Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk format systeem?  (gelezen 5177 keer)

Welk format systeem?
« Gepost op: 2013/03/12, 14:22:44 »
Ik wil mijn WD 1TB harddisk (ext4) vervangen door een SSD.
Van de SSD maak ik dan de primary om Ubuntu op te starten en de hd (die nu primary is) wordt dan secondary hd.

Welk formaat kan ik het beste gebruiken voor de secondary hd ?  fat32,  NTFS, ..........?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk format systeem?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/12, 14:27:39 »
Voor FAT32 zal de HD te groot zijn, NTFS kan wel.
Zelf zou ik kiezen voor NTFS, dan houd je de mogelijkheid om deze ook vanuit Windows te benaderen.
Heb en gebruik je geen Windows, dan zou EXT4 een goede zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk format systeem?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/12, 14:52:01 »
Enkel ntfs gebruiken als ook Windows op die computer geïnstalleerd is. Anders is dit een absolute afrader, en is er trouwens weinig reden om iets anders dan ext4 te nemen.

Re: Welk format systeem?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/12, 15:14:09 »
Er staat geen Windows op deze computer. Alleen Ubuntu.
Ik heb wel andere pc's  in huis met Windows (kids   :) ) die wel muziek en documenten op die hd willen zetten.
Dus dan toch NTFS (?)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk format systeem?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/12, 15:47:22 »
Waarom dring je aan op nfts? Welk voordeel zou dát hebben voor de kids? Tenzij ik iets mis en dit een verwijderbare schijf is, die ook door Windows moet gelezen worden? Neen, voor een interne schijf in een computer met Ubuntu moet je beslist ext4 nemen (of een ander modern bestandssysteem dat 100% door linux ondersteund wordt).

Probleem met ntfs is vooral dat enkel Windows de tools heeft om het bestandssysteem grondig te checken en eventueel te herstellen. Steek een ntfs in een enkel-Ubuntu systeem, en je kan nooit de bestandsstructuur gezond houden.

Re: Welk format systeem?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/12, 17:20:55 »
Waarom dring je aan op nfts? Welk voordeel zou dát hebben voor de kids? Tenzij ik iets mis en dit een verwijderbare schijf is, die ook door Windows moet gelezen worden? Neen, voor een interne schijf in een computer met Ubuntu moet je beslist ext4 nemen (of een ander modern bestandssysteem dat 100% door linux ondersteund wordt).

Probleem met ntfs is vooral dat enkel Windows de tools heeft om het bestandssysteem grondig te checken en eventueel te herstellen. Steek een ntfs in een enkel-Ubuntu systeem, en je kan nooit de bestandsstructuur gezond houden.

Omdat de schijf (niet verwijderbaar ) bereikbaar (shared) moet zijn voor de andere Windows gebruikers,  om hun data op te zetten.   ^-^  .
Als ik het goed begrijp, kan dat niet op een Linux geformatterde schijf.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/12, 17:22:44 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Welk format systeem?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/12, 17:35:07 »
Aandringen op ntfs ?
Het zal wel ntfs moeten als je kids alleen windows gebruiken en dan deze hd als een nas willen sharen met hun muziek.

Maar waarom maak je er geen externe HD van? Koop een behuizing voor een 10tje en zet de HD erin.
Maak er dan een echte nas van zodat je zelf geen ntfs op je pc hoeft te hebben alleen voor de kids.
Het is maar een tip. En kost niets, hooguit dus 10 euro voor de behuizing, de HD heb je immers al en die is groot zat lees ik,

Ja, dat is een heel goede tip.   :)    :)

Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?  ;)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welk format systeem?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/12, 18:16:55 »
Waarom dring je aan op nfts? Welk voordeel zou dát hebben voor de kids? Tenzij ik iets mis en dit een verwijderbare schijf is, die ook door Windows moet gelezen worden? Neen, voor een interne schijf in een computer met Ubuntu moet je beslist ext4 nemen (of een ander modern bestandssysteem dat 100% door linux ondersteund wordt).

Probleem met ntfs is vooral dat enkel Windows de tools heeft om het bestandssysteem grondig te checken en eventueel te herstellen. Steek een ntfs in een enkel-Ubuntu systeem, en je kan nooit de bestandsstructuur gezond houden.

Omdat de schijf (niet verwijderbaar ) bereikbaar (shared) moet zijn voor de andere Windows gebruikers,  om hun data op te zetten.   ^-^  .
Als ik het goed begrijp, kan dat niet op een Linux geformatterde schijf.

Dat kan wel op een"Linux geformatteerde schijf" :)
Als Ubuntu het kan lezen en schrijven, dan die het via het netwerk bereikbaar maken voor andere computers.
In dit geval zou ik er dus gewoon Ext4 van maken.

Om de bestanden te delen kan je Samba gebruiken.

Re: Welk format systeem?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/12, 18:46:22 »
Waarom dring je aan op nfts? Welk voordeel zou dát hebben voor de kids? Tenzij ik iets mis en dit een verwijderbare schijf is, die ook door Windows moet gelezen worden? Neen, voor een interne schijf in een computer met Ubuntu moet je beslist ext4 nemen (of een ander modern bestandssysteem dat 100% door linux ondersteund wordt).

Probleem met ntfs is vooral dat enkel Windows de tools heeft om het bestandssysteem grondig te checken en eventueel te herstellen. Steek een ntfs in een enkel-Ubuntu systeem, en je kan nooit de bestandsstructuur gezond houden.

Omdat de schijf (niet verwijderbaar ) bereikbaar (shared) moet zijn voor de andere Windows gebruikers,  om hun data op te zetten.   ^-^  .
Als ik het goed begrijp, kan dat niet op een Linux geformatterde schijf.

Dat kan wel op een"Linux geformatteerde schijf" :)
Als Ubuntu het kan lezen en schrijven, dan die het via het netwerk bereikbaar maken voor andere computers.
In dit geval zou ik er dus gewoon Ext4 van maken.

Om de bestanden te delen kan je Samba gebruiken.

Heb er er weer wat bijgeleerd.   :)
Heb altijd gedacht dat (remote) Windows pc's niet op een ext4 konden schrijven.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Welk format systeem?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/12, 20:48:32 »
Het systeem waarin is geformatteerd heeft niets te maken met of het benaderbaar is over het netwerk. Daar wordt het SMB-protocol voor gebruikt. (Logisch, want als het wel uitmaakte, zou dat betekenen dat het benaderen wel heel low-level gebeurt, met alle veiligheids- en praktische problemen van dien).

Als je niet kunt schrijven vanaf het netwerk ligt dat aan de rechteninstellingen op de delende computer.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/12, 20:50:15 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Welk format systeem?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/12, 21:02:32 »
Het systeem waarin is geformatteerd heeft niets te maken met of het benaderbaar is over het netwerk. Daar wordt het SMB-protocol voor gebruikt. (Logisch, want als het wel uitmaakte, zou dat betekenen dat het benaderen wel heel low-level gebeurt, met alle veiligheids- en praktische problemen van dien).

Als je niet kunt schrijven vanaf het netwerk ligt dat aan de rechteninstellingen op de delende computer.

Zo zie je maar weer, een mens is nooit te oud om te leren.   (het is 50  jaar geleden dat ik Gymnasiast was.    ;)  )
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk format systeem?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/12, 21:53:52 »
Je hoeft m.i. alleen het programma system-config-samba te installeren, dan komt de rest vanzelf mee, maar kan je het grafisch (met de muis) instellen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk format systeem?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/12, 22:53:34 »
Als je op een folder rechtsklik, kan je "Delen" kiezen. Daarna zal Ubuntu automatisch aanbieden één en ander te installeren indien nodig. Vanaf dan moeten de kids via het netwerk de gedeelde folder kunnen zien.

Re: Welk format systeem?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/13, 09:17:15 »
Als je op een folder rechtsklik, kan je "Delen" kiezen. Daarna zal Ubuntu automatisch aanbieden één en ander te installeren indien nodig. Vanaf dan moeten de kids via het netwerk de gedeelde folder kunnen zien.

Ja, eenvoudiger kan het eigenlijk niet.   ^-^

Alleen zie ik dat er bij de gekopieerde file(van Windows naar Linux) een slotje staat.
Bij 'owner' staat noboddy, en bij 'group' staat 'nogroup'.  Ik kan het ook niet veranderen: You are not the owner, so you cannot change these permissions.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Welk format systeem?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/13, 18:12:38 »
Probleempje waar ik ook nog mee zit.
Tijdelijk heb ik het opgelost door als root nautilus te starten.

Het komt bij mij maar weinig voor en heeft daarom geen prioriteit.
Maar een oplossing dat ik als mij eigen bij deze files kan zou natuurlijk beter zijn.

Re: Welk format systeem?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/13, 23:39:34 »
Probleempje waar ik ook nog mee zit.
Tijdelijk heb ik het opgelost door als root nautilus te starten.

Het komt bij mij maar weinig voor en heeft daarom geen prioriteit.
Maar een oplossing dat ik als mij eigen bij deze files kan zou natuurlijk beter zijn.

Is de oplossing soms ergens in /etc/samba/smb.conf te vinden, onder "Share Definitions"?

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Welk format systeem?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/14, 07:45:11 »
Ik heb daar idd wel al het een en ander geprobeerd, maar helaas nog niet het juiste gevonden.

Re: Welk format systeem?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/14, 14:08:33 »
Een bestand, dat vanaf een Windows XP  is overgezet naar mijn Ubuntu12.10, behoort tot de groep nogroup  (zie bijlage).  Is de groepnaam nogroup de naam van de groep, of betekent het dat er geen groep is.     ???

Als het de naam van de groep is, dan kan ik mezelf lid maken van deze groep en het bestand dus gewoon openen, veranderen en weer opslaan. (dat kan ik nu niet).  Als het betekent dat de groep niet bestaat is er dan een oplossing? 
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Welk format systeem?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/14, 14:44:13 »
Staat het bestand nog op een NTFS-partitie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Welk format systeem?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/14, 14:52:07 »
Staat het bestand nog op een NTFS-partitie?
Na dit draadje zou dit netjes ext4 moeten zijn.

Uit dit draadje (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1774670) leid ik af dat je, hoe onwaarschijnlijk ook, nog steeds een configbestandje moet aanpassen om dit werkende te krijgen.

Re: Welk format systeem?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/14, 22:29:16 »
Staat het bestand nog op een NTFS-partitie?

Nee:  ext4
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Welk format systeem?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/20, 17:03:04 »
.........................................
.........................................
Uit dit draadje (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1774670) leid ik af dat je, hoe onwaarschijnlijk ook, nog steeds een configbestandje moet aanpassen om dit werkende te krijgen.

Dankzij bovenstaand draadje is het dan (uiteindelijk) toch gelukt.   ^-^
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)