Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: {OPGELOST}*.pdf bijlagen in Thunderbird openen met dubbelklik  (gelezen 5120 keer)

Offline Alver1

  • Lid
Gegroet allen,

Recent stel ik vast dat pdf documenten die als bijlage in Thunderbird worden verzonden niet worden geopend als ik ze dubbelklik. Ik kan ze wel opslaan en ze dan openen. Vroeger werkte dat wel. Weet iemand wat er mogelijk veranderd is? Zie ook bijgevoegde schermafdruk met foutmelding. Het is me echter niet duidelijk hoe ik het kan verhelpen.

Bedankt voor een mogelijke reactie.

Alver
« Laatst bewerkt op: 2010/11/07, 14:07:14 door Alver1 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: *.pdf bijlagen in Thunderbird openen met dubbelklik
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/04, 22:07:27 »
Je kan in Thunderbird via "openen" , "openen met anderen" vastleggen dat pdf-bestanden bijv. met /usr/bin/evince-previewer geopend worden.
Als je na de keuze voor de viewer (je kan ook een andere kiezen) ook nog vastlegt dat het de standaard-actie is voor dat bestandstype, dan wordt telkens met het gekozen hulpprogramma een bestand met de extensie xyz of pdf geopend.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Alver1

  • Lid
Re: *.pdf bijlagen in Thunderbird openen met dubbelklik
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/05, 11:27:11 »
Je kan in Thunderbird via "openen" , "openen met anderen" vastleggen dat pdf-bestanden bijv. met /usr/bin/evince-previewer geopend worden.
Als je na de keuze voor de viewer (je kan ook een andere kiezen) ook nog vastlegt dat het de standaard-actie is voor dat bestandstype, dan wordt telkens met het gekozen hulpprogramma een bestand met de extensie xyz of pdf geopend.
Bedankt voor uw info maar ik vind niet hoe ik aan openen of openen met anderen aangeraak. Via "voorkeuren" en tabblad "Bijlagen" zie ik dat Excel bestanden worden geopend met Calc en Word documenten met Writer en dat is in de praktijk ook zo. Ik zie niets over het gedrag van pdf bestanden of andere instelmogelijkheden. Nog andere ideeën?

Alver

Offline jusgje

  • Lid
Re: *.pdf bijlagen in Thunderbird openen met dubbelklik
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/05, 11:44:42 »
Je kan kiezen voor de optie "openen met", of iets dergelijks. Blader dan naar:
bestandssysteem ->  usr -> bin -> evince

(Als je in de map bin zit is evince moeilijk te vinden, maar je kan gewoon "evince" typen, dan vindt 'ie het vanzelf.)
Klik op ok.

Offline Alver1

  • Lid
Re: *.pdf bijlagen in Thunderbird openen met dubbelklik (OPGELOST)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/06, 19:49:37 »
Je kan kiezen voor de optie "openen met", of iets dergelijks. Blader dan naar:
bestandssysteem ->  usr -> bin -> evince

(Als je in de map bin zit is evince moeilijk te vinden, maar je kan gewoon "evince" typen, dan vindt 'ie het vanzelf.)
Klik op ok.
Ik heb intussen alles terug ingesteld en inderdaad, oudere mails met *.pdf bijlagen vragen nu met welk programma ze moeten geopend worden. Die ene, bijzondere mail, die met de foutmelding, weigert elke medewerking! Het gaat hier om een rekening van mijn provider (Scarlet). Ik wacht op de rekening van volgende maand om te zien of dit fenomeen nog aanwezig is want mogelijk gaat het om een speciale instelling vanwege de provider. Ik ga dit nog verder uitzoeken maar ik denk dat deze vraag "Opgelost" is.

Alver1
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 20:36:34 door Alver1 »

Offline HarzG

  • Lid
Re: *.pdf bijlagen in Thunderbird openen met dubbelklik
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/07, 12:07:05 »
Thunderbird gaat volgens mijn ervaring soms in de code van de berichten morrelen. Maar dan heb ik het over een kantoorsituatie waarbij mij nog niet duidelijk is waar het precies fout gaat. Het probleem doet zich voor bij het forwarden/doorsturen van berichten. Hierbij wordt het code-gedeelte van de bijlagen veranderd.

Als het een normaal binnenkomend bericht is en je hebt in het menu beeld "berichtweergave als originele html" gekozen (standaard-instelling) dan komen er volgens mij geen problemen voor.
Een ontvangen dubieus bericht kan je overigens ook via je webmail bekijken en dan nagaan of daar de bijlage correct wordt getoond of te downloaden is.

... voor de markering van opgeloste forumberichten dat a.u.b. lezen
Voeg als je vraag is beantwoord het woord [OPGELOST] voor de titel van het topic. Dit doe je door bij het eerste bericht van het topic op verander te klikken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Alver1

  • Lid
Re: *.pdf bijlagen in Thunderbird openen met dubbelklik
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/07, 14:10:40 »
Thunderbird gaat volgens mijn ervaring soms in de code van de berichten morrelen. Maar dan heb ik het over een kantoorsituatie waarbij mij nog niet duidelijk is waar het precies fout gaat. Het probleem doet zich voor bij het forwarden/doorsturen van berichten. Hierbij wordt het code-gedeelte van de bijlagen veranderd.

Als het een normaal binnenkomend bericht is en je hebt in het menu beeld "berichtweergave als originele html" gekozen (standaard-instelling) dan komen er volgens mij geen problemen voor.
Een ontvangen dubieus bericht kan je overigens ook via je webmail bekijken en dan nagaan of daar de bijlage correct wordt getoond of te downloaden is.

... voor de markering van opgeloste forumberichten dat a.u.b. lezen
Voeg als je vraag is beantwoord het woord [OPGELOST] voor de titel van het topic. Dit doe je door bij het eerste bericht van het topic op verander te klikken.
Bedankt voor de aanvullende uitleg en de vingerwijzing om "Opgelost" aan te brengen. Nog voor wat het waard is: Ik gebruik Thunderbird ook onder W7 en daar kan ik de bewuste bijlage volkomen normaal openen.

Alver1