Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] pdf openen in Icedove (Thunderbird)  (gelezen 1508 keer)

[OPGELOST] pdf openen in Icedove (Thunderbird)
« Gepost op: 2011/12/07, 15:10:13 »
L.S.

Ik gebruik Debian 6.0.3 met daarin als e-mailprogramma Icedove (exact Thunderbird behalve het icoontje). Het valt mij nu op dat ik een pdf niet rechtstreeks kan openen, maar een vraag krijg van 'opslaan' of 'annuleren'. Daarna kan de pdf zonder problemen worden geopend. Mijn vraag is nu, of dat niet in één keer kan, zoals je toch zou verwachten?

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2011/12/08, 18:43:40 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline softbart

  • Lid
Re: pdf openen in Icedove (Thunderbird)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/07, 18:19:28 »
Daar had ik ook veel last van. De ene pdf wel te lezen en de ander niet.
Teruggevallen op de "oude" xpdf. Deze is echter iets "Spartaans" :) Voor een eerste view voldoende.
Daarnaast kan je documentenviewer blijvern gebruiken om bestaande pfd's te bekijken. Voor grote pfd's toch wel prettiger.

groet,

Theo

Offline vanadium

  • Lid
Re: pdf openen in Icedove (Thunderbird)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/07, 18:28:35 »
Dit is niet het probleem van de OP, voor zover ik begrijp. Het gaat erom, dat Thunderbird niet automatisch de juiste applicatie oproept om de PDF te openen.
Kijk eens onder "Edit - Preferences". Klik op "attachments". In de lijst vind je wellicht het "Content type" "PDF Documents". Daar kan je met "use other..." vooralsnog aanduiden dat PDF's met Evince (of iets anders) moeten geopend worden.
Mogelijk werd dat in de Debian distributie standaard niet goed geconfigureerd.

Re: pdf openen in Icedove (Thunderbird)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/07, 22:50:13 »
vanadium, dat is precies de spijker op z'n kop. Bij 'inhoudstype' stond echter niets en ik wist ook niet hoe dit handmatig aan te vullen. Inmiddels ben ik er achter dat sommige pdf's wel goed openen en je dan kunt aanvinken dat hij altijd een bepaalde viewer moet gebruiken (Doumentviewer). Maar sommige pdf's worden dus geweigerd. En omdat ik niet weet waar ik de programma's kan vinden en dus selecteren om pfd's te openen, is het probleem nog maar deels opgelost. Nu dus gekoppeld aan Documentviewer (Standaard), maar ik heb ook al andere viewers geinstalleerd, maar weet ze dus niet te vinden(?)

softbart ook dank voor het nemen van de moeite om mee te denken.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: pdf openen in Icedove (Thunderbird)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/08, 09:27:05 »
Ik lees hier (http://kb.mozillazine.org/Actions_for_attachment_file_types) dat "inhoudstypes" of mime types geconfigureerd zijn in het bestand mimetypes.rdf in je thunderbird profiel. Het lijkt echter niet zomaar mogelijk voor de gebruiker om hier gemakkelijk zelf configuratiegegevens aan toe te voegen. Waarom dat zo moeilijk moet zijn, of waarom thunderbird niet gewoon de systeemstandaarden zou gebruiken, is mij een raadsel. (Het laatste kan ik nog begrijpen: voor ieder platform/desktopomgeving werkt het namelijk anders).

Wat je misschien eens moet proberen, is je mimetypes.rdf hernoemen naar bijvoorbeeld x_mimetypes.rdf. Volgende keer dat je Thunderbird opstart, wordt een nieuw, "fabrieksstandaard" bestand aangemaakt. Vanaf dan zal Thunderbird mogelijk ook de optie "Openen met" geven, zodat je zelf kan instellen met welk programma het bestand moet geopend worden.

Werkt het niet naar verwachting, plaats dan je oorspronkelijke bestand terug.

Offline softbart

  • Lid
Re: pdf openen in Icedove (Thunderbird)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/08, 12:53:19 »
Ik was even een brug te ver. Evenwel het probleem is nu zoals ik al beschreef. N.m. niet iedere pdf is te openen. En daar ging ik vanuit.
Wanneer ik pfd's binnen krijg van één bepaald afzender dan waren deze niet te open met de standaard viewer. Dus opslaan, enz.
Wanneer de keuze is ingesteld op b.v. xpdf dan wordt de pdf wel herkend. Dus logisch beredeneerd, de standaard viewer leest niet alle pdf's!
xpdf was hierbij als een voorbeeld gesteld. @Plotinus kan de viewer kiezen welke hij wil. Hij weet helaas niet meer welke. ???
Je kunt met nautilus naar een pdf gaan en met de rechter muisknop "openen met" kiezen. Dan krijg je een veld met applicaties. Daar zou als het goed is, ook de gezocht viewer bij zijn.
De gegevens van deze viewer kan je dan gebruiken voor het instellen van de pdf-viewer in icedove.

groet,

Theo

Re: pdf openen in Icedove (Thunderbird)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/08, 18:43:18 »
vanadium, Theo, hartelijk dank; ik ben met jullie bijdrage uitstekend vooruit geholpen.
Ik ga eens met de 'fabrieksstandaard' experimenteren.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.