Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu van usb  (gelezen 1127 keer)

Offline tvrubuntu

  • Lid
Ubuntu van usb
« Gepost op: 2010/04/05, 17:43:30 »
Beste,
ik heb deze dagen me bezig gehouden om een ubuntu versie op een usb stick te zetten,
dit kan echt op verschillende manieren , alle manieren (de makkelijke) heb ik reeds gedaan,
via ubuntu zelf , via pendrivelinux noem het maar op, ik had even tijd dus google maar.
echter alle geinstalleerde optie's zijn probeer versie's dwz er wordt zogenaamd live geboot
maar dat via usb ipv cd-rom, dus je kan niet in de system schrijven o.i.d. (ja met rechten) maar
daar gaat het nu niet om, het probleem waar ik tegenaan loop is het volgende,
via een prachtig tool "Universal USB Installer" kan je een distro op usb installeren maar dan is
bv je schrijf (opslag) gasper genaamd maar max 4gig, terwijl je een 8gig gebruikt kan je niet de volledige
usb ruimte gebruiken om dat je casper niet groter is dan 4gig.
Nu het andere probleem , alle installatie's zijn op Ext3, met journaling dus elke x sec wordt er naar je usb
geschreven, dit verkort enorm de levensduur van je usb stick.
Ik las ergens dat je de usb moet indelen in partitie's met file systeem Ext2, nadat ik dat meerdere malen
hebt gedaan start deze never op, ondanks dat je met diskutil in ubuntu zelf kan aanvinken dat het bootable moet zijn.
je snapt het al ben radeloos heb geen idee hoe je het beste een systeem op een usb kan zetten.
wat ik zoek is een volledige installatie naar usb die bootable is en voldoende schrijf ruimte en dan ook nog eens
met Ext2 als file systeem opdat mijn usb stick niet sneller slijt.
heel verhaal, ben een beginner in ubunutu land en heb inmiddels twee dagen lopen zoeken
als iemand mij kan uitleggen hoe ik dit kan doen maak je me een gelukkig man, gelieve in stappen
mijn dank is reuze.
ps waarom niet op hd installeren, simpel antwoord, linux op een stick is compact snel en alles neem
je mee inlcusief geinstalleerde software bookmarks , documents noem het maar op.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu van usb
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/05, 21:12:37 »
Heb je misschien iets aan deze handleiding: http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf ?