie etc, maar kom er even niet uit.

Allereerst had ik de volgende udev rule aangemaakt op mijn ubuntu 12.04 server:

SUBSYSTEM==”usb”, ATTRS{idVendor}=="0480", ATTRS{idProduct}=="a006", RUN+="/root/scripts/backup_to_usb"

Het probleem van bovenstaande rule is, dat de disk niet meer geautomount wordt wanneer ik deze in mijn pc stop. Het script wordt wel netjes afgevuurd, maar de backups komen dan lokaal in een map ipv van op de disk. Nadat ik het backup script heb afgeschoten, wordt de disk wel gemount. Nu wil ik er dus voor zorgen dat eerst de disk wordt gemount en dan pas het script wordt afgevuurd.

Na lang lezen kwam ik er achter dat het zou moeten kunnen met de volgende regel, waar de waarde van SUBSYSTEM is aangepast:
 
SUBSYSTEM==”block”, ATTRS{idVendor}=="0480", ATTRS{idProduct}=="a006", RUN+="/root/scripts/backup_to_usb"

Als ik nu de disk in mijn pc stop, wordt deze keurig gemount door usbmount, maar het script wordt niet meer afgevuurd. Als ik dan vervolgens handmatig het script start, werkt dit prima.

Het lijkt er dus op dat of het een of het ander bij mij werkt. De udev rule lijkt dus goed te zien, maar ook het script. Weet iemand welke parameter ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt.

Offline softbart

  • Lid
Re: UDEV rule... kip of het ei...
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/19, 09:35:48 »
Ergens gaat er een belletje rinkelen. In het begin van de usb/udev periode 2.6 kernels. Mogelijk een rechten probleem.
b.v. lid van de usb groep.

groet,

Theo

Offline vis

  • Lid
Re: UDEV rule... kip of het ei...
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/22, 22:58:07 »
Hallo Softbart en andere leden,

Ben weer wat aan het spelen geweest, maar krijg het met geen mogelijkheid aan de praat. Udev wordt aangeroepen als root en deze mag gewoon usb disken koppelen (ext4). Het probleem blijft dat ik dus met de ene regel alleen de disk gemount krijg en het script niet wil starten en met de andere het script start, maar mijn disk niet gemount wordt. Hopelijk heeft iemand nog een mooie ingeving.

Vis

Offline vis

  • Lid
Re: UDEV rule... kip of het ei...
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/22, 22:33:40 »
Heb even weer wat zitten spelen, want wil graag dat het werkt. In de Udev rule heb ik het volgende:

SUBSYSTEM=="block" SUBSYSTEMS=="usb", KERNEL=="sd??", ACTION=="add", PROGRAM="/root/scripts/backup_to_usb"

Dit zorgt er voor dat de disk goed gemount wordt en het script ook wordt afgevuurd. Helaas zorgt bovenstaande rule er voor dat alle usb devices dit script aanroepen, maar als ik met ATTRS{idVendor}=="0480", ATTRS{idProduct}=="a006" ga werken, krijg ik het niet aan de praat. Gelukkig heb ik ook maar 1 disk nodig om een backup te maken.

NU loop ik alleen tegen een volgend probleem. In het script worden er rsync opdrachten aangeroepen:

/usr/bin/rsync -r -t -p -o -g -v --progress --delete --ignore-existing -l -H -s /home/vis /media/usb0
/usr/bin/rsync -r -t -p -o -g -v --progress --delete --ignore-existing -l -H -s /home/media/music /media/usb0

Nu wil het feit dat als hij te lang bezig is met het eerste rsync commando, hij de tweede niet meer doet en het lampje van mijn usb disk na een bepaalde tijd ook uitvalt. Als ik het de disk ontkoppel en hem weer aankoppel, gaat hij snel door de eeste rsync heen aangezien hij dit de eerste keer al heeft afgerond en dan wordt de tweede regel wel afgevuurd. Weet iemand of er een timeout in USB kan zitten oid?

Vis