Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sorteervolgorde bureaublad in 19.10  (gelezen 613 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Sorteervolgorde bureaublad in 19.10
« Gepost op: 2019/11/13, 12:06:06 »
Vreemd genoeg kan ik niet de sorteervolgorde kiezen van de iconen op mijn bureaublad.
Ik wil nochtans:-- kunnen kiezen waar ik een bepaald icoon laat plaatsen (vb. mijn map documenten wil ik rechts halverwege)-- kunnen kiezen om ze eventueel te herschikken, bv. op naam
Vroeger ging dat, maar (mogelijk sinds in even gnome-extensions heb geïnstalleerd) nu niet meer.
Hoe los ik dat op?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Sorteervolgorde bureaublad in 19.10
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/13, 14:35:26 »
Kom je van Ubuntu 18.04? Vanaf 18.10 is het niet beer bestandsbeheer, maar een nieuwe Gnome Shell extensie die de pictogrammen op het bureaublad regelt. Die extensie heeft nog zijn beperkingen, en dit zou er één van kunnen zijn.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Sorteervolgorde bureaublad in 19.10
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/13, 15:21:55 »
Kom je van Ubuntu 18.04? Vanaf 18.10 (...)
Klopt, maar ik heb wel een volledig verse installatie gedaan, inclusief formatteren harde schijf.
Ik heb even Gnome shell extensions geïnstalleerd, maar aangezien het zo niet scheen te lukken heb ik die er terug af gegooid. Maar ik heb ze zonet terug geïnstalleerd.
Die Gnome shell extensions zijn trouwens wat mij betreft bijzonder onduidelijk. Als je dat namelijk intikt (op https://extensions.gnome.org/), krijg ik de melding dat dat als een addon op firefox moet worden geïnstalleerd, wat bijzonder vreemd is.Maar goed, heb dat gedaan en krijg dan een ontiegelijk lange lijst van allerlei "extensions", waarvan de bedoelingen helemaal niet duidelijk zijn.En hoe die extensions dan een weerslag zouden hebben op mijn bureaublad is me al helemaal onduidelijk. =|
Hier toch een teleurstelling opgelopen wat betreft Ubuntu. Dat ze van systeem veranderen is één zaak, maar dat de mogelijkheden van het vorige systeem niet standaard worden opgenomen in het nieuwe systeem is ronduit problematisch. >:(


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Sorteervolgorde bureaublad in 19.10
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/13, 15:44:19 »
Inmiddels toch heel wat informatie gevonden op volgende plaats:https://itsfoss.com/gnome-shell-extensions/
Goede uitleg, die zeker tot het einde moet worden gevolgd (bijvoorbeeld terwijl je ondertussen naar Compay Segundo luistert, maar dit louter als suggestie  :-* )
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Sorteervolgorde bureaublad in 19.10
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/15, 12:15:48 »
Ik weet dat het een zeer vervelend werkje is maar heb je ook al gekeken in het Softwarecentrum ivm shell-extensions ?

Daar zaten volgens mij een aantal bureaubladmanagers tussen. Helaas geen zoekveld, en een puinhoop (niet eens alfabetisch) van mogelijkheden.

Neem ook daar eens rustig je tijd. Ik had ook een scenario dat standaard niet zou werken, maar met die extensions kon ik de JukeBox maken dat een eindgebruiker nodig had. Dus mijn boot  = de JukeBox (YouTube Music payed version) op een bureaublad, en ook automatisch op een ander bureaublad de Spreadsheets die moeten dienen als achterliggende kassa.

Het enige wat ik niet vind is een goede RS 232 of RS 485 software om eventueel een contactje te sturen met een relais. Ben daar nog in zoekende fase.

Maar toen zei die man ook : het is onmogelijk !!! en ik heb het mogelijk gemaakt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Sorteervolgorde bureaublad in 19.10
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/15, 14:52:50 »
Hier toch een teleurstelling opgelopen wat betreft Ubuntu. Dat ze van systeem veranderen is één zaak, maar dat de mogelijkheden van het vorige systeem niet standaard worden opgenomen in het nieuwe systeem is ronduit problematisch. >:(

Tja, dat is een gevolg van het feit dat ze steunen op Gnome, en dus willens nillens gebonden zijn aan wat er "bovenstrooms" gebeurt.  "Bovenstrooms" ondersteunen ze desktop iconen niet meer. De eerste versie van Gnome Shell in 2011 had standaard geen iconen meer op de desktop. Een paar jaar geleden werd de functionaliteit, die in Gnome Shell standaard niet meer gebruikt werd, geheel uit nautilus bestandsbeheerder gesloopt. Om toch nog desktop iconen te kunnen aanbieden, ging Ubuntu 18.04 verder met een oudere versie van nautilus. Toen de extensie bruikbaar genoeg geworden was, hebben ze die ingezet om iconen op de desktop te brengen. Die extensie is nog in een prille fase, en werkt dus zeker nog niet zo goed als desktop iconen voorheen werkten, maar ooit komt dat (misschien) wel.