Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)  (gelezen 2673 keer)

c-bastian

  • Gast
Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Gepost op: 2009/09/25, 18:21:31 »
Help!  =(

Ik ben nu al ongeveer een week bezig om op mijn nieuw gekochte laptop (Packard Bell EasyNote MH36) te voorzien van draadloos internet. Ik heb al heel veel informatie gevonden op diverse fora, al heel veel geprobeerd, al heel veel versies van (K)ubuntu geinstalleerd, maar nog niets werkt. Mijn huidige instelling komt het dichtst bij, Ubuntu Jaunty (netbook remix), waarbij in ieder geval de wired verbinding het doet. Ik heb alle updates geinstalleerd en diverse applicaties, maar nog niks veranderd aan network settings.

Nu het probleem. Het icoontje rechtsboven (leftclick) geeft aan dat hij alle draadloze verbindingen in de buurt vindt. Wanneer ik de goede verbinding aanklik moet ik een wachtwoord invullen (WPA & WPA2 Personal), waarna ik connect. Het icoontje wordt nu twee bolletjes (een grijze en een groene) en een blauw cirkelend "iets". Na een tijdje komt het passwordscherm weer terug, waarbij het wachtwoord veranderd (encrypted?) is... Zowel met dit wachtwoord als het oorspronkelijke kom ik niet verder. Ik weet zeker dat dit het goede wachtwoord is, want op mijn gewone desktop pc kan ik wel verbinding maken hiermee.

Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is en ik hoop dat iemand hier me kan helpen. Hier nog wat technische info:
$ uname -a
Linux sebastian-laptop 2.6.28-15-generic #49-Ubuntu SMP Tue Aug 18 18:40:08 UTC 2009 i686 GNU/Linux

$sudo lshw
*-network
                description: Wireless interface
                product: RT2860
                vendor: RaLink
                physical id: 0
                bus info: pci@0000:04:00.0
                logical name: ra0
                version: 00
                serial: 00:17:c4:98:9a:60
                width: 32 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless
                configuration: broadcast=yes driver=rt2860 latency=0 module=rt2860sta multicast=yes wireless=RT2860 Wireless

$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

ra0       RT2860 Wireless  ESSID:""  Nickname:"RT2860STA"
          Mode:Auto  Frequency=2.462 GHz  Access Point: Not-Associated   
          Bit Rate:1 Mb/s   
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Link Quality=100/100  Signal level:-40 dBm  Noise level:-97 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

pan0      no wireless extensions.
Alvast bedankt,
Sebastian

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/25, 19:03:09 »
Het kan zijn, dat het draadloze signaal te zwak is voor het Linuxstuurprogramma.

Doe eens dit:

- zet de flaptop vlakbij de draadloze router en probeer het nog eens.
Verdere signaalversterking:
http://sites.google.com/site/computertip/antenneversterker

- kanaalwisseling in de router kan helpen: kijk eens op welke kanalen de buren zitten en kies het minst drukke kanaal. Alleen bij 1, 6 en 11 heb je geen enkele overlap; kies dus één van die drie.

- installeer libstdc++5:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet
(punt 1d)

Offline Sjinovski

  • Lid
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/25, 19:16:58 »
Waarschijnlijk helemaal niet aan de orde, maar heb je niet toevallig een MAC Adress filter aanstaan in je router voor WLAN?

Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 11:09:41 »
PackardBell en Linux gaan over het algemeen niet goed samen trouwens, vooral de EasyNotes hebben veel problemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/26, 11:18:12 »
PackardBell en Linux gaan over het algemeen niet goed samen trouwens.

Daar ben ik het niet mee eens... Computeronderdelen komen tegenwoordig uit slechts enkele grote OEM-fabrieken, vooral in China. Diezelfde onderdelen zitten in alle computers, van welk merk ze ook zijn. Het computermerk betekent meestal niet meer dan een stickertje op de kast.

Overigens is Packard Bell enige tijd geleden overgenomen door Acer, waardoor PB-computers eigenlijk Acers zijn. De Packard Bell Dot is bijvoorbeeld technisch identiek aan de Acer Aspire One. Ubuntu 9.04 Netbook Remix draait prima op beide machientjes.

Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/26, 11:22:56 »
Tja, als ik grote problemen zijn met laptops tegenkom, dan zijn die opvallend vaak met Packard Bell-dingetjes. Maar misschien is dit meer iets van vroeger ;)

Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/26, 11:29:24 »
PackardBell en Linux gaan over het algemeen niet goed samen trouwens, vooral de EasyNotes hebben veel problemen.
Dan zouden Acers en Gateways het ook niet goed doen.
En c-bastian, heb je het linux-backports-modules-jaunty pakketje al proberen te installeren?

c-bastian

  • Gast
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/26, 12:46:33 »
- zet de flaptop vlakbij de draadloze router en probeer het nog eens.
Hij staat nu zo'n twee meter van het kastje af en de network manager geeft de maximale signaalsterke aan

- kanaalwisseling in de router kan helpen: kijk eens op welke kanalen de buren zitten en kies het minst drukke kanaal. Alleen bij 1, 6 en 11 heb je geen enkele overlap; kies dus één van die drie.
Hoe doe ik dat?

- installeer libstdc++5:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet
(punt 1d)
Gedaan, heeft niet geholpen =( Overigens heb ik ook doorgeklikt naar stap zeven: http://sites.google.com/site/computertip/rt2860 Maar ook dat heeft niets geholpen.

En c-bastian, heb je het linux-backports-modules-jaunty pakketje al proberen te installeren?
Ik heb het geinstalleerd, maar moet ik daarna ook nog iets doen of zou installeren genoeg moeten zijn?

Waarschijnlijk helemaal niet aan de orde, maar heb je niet toevallig een MAC Adress filter aanstaan in je router voor WLAN?
Hoe zoek ik dat uit?

Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/26, 14:23:09 »
Ik heb het geinstalleerd, maar moet ik daarna ook nog iets doen of zou installeren genoeg moeten zijn?
Installeren zou moeten voldoen.
Verder zeg je:
Citaat
Hij staat nu zo'n twee meter van het kastje af en de network manager geeft de maximale signaalsterke aan
Dan neem ik aan dat het werkt, aleen het feitelijke verbinden niet. Wat lukt daar precies niet aan?

c-bastian

  • Gast
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/26, 15:00:55 »
Dan neem ik aan dat het werkt, aleen het feitelijke verbinden niet. Wat lukt daar precies niet aan?
Wanneer ik probeer te verbinden (door via het icoontje van de networkmanager op de verbinding te drukken), vraagt hij in een popup om het WPA & WPA2 Personal wachtwoord. Ik vul het in en druk op connect. Na ongeveer een halve minuut komt de popup terug, maar nu is het wachtwoord vervangen door een lange string cijfers en letters (volgens mij hexadecimaal).

Dat blijft zich herhalen als ik opnieuw connect, maar ik heb geen verbinding :(

Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/26, 17:51:52 »
Dan doet de driver het dus op zich wel.
Wat voor encryptie/beveiliging heb je op je draadloze netwerk?

c-bastian

  • Gast
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/26, 17:57:56 »
encryptie, is dat niet gewoon de wpa & wpa2 personal?

Maar ik ben er vrij zeker van dat het probleem wel in mijn flaptop/drivers zit, want ik kan met alle andere computers in huis wel normaal verbinding maken. Ook met mijn desktop pc, waar zowel Ubuntu Jaunty als WinXP op zit. ???

Offline Sjinovski

  • Lid
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/26, 18:34:20 »


Waarschijnlijk helemaal niet aan de orde, maar heb je niet toevallig een MAC Adress filter aanstaan in je router voor WLAN?
Hoe zoek ik dat uit?

Even de instellingen van je router nalopen. Ik heb hier zelf een Fritz!Box en daar staat het onder advanced settings. Het komt er op neer dat de router alleen de MAC adressen die zijn opgegeven toestaat om een draadloze verbinding te maken. Mocht het dit zijn, dan is het alleen een kwestie van het MAC adres van je nieuwe laptop toevoegen en dan zou het moeten werken.

Offline track

  • Lid
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/26, 18:48:25 »
Hoi Sebastian,

er blijkt een bug te zijn ...  -> https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/339891
Heb je de truc met de "backports" al geprobeerd ?

track

c-bastian

  • Gast
Re: Wireless problemen (Jaunty, RaLink RT2860)
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/26, 19:30:09 »
JAAAAAAAAAAAAA! Ik heb internet!
er blijkt een bug te zijn ...  -> https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/339891
Hier (commentaar 47) stond heel helder wat ik moest doen
.. en deze patch was de oplossing: http://launchpadlibrarian.net/26192677/Patch%20for%20rt2860sta%20driver%20for%20WPA1-2%20connection%20v1.8.0.0%2B.patch

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties =D