Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijf mounten mislukt  (gelezen 1295 keer)

Schijf mounten mislukt
« Gepost op: 2008/05/05, 17:11:38 »
hallo

mijn c: schijf(windows)/ /dev/sda2 schijf(ubuntu) is niet berijkbaar en als ik hem mount krijg ik de melding:
            alleen root kan /dev/sda2 aankoppelen op /media/Vista
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Schijf mounten mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/05, 18:03:49 »
Dat ligt aan de rechten. Type in een terminal gksudo nautilus , dan je wachtwoord invullen, je ziet niks,geen sterretjes of balletjes. ENTER dan opent zich nautilus in root mode, nu naar de map bladeren van betreffende schijf staat onder media wel eerst mounten als root anders zie je hem niet, rechtsklik op de map, derde tabje rechten en aanpassen zoals je wilt. Hierna nautilus afsluiten voordat je per ongeluk je systeem sloopt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Schijf mounten mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/05, 19:10:32 »
Mislukt

foutmelding:
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
Failed to mount '/dev/sda2': Bewerking wordt niet ondersteund
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:

Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by
          clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
          taskbar then shutdown Windows cleanly.

Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for
          your own responsibility. For example type on the command line:

            mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /media/Vista -o force

    Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:

            /dev/sda2 /media/Vista ntfs-3g force 0 0
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Eider

  • Gast
Schijf mounten mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/05, 19:35:36 »
Zou kunnen komen omdat je vergeten bent je USB stick of iets dergelijks veilig te verwijderen.
Voordat je afsluit moet je bij windows de hardware veilig verwijderen, dan zou het goed moeten gaan denk ik.
Was bij in ieder geval wel het geval ;)

Offline vanadium

  • Lid
Schijf mounten mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/05, 21:25:55 »
Wat je nu dus doet, is terug Windows opstarten, daarna Windows volledig afsluiten, en bij de volgende opstart van Ubuntu zou de schijif opnieuw automatisch gemount moeten worden.

Schijf mounten mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/05, 22:07:41 »
ik kan niet in windows komen dus ook niet vergeten te unmounten in windows(http://forum.ubuntu-nl.org/topic/25598, dat ga ik morgen doen)
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline siegi

  • Lid
Schijf mounten mislukt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/05, 23:24:58 »
Probeer hem dan een keertje geforceerd te mounten.
toepassingen > hulpmiddelen > terminal venster
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /media/Vista -o force

En als je geen windows hebt kan je dan niet beter overschakelen naar bv ext3 als filesystem.

Offline vanadium

  • Lid
Schijf mounten mislukt
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/06, 10:29:30 »
Hoe dan ook is je schijf "unclean" en dat kan je maar ten gronde aanpakken door de schijf eens onder Windows goed af te sluiten, of eventueel zelfs eens te checken.

Onder Linux is er ntfsfix, die ook in beperkte mate problemen met ntfs kan kan oplossen, en waarmee je schijf wellicht ook wel weer automatisch zal mounten. ntfsfix schrijft ook een code op de schijf waardoor de schijf bij een volgende opstart van Windows grondig gecontroleerd wordt.

de -o force optie is een noodoplossing, en mag je niet continu gebruiken, en bij voorkeur alleen in "enkel lezen" modus. Anders loop je de kans dat het bestandssysteem meer en meer achteruitgaat, tot op een ogenblik dat je gegevens verloren gaan. Gebruik de -o force optie alleen om de schijf te koppelen met als doel je gegevens elders veilig te stellen.

Moraal van het verhaal: je gebruikt ntfs best alleen wanneer je ook nog Windows hebt. Anders schakel je best over naar ext3, of als er compatibiliteit vereist is, fat32 (niet geschikt voor bestanden > 4 gigabyte).