Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10  (gelezen 13610 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2011/10/14, 16:41:55 »
Sedert deze middag heb ook ik een verse installatie uitgevoerd van 11.10. Op het eerste gezicht niet zo positief op mijn systeempje: wat sloom en stroperig, die eerste opstart.

Verder ook in enkele uren al op meerdere "issues" gestoten:
- kleine interfaceissue: Systeem instellingen: het "paneel" van opties wordt in tegenstelling tot de oude gnome gesloten, wanneer je een optie, vb. "uiterlijk" kiest. Er schijnt geen duidelijke weg om terug te keren naar het overzicht. O wacht, na een tijdje ontdekte ik dat het knopje "All settings" het terugkeerknopje is. Eerst dacht ik dat dat zou dienen om meerdere instellingen zichtbaar te maken (soort "expert mode")...
- In gnome-do bleek het niet mogelijk de sneltoetsen te configureren. De manier van dubbel klikken, duw dan de gewenste combinatie in, werkte niet ...
- Als je de extensie "nautilus-gnome-terminal" installeert, dan crasht nautilus.
- Het pakket Bibus installeert niet omwille van verkeerde afhankelijkheden: handen afgesneden ....
- Alt+F2, commando "gksudo gedit /etc/sysctl.conf" opent een blanko firefox venster...
- De aloude linux manier van kopieren door selecteren dan klikken op scrolwiel (of derde muisknop) werkt niet vanuit libreoffice naar elders (maar dat was wellicht al vroeger het geval).

Een aantal opmerkingen:

- LibreOffice heeft nog geen integratie in het "global menu". Ik dacht opgevangen te hebben dat dit vanaf nu het geval zou zijn.
+ De Unity knop is nu een "gewone" knop als al de andere. Det verhoogt de consistentie van de UI.

Ik hou bijzonder zeitgeist in de gaten, want die zorgde in 11.04 systematisch een keer per sessie voor een tijdelijke bevriezen van mijn systeem. Tot nu toe (drie uur in de lucht, maar niet onafgebroken) is het nog niet gebeurd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/14, 17:14:09 »
zeitgeist is eigenlijk een soort spionnetje (maar met goede bedoelingen, hoop ik). Het logt wat er allemaal op je systeem gebeurt. De data die het verzamelt, kunnen dan door toepassingen gebruikt worden. Zeitgeist houdt zo bij wat je gebruikt, en hoeveel. Zeitgeist houdt dus zowat een centrale databank bij over je systeem en het gebruik, waarvan de informatie dan door toepassingen kan gebruikt worden. De toepassingen moeten dan niet meer zelf hun informatie verzamelen. Dat is het concept, meen ik te begrijpen.

Zo betrekt de Unity dash de programma's en de documenten die het toont, van zeitgeist. Ook de launcher Kupfer gebruikt zeitgeist. Verder wordt het nog niet veel gebruikt, denk ik.

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/14, 17:32:00 »
Het software center ook dacht ik. Om te laten zien hoe vaak een programma gebruikt is.

Overigens kan met bepaalde tools gekozen worden wat er gelogd word, geschiedenis wissen of zelfs het loggen helemaal uit te zetten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/14, 17:47:53 »
Dat kan. Dan werkt de Ubuntu Dash niet meer (is: blijft leeg).

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/14, 17:48:53 »
Dus zou je zeitgeist ook gewoon kunnen verwijderen.

Van de standaard programma's lijken alleen de Unity lenses Zeitgeist als dependency te hebben. Dus als ge geen Unity gebruikt, zou het zonder problemen weg kunnen.

Wel lijkt het mij dat in de toekomst meer en meer programma's hier gebruik van gaan maken.

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/14, 18:19:30 »
"Alt+F2, commando "gksudo gedit /etc/sysctl.conf" opent een blanko firefox venster..."

Als ik gksudo gedit /etc/sysctl.conf doe op hier op mijn 11.10 opent ie keurig gedit en geen FF.

"Het pakket Bibus installeert niet omwille van verkeerde afhankelijkheden: handen afgesneden ...."

Inderdaad. Heb er even een bug report van gemaakt: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/bibus/+bug/874405

"- LibreOffice heeft nog geen integratie in het "global menu". Ik dacht opgevangen te hebben dat dit vanaf nu het geval zou zijn."

Ja, dat WAS het geval tijdens t/m beta 1. Maar het maakte LO behoorlijk instabiel, die integratie. Heb dat zelf ook ervaren. Daarom is dat teurggedraaid.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/libreoffice-ship-global-menu-default-11-10/


Offline vanadium

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/14, 18:35:02 »
Inderdaad. Heb er even een bug report van gemaakt: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/bibus/+bug/874405
Oops, dat was al gemeld. Ik heb dat even aangeduid in je bug rapport.

gksudo gedit /etc/sysctl.conf lukt nu wel. Mijn systeem draait trouwens precies soepeler: mogelijk was Ubuntu wat van slag na de allereerste opstart  =D

zeitgeist houdt het voor zover ik al heb kunnen testen, netjes bij 7.2 MB: dat ziet er voorlopig goed uit.


Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/14, 22:10:49 »
@vanadium:
"Oops, dat was al gemeld. Ik heb dat even aangeduid in je bug rapport."

Ja, maar dat was een grote faal van Launchpad. Zowel met de zoekfunctie als de automatische zoeker bij een bugrapport indienen kwam er geen enkele gerelateerde bug naar voren. Zeer vreemd ???

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/17, 17:18:28 »
Hebben jullie dat ook dat je accu nu veel langer werkt dan in 11.04?
Ik merk dat ik veel langer kan werken met Xubuntu 11.10 dan ik kon met 11.04 en dat scheelt flink wat.
Met 11.04 bleef ik ruim onder de 2 uur maar nu zit ik al ruim 3 uur achter mijn laptop en geeft hij aan dat ik nog 55 minuten heb. Echt super want nu kan ik veel langer werken met mijn laptop.

Is dat in Ubuntu ook zo?

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/17, 17:19:45 »
Ja, hij gaat langer mee inderdaad.

Maar gaat jou 11.10 nu dan ook langer mee op de accu dan op Windows?

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/17, 17:45:04 »
Ook hier een veel betere accuduur met 11.10 ! Scheelt 3 kwartieren in vergelijking met 11.04.

Jammer dat er veel instelmogelijkheden zijn verdwenen tov 11.04, hebben ze dat bewust gedaan ?
NA wat tweaken en klooien is dat eigenlijk nog het enigste dat ik wat mis; uitgebreide systeeminstellingen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/17, 18:00:19 »
Windows haalde ik ook met gemak 3 uur zolang ik geen films afspeelde want dan was heet rond de 3 uur.
Haal in Windows en in Linux nu beide ongeveer 4 uur met gewoon gebruik en zonder energie instellingen lager te zetten.
Als ik het scherm wat lager zet en zo dan gaat hij makkelijk langer dan 4 uur mee en ik denk dat hij dat nu ook zal doen in Linux.
Verschil zou ik een keer moeten meten maar ik zit zelden zo lang zonder stroom dus ik moet woensdag een keer gaan testen.

Ik haal met 11.10 1,5 tot 2 uur meer tijd uit een accu.
In 11,04 was het een ramp want dan gaf hij 2,5 uur aan en 10 minuten later 2 uur en als ik 1,5 tot 2 uur haalde was ik al blij.

Nu hoef ik mij geen zorgen meer te maken en kan ik makkelijk 3 tot 4 uur werken en als het moet langer.

Zal woensdag 11.04, 11.10 en Windows 7 eens proberen te testen. Kan dat het wat langer duurt maar zeker het proberen waard.



Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/17, 20:07:07 »
Mooi dat dat probleem dus grotendeels aangepakt lijkt. Las op het Engelstalige forum dat 11.10 mogelijk nog meer stroom zou slurpen maar, op basis van jullie berichten, lijkt dat voorlopig onzin.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/17, 22:15:56 »
Ik kan het bevestigen: op mijn netboekje een spectaculaire toename van de accuduur op 11.10 (Xubuntu). Was op 11.04 (Ubuntu) ongeveer vier uur, en is nu 6,5 uur.  :)

Het verschil zit 'm niet in de werkomgeving, want dat kan zo'n effect niet hebben. Het ligt vooral aan de nieuwe kernel van 11.10, denk ik. Die is veel energiezuiniger.

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/17, 22:31:19 »
Hangt ervanaf welke werkomgeving. Met E17 of OpenBox zul je ook het mindere RAM-gebruik wel wat winst halen.

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/17, 22:36:07 »
Dat betwijfel ik. Het verschil in spanning tussen 0 en 1 is vrij klein wanneer je praat over RAM. Als je er drie minuten winst uit haalt, doe je het heel goed.

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/17, 22:40:26 »
Dat betwijfel ik. Het verschil in spanning tussen 0 en 1 is vrij klein wanneer je praat over RAM. Als je er drie minuten winst uit haalt, doe je het heel goed.

En minder GPU-gebruik. Compiz vraagt ook wat van je GPU waar bijv. OpenBox dat niet doet en dat scheelt ook in het energieverbruik. Zie ook Windows Aero op accu vs geen Aero.
Nja, ik heb het zelf in ieder geval ervaren. Schoollaptop met Unity=max 3 uur, met E17=max 3,5 uur

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/17, 22:43:07 »
True, als je hardwarrversnelling op de GPU uitschakelt of niet nodig hebt scheelt dat ook wat. Maar dat zei je niet in de post waar ik op in ging. ;)

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/17, 23:13:38 »
Nee, klopt, dat voegde ik achteraf toe ;)

Offline 10o

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/18, 08:59:32 »
Verbeterpunten en onvolkomenheden die ik in 11.10 met Unity tegenkom op de Sony Vaio zijn:

  • Handmatig sneltoetsen definiĆ«ren via Systeeminstellingen > Toetsenbord > Sneltoetsen werkt niet.
  • Proces gvfsd-afp dat regelmatig op 100% cpu blijft draaien bij het aangekoppeld hebben van een Samba share.
  • Ontwaken uit pauzestand duurt ontzettend lang.
  • Wachtwoordbeveiliging bij ontwaken uit pauzestand kan niet worden uitgeschakeld.
  • Pauzestand treedt niet consequent in werking bij sluiten van de laptop.
  • Werkbladwisselaar neemt ongevraagd venster mee bij visueel (super+S dubbelklik) schakelen naar ander (leeg) werkblad.
  • De noodzaak om gnome-tweak-tool te installeren om uiterlijke voorkeuren aan te passen vind ik wat ver gezocht. Dat fontgroottes niet op een halve punt kunnen worden aangepast is met mijn type beeldscherm ook een gemis (16,4" 1920x1080). I.m.o. zou dit standaard onder de systeeminstellingen mogen staan.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 09:07:50 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/18, 09:10:27 »
@10o: van de pauzestand kan ik alleen maar zeggen dat ENKEL het wachtwoord een probleem is bij herneming.
Voor de doet die stand, bij mij, echt wel zijn ding. Alleen is het onstabiel; de ene keer lukt het allemaal zeer goed en de andere keer moet ik hard resetten, iets wat ik met 11.04 nooit heb gehad. Laat me zeggen van de 10 keer gaat het 3 keer fout met die pauzestand.
Vlot gaat het zeker wel; 5 seconden in pauzestand en ongeveer 10 a 15 seconden bij herneming.

Maar het is hardwaregebonden had ik ergens van Pjotr gelezen (ook Vanadium heeft ergens zoiets vermeld)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/18, 09:20:02 »
Ik kan met Totem geen play list opslaan wat in 11.04 en daarvoor goed ging.(als bug gemeld)
Ook het layout trekt nog niet op veel wat Totem betreft ,gisteren wel Totem updates gehad maar er is nog niks veranderd.
Voor de rest uitstekend.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/18, 09:36:47 »
Maar het is hardwaregebonden.... (slaapstand e.d.)
Dit was altijd al zo en zal misschien altijd wel zo blijven. Binaire blobs van bv ATI- en NVidia zijn vaak de boosdoener. Bij mijn laptop(s) komen die er dus niet in (door te selecteren op Intel grafische kaarten) en heb eigenlijk nooit problemen met de slaapstand (van de laptop dan  ;) ), ook niet in 11.10.

Offline 10o

  • Lid
Re: Eerste bevindingen met Ubuntu 11.10
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/18, 09:46:40 »
Dit was altijd al zo en zal misschien altijd wel zo blijven. Binaire blobs van bv ATI- en NVidia zijn vaak de boosdoener. Bij mijn laptop(s) komen die er dus niet in (door te selecteren op Intel grafische kaarten) en heb eigenlijk nooit problemen met de slaapstand (van de laptop dan  ;) ), ook niet in 11.10.
In 11.04 geen problemen met pauzestand gehad. Niet bij het inschakelen na dichtklappen, niet bij het "ontwaken", niet met het verwijderen van ontgrendelingswachtwoord.
Ligt het volgens jou aan de nvideo extra stuurprogramma's? Ik heb beide opties geprobeerd. Kan ik ze beter helemaal uitschakelen?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)