Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost, geen interne chip] Geen draadloos met interne chip.  (gelezen 2223 keer)

Ik ben bezig om een Asus A2500H op te knappen. Nu heb ik er 12.04 er op geïnstalleerd. Ik heb al de diverse zaken op het forum gevolgd en op de site van Pjotr. Zover ik het kan achterhalen zit er een Broadcom chip in. Als ik de commando's lspci en iwconfig geef dan zie ik de chip niet. Ik heb nu even een Edimax met de realink chip, in een usb poort, aangesloten deze werd direct herkent. In de BIOS zie ik ook niets staan? Het ledje van de wifi brandt oranje. Iemand enig idee hoe ik de Broadcom chip aan de gang krijg?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/09, 20:57:38 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/07, 22:38:35 »
Komt er met het volgende ook niets omhoog;
sudo lshw -C network
Hier kwam ik op terecht;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9795250

vanuit deze draad;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1511145

Staat daar nog iets van een oplossing tussen?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/07, 22:43:57 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline joop905

  • Lid
Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/07, 22:39:43 »
En met toesten[combinaties]   Fn -F2

Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/08, 23:29:09 »
@donpedroII, de site had ik gezien, net even geprobeerd, helaas geen succes.
@joop905 Het toetsenbord van de laptop is defect, ik heb nu een usb toetsenbord eraan hangen, helaas kan ik die combinatie niet proberen. Op het USB toetsenbord heb ik wel een Fn toets, alleen bij Fn+F2 wordt Thunderbird opgestart, er staat bij de andere toetsen geen wifi. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/08, 23:50:49 »
Weet je zeker dat voor je 'opknapbeurt' de wifi het wel deed?
En mag ik hieruit opmaken dat lshw geen enkel netwerk ding weergeeft?

Durf het bijna niet op te brengen, maar heb je nog iets van een Windows CD liggen bij toeval ... eens kijken of die wel iets kan vinden.

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/09, 00:16:20 »
Ik zou niet weten of de wifi het gedaan heeft. Ik knap regelmatig pc's/ laptops op voor mensen met een  handicap, deze oudere computers krijg ik meestal van diverse kanten aangeboden. Ik krijg inmiddels ook het vermoeden dat er geen wifi chip onboard is. Mocht deze er wel inzitten, volgens de diverse fora, zijn er wellicht moederbord drivers op een cd beschikbaar. Ik zal eens kijken of ik de officiële Windows cd van mijn zoon in beslag kan nemen. :evil: Dan weten we het zeker.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/09, 09:49:15 »
Je zou ook even kunnen kijken in de binnenkant van de laptop of je daar het kaartje kunt vinden.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/09, 11:18:13 »
Die dingen zijn universeel. Heb hier nog een paar kaartjes liggen. De een kun je gewoon in de ander proppen :)

Offline joop905

  • Lid
Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/09, 12:37:32 »
Laptop toetsenbord ASUSÂ A2500H (A2H), A2K, L5G series
zijn nog te vinden op marktplaats

Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/09, 20:32:54 »
Gijsbert,

Een Broadcom kaartje die niet wordt ondersteund door wl-driver (b43-driver) heeft firmware bestanden nodig om te werken.
Deze zijn met het tooltje (b43-fwcutter) uit de Windows driver te halen.
Mocht je ze niet 123(45) vinden...
http://users.telenet.be/x86_64/Zip/b43-v4.178.10.4.tar.bz2 kan je ze downloaden en in de map /lib/.. zetten.

Als ik deze site  nalees, zit er een BCM4301 802.11b erin, dus een 11 Mbit.
Heb zelfs ook geen ervaringen met deze kaartje, wel met de BCM4318
Deze zal ik dus rap vervangen door een 54 Mbit kaartje.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/09, 20:56:27 »
Mijn vermoeden was juist, ik heb nog een handleiding kunnen achterhalen: Daar staat bij Optional Accessories:
Wireless LAN Cardbus Card. Dus alle moeite om een driver te installeren, is voor niets geweest. Jammer. Morgen even op zoek naar een PCMCIA kaartje. Voor het totsenbordje ga ik wel even op zoek. Is niet van erg groot belang, misschien heb ik er zelf nog een liggen in de grote geheime voorraad. ;)
Allen bedankt voor de geboden hulp. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/10, 06:06:22 »
Mijn vermoeden was juist, ik heb nog een handleiding kunnen achterhalen: Daar staat bij Optional Accessories:
Wireless LAN Cardbus Card. Dus alle moeite om een driver te installeren, is voor niets geweest. Jammer. Morgen even op zoek naar een PCMCIA kaartje. Voor het totsenbordje ga ik wel even op zoek. Is niet van erg groot belang, misschien heb ik er zelf nog een liggen in de grote geheime voorraad. ;)
Allen bedankt voor de geboden hulp. :)
Gijsbert,

Als de antenne bedrading er liggen kan je ook overwegen op er miniPCI kaartje er in te steken.
Persoonlijk vind ik dat wat netter staan, en de kost voor een tweede handse miniPCI of PCMCIA kaartje zijn gelijk.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: [Opgelost, geen interne chip] Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/10, 20:07:18 »
Over dat er wel eens geen Wifi kaartje in zou kunnen zitten had ik ook al ergens gelezen.
Dat was ook een beetje de aanleiding voor mijn vragen die ik stelde.

Kan je lekker bezig houden zoiets.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: [Opgelost, geen interne chip] Geen draadloos met interne chip.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/10, 22:26:13 »
Idd, zeker omdat je op internet overal en nergens leest dat er een wifi inzit. Ach houdt je van de straat. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.