Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install.  (gelezen 4560 keer)

Offline jaik

  • Lid
Lang geleden alweer.Ubuntu 9.04 erop in dualboot naast Vista.
Nu komt het.Ik wil graag Ubuntu -11.04 erweer opzetten,in dualboot met Vista.
Dus gedaan.Maar er was veel te weinig ruimte voor vrij gemaakt.Dus kon ik er niks meer bij zetten,of kreeg te lezen van vol.
Ik heb aan GB's geen gebrek,en wil graag mede omdat dit de nieuwste versie is.Graag ± 60 of 80 GB ruimte voor vrij maken.Zodat ik later ook geen ruimte gebrek meer heb. Voor Ubuntu 11.04.In dualboot met Vista.
1 = Hoe kan ik tijdens install Ubuntu 11.04 direct 60 of 80 GB vrij maken??.
2 = Of moet ik er eerst andere stappen voor onder nemen.Om die ruimte eerst
      vrij te maken.
3 = Ik vraag dit.Omdat ik op het punt sta om opnieuw Ubuntu 11.04 erweer op
       te zetten.Maar dan in 1 keer goed.Reden:Ubuntu bevalt me zeer goed.
       Maar wel met dualboot met vista.
Alvast vriendelijk bedankt voor het lezen van dit bericht.
In afwachting op een reaktie terug.
Mvgr:jaik
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 09:56:46 door jaik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 15:11:42 »
Je kunt het beste even aan de slag met Gparted, denk ik:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Daarna even handmatig de partities toewijzen aan Ubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 15:14:50 door Pjotr »

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 15:22:59 »
Vriendelijk bedankt voor je snelle reaktie.

Ik ga er mee beginnen.
Mvgr:jaik.

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/08, 18:11:06 »
Het is net als bij de tweede poging.Krijg ik te lezen,dat 2.4  GB te klein is.Om problemen te voor komen, eerst die partitie groter maken.Hoe dan??.Mijn reden is dan.Als een nieuwe verse er is.Indit geval 11.04.
Ik weet dat Ubuntu ± 4.4 GB nodig heeft.Om redelijke wijs goed te kunnen werken.Ik doe alles volgens schema(site) daar ik meerdere computers op netwerk heb draaien.Ben ik in staat het van de ene monitor direct
te kunnen aflezen van wat ik moet doen.
1= Waarom kan ik niet met de nieuwste versie Ubuntu 11.04.Eenvoudig mijn partitie's aanpassen??

Zo als jullie weten.Ben ik een fan van Ubuntu.Maar om simpel  te woorden brengen,ben ik niet in staat om
dit voor elkaar te krijgen..Krijg steeds dat gezeur 2.4 GB is te klein.
Tuurlijk,weet ik ook wel.Dit zijn intel (R) 2Quad core computers.Waarbij de hoogste cijfer test 6 =
En deze computers er net onder zitten.Hoger is namelijk niet mogelijk.Met het snelste internet.
Ik weet het.Het is weer een veeel te lang verhaal.
Hoe nu verder??Graag Hulp.
Stap voor stap uitleg zou echt top zijn.
Reden:Daar ik niet na veel geklooi(Jammer genoeg  weer zonder moet op Vista)
Nogmaals ik ben een voor stander voor Ubuntu.
Mvgr:jaik

Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/08, 18:21:54 »
Je kan niet zomaar ruimte vrijmaken tijdens de installatie. Ik neem aan dat Vista nu bijna alle ruimte inneemt? Je moet de partitie van Vista verkleinen en dat kun je beter doen vanuit Vista zelf. Voor je iets met partities gaat doen overigens altijd eerst een backup van je gegevens maken!

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/08, 18:49:08 »
Ben & blijf toch zeggen.Tof voor de snelle reaktie.Ik maak op alle computers Backups met.EASEUS Todo Backup & Met de nieuwste versie 2.5.
Voor mij een stukje top software.Ook (gratis)werk ik er al heel lang mee..& werkt perfect.
Nu de volgende vragen.Kan ik dit met dit software doen,om vrije ruimte te maken,voor Ubuntu.??>>11.04
Kun je mij er verder mee helpen.Als ik via dit software ± 60 of 80 GB vrij ga maken.Hoe ik dan verder moet gaan met install.Ubuntu.
Nogmaals Top & Top hoe jullie mij helpen.
Maar de install tijdens opstarten met CD Ubuntu loopt niet zoals ik graag zou willen.
Zeker bij de aller nieuwste versie,had ik zeker toch wel verwacht,dat partitie's aanpassen toch wel een fluitje van een cent zou zijn..
Help mij AUB met volle uitleg,om tot een goede Dual boot met vista te krijgen.En geen XP.

Mvgr:jaik


Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/08, 20:58:48 »
Je kan niet zomaar ruimte vrijmaken tijdens de installatie. Ik neem aan dat Vista nu bijna alle ruimte inneemt?
Nee dat is niet het geval.Ik heb vele GB's te beschikking.Al is 60 of 90 of 150 GB.dus zoals je schrijft is bij mij niet van toepassing.
Het is bij mij alleen maar een bvb c partitie kleiner maken om ruimte te maken voor Ubuntu 11.04,in dual boot met vista.
Groetjes.
Help mij graag om tot een goede dualboot Vista & Ubuntu 11.04 versie te maken met ruim voldoende GB's voor Unbuntu
Mvgr:jaik


Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/10, 14:21:00 »
Help help.Zou ik zeggen.

Ja het wil bij enof bij mijn computers maar niet lukken,om de balen ervan te krijgen.
Het zijn Quad Core computers met vista erop.
Ik wil ze graag in dualboot hebben Met vista & Ubuntu.
Mogmaals aan ruimte geen gebrek op de HD.Mag rustig 60 of 80 GB groot zijn.Reden:Daar er een grote hardeschijf
inzit.Van 1 TB.
Daar gaan we.
Ruimte vrij maken met Gparted,deze heb ik als een iso binnen gehaald,hierna branden op de langzaamste snelheid(Om fouten te voor komen.)En deze Gparted is goed.
Tevens de cd ,s inmiddels meerdere van Ubuntu (zelfde type)binnen & getast op fouten.Zijn allemaal goed.
1 = Ruimte vrij maken voor Ubuntu ± 80 GB.Met Gpartet
2 = Install Ubuntu(met internet aan.)Ja het lijkt goed te gaan.En ja hoor,weer niet.
3 = Dual Boot Ubuntu/Vista GRUB Error 21.Leuk daar gaan we weer.
4 =     open live cd
    open terminal
sudo grub
find /boot/grub/stage1 or find /grub/stage1
root (hdX,Y)
setup (hd0)
quit
Restart your PC it should be fine

Nou ik kan jullie vertellen,dat ik niet meer weet wat ik fout doe.
5 = Nou daar sta je dan weer.Hoe krijg je Vista weer aan de praat.Dit is voor mij niet moeilijk,zal het hier even neer zetten.misschien dat een andere er dan wat aan heeft.
Vista weer aan de praat krijgen.
1 = Stop de windows installatieschijf in de DVD-station
2 = Start de computer opnieuw op.
3 = Druk hierna een paar keer op de spatiebalk,kies taal,tijd en andere onzin die niet relevant is voor een
      Herstelprocedure,en druk op next.
4 = Klik op repair your computer.Klik op het besturingssysteem dat je wilt repareren,en klik op next
      In het systeemherstel-opties,klik op Commandprompt.
5 = Tik hierin het volgende
      Bootrec.exe /FixBoot en druk enter Let op.Er zit een spatie tussen de exe en /
6 = Tik daarna in: Bootrec.exe /FixMbr en druk op enter.
En start Vista gewoon weer opnieuw op.Je bent geen gegevens kwijt.
En Vista werkt weer perfect.

Maar ja je bent gewoon weer bij af.Ik althans.Reden:Daar ik graag een dualboot wil met Vista & Ubuntu.
Wat maar niet wil lukken.Dus de gemaakte ruimte die ik voor Ubuntu had vrij gemaakt.Maar weer terug gegeven aan Vista.Ach zo blijf je bezig.En is er nu niemand die je er even door heen kan sleuren,van zo en zo doen.Dan komt het goed.In afwachting op een reactie terug
Mvgr:jaik

Offline MKe

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/10, 14:38:55 »
Ik snap niet helemaal hoe de partities op je hardeschijf in elkaar zitten.
Zeg me als ik het fout heb:
Je hebt een hd van ongeveer 1000 gb met de volgende partities:

1 Hierop staat een partitie van 920 gb voor Windows Vista
2 vervolgens een partitie van zeg 76 gb, ext4 voor de ubuntu installatie
3 een partitie van, zeg 4 gb voor de swap

Klopt dit? Dan zou het moeten werken. Heb je echter meer dan 4 primaire parities (inclusief de swap en de ext4) dan gaat het niet werken.
Lees maar eens: http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren#TOC-Primaire-partities-en-logische-part (met dank aan Pjotr)

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/10, 15:00:32 »
Bedankt voor je snelle reactie.
Zal ze even geven.
C= 468 GB groot met vista.
D = 462 GB groot
Dan heb ik nog een western digital van 1 TB=USB dus doet niet mee.
Dit is mijn indeling op deze computer.
Gekeken in computerbeheer>>opslag>>Schijfbeheer>>En er zitten verder geen andere addertjes onder het gras
zie ook geen andere stukje partitie.Dit zijn ze dus.
Ook nog gekeken met EASEUS Partition Master.En het klopt helemaal.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.zou mooi zijn.Daar het maar niet wil lukken.
Mvgr:jaik

Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/11, 10:16:23 »
Die D-partitie hoe is die geformatteerd, als NTFS? In dat geval zal Ubuntu die partitie ook niet zien als beschikbare ruimte.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/11, 11:47:08 »
Error 21 wijst erop dat grub geen wijs kan uit de harde schijf indeling. Inmiddels heb je Vista al weer gerepareerd daarmee is deze kans dan verkeken. Je hoeft die partitie niet terug te geven aan Vista. Het is handiger om opnieuw te proberen de dual boot te gaan realiseren. Ik kan niet zo goed wijs uit het eerste stappenplan. Vanaf stap 4 heb ik het gevonden bij een reparatie voor grub, ik weet echter niet of dat nog van toepassing is op grub 2. Wat ik ook mis zijn eventuele foutmeldingen. Volgens mij kan je nu gewoon weer opnieuw gaan installeren alleen zou ik tevoren even heel goed kijken hoe de harde schijf nu is ingedeeld. Het moeilijkste gedeelte, de partitionering heb je al achter de rug.
Nog even voor de record, iemand met hetzelfde probleem (grub error 21) heeft gewoon de pc uitgezet, weer aangezet en dat nog tweemaal herhaald en vanaf de derde keer werkte het perfect.  ^-^

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/11, 13:00:51 »
Allereerst vriendelijk bedankt voor jullie reactie.
erik1984.
Zal de vragen beantwoorden.
Alle partitie's zijn NTFS dus D ook.

Wout55
Error 21
Ik heb het nu reeds drie keer gedaan,drie keer mis.
Op diverse manieren naar mijn HD gekeken.
1 = Via schijfbeheer.Kijken naar de indeling.
2 = ik gebruik veel EASEUSPartition Master & maak er via Todo EASEUS backups mee.
      Via EASEUS partition zie ik ook geen gekke dingen.Alles is NTFS
3 = Via Gparted zie ik ook geen gekke dingen.CD in pc & opnieuw opstarten.
Alleen naar C = 468GB   & D = 462 GB groot.NTFS & externe (usb)Elements van 1 TB ook NTFS,
Externe schijf doet zo wie zo niet mee,omdat Ubuntu ook op de interneschijf zijn install moet hebben.
Zien jullie hier fouten in,dan hoor(lees) ik het graag.Gewoon Dualboot met Vista & Ubuntu.
De cd's zijn getest op fouten & zijn allemaal goed.
Ik heb aan GB's geen gebrek.Ik wil graag Ubuntu ± 80 GB ruimte geven.
Kunnen jullie mij nog een advies geven.Dan hoor ik het graag.Of zien jullie fouten.
Ik heb reeds voorheen met Gparted ± 80 GB vrij gemaakt voor Ubuntu.Maar het wou niet lukken.steeds
weer Error 21.Daarom die ± 80 GB weer terug gegeven aan Vista.Dat was de reden.
Zou zeggen??Sleur me er door heen,om het voor elkaar te krijgen??.computers zijn toch niet de baas.

Nogmaals vriendelijk bedankt.In afwachting op een reactie terug.
jaik.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/11, 13:59:11 »
Nou ja, het antwoord is al gegeven, je kan geen Ubuntu op een NTFS schijf installeren. Dat moet ext3 of ext4 zijn. Als met g-parted je partitie aanmaakt dan moet je aangeven wat het filesysteem moet zijn.  Vervolgens Unbuntu installeren op de partitie en dan zal Grub hem waarschijnlijk wel herkennen. En als er dan iets mis gaat niet meteen herinstalleren want anders blijf je bezig.

Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/11, 14:13:11 »
@jaik: Die D-partitie moet je dus inkrimpen of verwijderen (kan het beste vanuit Vista zelf, met het schijfbeheer van Windows), dan ontstaat er vrije ruimte voor Ubuntu. Natuurlijk moet je wel eerst goed backups maken van je C-partitie en bij het installeren echt heel goed nakijken dat ie niet staat ingesteld op de hele schijf want dan wordt ook de C-partitie geformatteerd.

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/11, 14:26:09 »
Wout55
Vriendelijk bedankt.
We gaan je raad opvolgen.
Backups heb ik net nieuw gemaakt op alle computers.En staan op een externe schijf,waar ik over schreef.
Ik ga je proberen te volgen.En kijken of het lukt.

Reden:Daar ik zoals eerder heb/had geschreven reeds al met Gparted ±80 GB had vrij gemaakt.
Dus ik ga weer ± 80 GB vrij maken van de D schijf,voor Ubuntu.
Waar moet ik dan aangeven dat het een filesysteem moet zijn,voor die 80 GB??
Zou je me dat nog wel willen uitleggen??.alvast bedankt.
En dan ga ik ermee aan de slag.Reden:Wil nu toch wel graag dat het gaat lukken.
Nogmaals Top & Tof voor de aangeboden tips.
Mvgr:jaik

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/11, 14:32:38 »
Vriendelijk bedankt.
Ik ga jullie raad opvolgen.

En kom er zeker op terug.

Iedereen allemaal Top & Tof voor de snelle reactie's
En hoop nu dat het goed mag gaan.
Mvgr:jaik

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/11, 14:43:26 »
Dat moet worden filesystem=ext4.  En dan bij het installeren van Ubuntu als hij vraagt waar hij Ubuntu moet installeren de net gemaakte partitie aanwijzen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/11, 16:53:48 »
3 = Dual Boot Ubuntu/Vista GRUB Error 21.

Welke Ubuntu-versie probeer je eigenlijk te installeren? GRUB error 21 (of elk ander GRUB errornummer) hoort bij GRUB versie 1 en Ubuntu 9.10 had al GRUB versie 2. ???

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/13, 19:10:57 »
Ik heb alles goed van jullie gelezen.
En heb 90GB vrij gemaakt voor Ubuntu.Partitie gemaakt met Gparted.
En de bijgemaakte partitie het nu als volgt./dev/sda3
Nou het zal wel lukken denk ik.Ubuntu install doen.

Wat krijg ik vervolgens te lezen.
U heeft geen partitie voor gebruik als wisselgeheugen geselecteerd.Gebruik van wisselgeheugen is aan te raden
omdat het sysyeem dan beter gebruik kan maken van het beschikbare fysieke geheugen,wat ook leid tot betere prestaties wanneer het fysiekegeheugen volledig gebruikt wordt.Als u niet voldoende fysieke geheugen heeft kunt u  installatieproblemen ondervinden.
Als u niet teruggaat naar het schijfindelingsmenu om een wisselgeheugenpartitie toe te wijzenzal de installatie verder gaan zonder wisselgeheugen.

Help Help.Hoe los ik dit op.
Mvgr:jaik

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/13, 19:39:22 »
Als u niet teruggaat naar het schijfindelingsmenu om een wisselgeheugenpartitie toe te wijzenzal de installatie verder gaan zonder wisselgeheugen.

Hoe los ik dit op.

Doen wat er staat: teruggaan naar het schijfindelingsmenu en een swap-partitie (in Windows heet dit 'virtueel geheugen') aanmaken, minimaal zo groot als het fysieke geheugen van de pc. Zit er minder dan 1 GB in, dan in ieder geval 1 GB kiezen voor swap.

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/13, 19:52:22 »
Doen wat er staat: teruggaan naar het schijfindelingsmenu en een swap-partitie (in Windows heet dit 'virtueel geheugen') aanmaken, minimaal zo groot als het fysieke geheugen van de pc. Zit er minder dan 1 GB in, dan in ieder geval 1 GB kiezen voor swap.

hoe kom ik hier??

Zou je mij dit kunnen uitleggen.
Mvgr:jaik

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/13, 20:03:34 »
Je kan dit ook los met G-parted doen, dat heb je nu al een paar keer gedaan. Dan selecteer je die partitie die je gemaakt hebt in G-parted en maakt die iets kleiner. (Shrink)
Vervolgens maak je in de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie. Bij filesystem kies je dan voor linux-swap.

Offline jaik

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/13, 20:38:01 »
Wout55
Vriendelijk bedankt voor je snelle reactie.

Zoals je mij nu schrijft heb ik gedaan.
Dus zou het nu moeten kloppen.
Ik kan wel bijna zeggen,ik ga er niet goed van worden.Maar goed dat het bij al die anderen sneller en beter gaat.

Wat nu weer zullen jullie wel denken.
Weer een melding.En wel het volgende.

Verwijderen van conflicterende besturingssyteembestanden.
nou wat dat weer mag zijn joost mag het weten.

Wat nou weer denk ik.
MVGR:jaik
In ieder geval allemaal

Offline Wout55

  • Lid
Re: Dualboot naast Vista.Ubuntu 11.04 Meer GB's ruimte tijdens install
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/13, 20:48:14 »
Ben ik nog nooit tegengekomen, je hebt wel gekozen voor Ubuntu installeren in die partitie? Wat geeft hij vervolgens aan. Mogelijk betreft het een oude installatie van Ubuntu of van grub. Hoever in de installatie zit je.?