Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude PC met WindowsXP en Ubuntu naar FreeNAS  (gelezen 6490 keer)

Offline ciboss

  • Lid
Oude PC met WindowsXP en Ubuntu naar FreeNAS
« Gepost op: 2010/03/24, 17:42:20 »
Ik gebruikte een oudere PC (=PC3) om wat te experimenteren met Linux/Ubuntu/Xubuntu. Op die PC staat ook nog een windows xp die ik niet meer aan de praat krijg. In die PC zitten twee harde schijven: 30 GB + 80 GB.
Ik zou die PC nu willen omvormen via FreeNas tot een externe backup-PC in mijn klein thuisnetwerk bestaande uit 2 recentere PC's met Windows XP Pro SP3 en één Laptop Windows 7.
Ik heb een FreeNas opstart cd gemaakt, BIOS in PC3 aangepast, en laten opstarten met die FreeNas cd-rom.
Daar krijg ik, na enkele pagina's een keuzemenu waarvan geen enkele keuze aanvaard wordt wegens "CPU doesn't support long mode".
Hoe kan ik die FreeNas installatie verderzetten? Hoe moet ik die twee harde schijven formatteren? Ik ken niet genoeg Ubuntu om daarin verder te gaan. Wie kan me op weg helpen?

jesse2314

  • Gast
Re: Oude PC met WindowsXP en Ubuntu naar FreeNAS
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/24, 18:13:26 »
Eerst welkom =D

Re: Oude PC met WindowsXP en Ubuntu naar FreeNAS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/24, 18:33:47 »
de fout die je aan geeft, "CPU doesn't support long mode" houd in dat je een 64-bit versie gebruikt, maar de computer enkel 32-bit aan kan.
dus moet je eerst de 32-bit versie downloaden en branden: http://sourceforge.net/projects/freenas/files/stable/0.7/FreeNAS-i386-LiveCD-0.7.4919.iso/download

het formateren kan met het command-line programma FDisk of je kan een Gparted LiveCD gebruiken.
de Gparted LiveCD is grafish en dus voor de meesten makkenlijker.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline ciboss

  • Lid
Re: Oude PC met WindowsXP en Ubuntu naar FreeNAS
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/29, 16:36:46 »
bedankt Richard
Heb nu eindelijk de tijd gevonden om je tips uit te werken.
Heb een 32-bit versie FreeNas gedownload en gebrand.
Met de Gparted Live CD heb ik de twee harde schijven geformateerd,
Vervolgens opgestart met die FreeNas in  cd-rom-station, nadat ik de bios heb gecontroleerd en opstarten van cd-rom als eerste keuze gezet.
Ik krijg onmiddellijk een foutboodschap:
"GRUB loading, please wait" na één seconde gevolgd door
Error 22
???

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oude PC met WindowsXP en Ubuntu naar FreeNAS
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/29, 20:02:36 »
Alle harde schijven wissen, freenas doet zelf de hd formateren.
Freenas wil graag op een usb stick, of een cd gaat weet ik niet. De installatie cd is wel op een cd.
Zoek een handleiding, hoe je freenas op de hd kan installeren. Op youtube word freenas op een stick gezet, dan boot de freenas vanaf de stick.
Dan stel je de ip en netwerk in op een dos scherm, redelijk simpel.
Dan ga je naar je andere pc, daar roep je je freenas op via netwerk, dan heb je een mooie scherm om alles in te stellen.
Hier worden de schijven geformateerd en ingedeeld hoe jij dat wilt(gehele schijf word gewist).

Zoek dus een goede handleiding en/of zie ook youtube om te zien hoe.

Offline ciboss

  • Lid
Re: Oude PC met WindowsXP en Ubuntu naar FreeNAS
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/01, 17:40:40 »
Zoek een handleiding, hoe je freenas op de hd kan installeren. Op youtube word freenas op een stick gezet, dan boot de freenas vanaf de stick.
Dan stel je de ip en netwerk in op een dos scherm, redelijk simpel.
Zoek dus een goede handleiding en/of zie ook youtube om te zien hoe.

heb het gevonden, geinstalleerd en ... het werkt ...backups gemaakt ... zichtbaar in netwerk alles OK ! XD
« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 10:33:51 door ciboss »