Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop en tablet in 1  (gelezen 1520 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Laptop en tablet in 1
« Gepost op: 2017/03/28, 17:04:57 »
Hoi, zomaar uit interesse.

Wat kun je met Linux op Laptop-en-Tablet in een.

Ik begrijp, dat het anders is dan met Windows, maar puur uit nieuwsgierigheid.

Re: Laptop en tablet in 1
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/28, 18:41:52 »
Daar heb je twee verschillende in.
Je hebt echte laptops met touchscreen welke je los kunt gebruiken. Of je hebt een tablet welke je in een toetsenbordhouder klikt waardoor het de vorm van laptop krijgt.
De laatste is gewoon een tablet en werkt op android (of IOS). Hoe de eerste werkt weet ik niet.

En dan zijn er ook nog mini laptoptjes geweest van sony die op linux draaiden.

Dus welke bedoel je?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: Laptop en tablet in 1
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/28, 20:38:07 »
Ja, dat weet ik, maar ik bedoel zo'n apparaat waarop Windows 10 is geïnstalleerd.

Als Laptop heb je een normaal menu, Als tablet heb je dan dat menu met al die blokken.

Ik vroeg me alleen af, wat er gebeurd als je hierop Linux zou installeren.

Offline MKe

  • Lid
Re: Laptop en tablet in 1
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/28, 21:10:12 »
Dat hangt helemaal af van welk merk en welke onderdelen erin zitten. Er is zo voor verschillende typen van alles op het internet te vinden qua blg posts enzo. De meeste problemen zitten bij het aansturen van de touchscreen. Soms werkt het, andere keren zonder multitouch enz. Ook andere hardware kan problemen opleveren. Het omzetten van zo'n hybride laptop is naar mijn inschatting niet iets wat op dit moment alleen door een power user gedaan kan worden tenzij je heel veel geluk hebt. Ik zou zeggen google eens..

Hier een beschrijving van een MS Surface met Fedora: http://jucato.logbert.org/blog/a-year-with-the-ms-surface-pro-3-running-linux

Re: Laptop en tablet in 1
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/29, 11:13:44 »
Zoals MKe zegt. Dan is het gewoon een laptop en is het afhankelijk van de hardware (merk, type laptop) zoals het altijd bij elke computer is.

Maar gaat jij vraag dan over het gedeelte tablet touchscreen?
Interessante vraag dan, aangezien ik hier ook nog een touchscreen beeldscherm heb. :-)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: Laptop en tablet in 1
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/29, 19:48:13 »
Tablet en laptop in een, is denk ik maar 1 besturingssysteem wat geïnstalleerd is.
Afhankelijk of je de laptop of de tablet gebruikt, heb je een ander menu.
Verder is alles bijna hetzelfde naar mijn idee.

Dus 1 operating systeem, wat iets anders werkt als tablet of als laptop.
Ik heb hier verder geen plannen mee, het is zoals ik al eerder schreef, louter interesse.

Ik vroeg me af, wanneer je hierop Ubuntu zou installeren, of dat dan werkt in zowel laptop modus als tablet modus.
Ik heb echter niet de bedoeling om zo'n apparaat aan te schaffen, alleen  maar om het uit te proberen. Maar het blijft interessant.

Offline MKe

  • Lid
Re: Laptop en tablet in 1
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/30, 08:43:19 »
Sorry, ik vind je erg onduidelijk.

Zoals ik al zei: Als je Ubuntu op zo'n ding installeert, dan zal het werken mits de hardware wordt ondersteund. Afhankelijk van het apparaat zal de touchscreen meestal geen multi-touch ondersteunen maar alleen werken met 1 vinger. Maar als je de hardware issues kunt fixen, dan zal het wel werken. Ubuntu heeft gewoon een virtueel toetsenbord wat je op een tablet nodig  hebt etc. Dus alle toeters en bellen kunnen theoretisch werken.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/30, 08:46:00 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

DarkEra

  • Gast
Re: Laptop en tablet in 1
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/31, 22:49:18 »
Ja, dat weet ik, maar ik bedoel zo'n apparaat waarop Windows 10 is geïnstalleerd.

Als Laptop heb je een normaal menu, Als tablet heb je dan dat menu met al die blokken.

Ik vroeg me alleen af, wat er gebeurd als je hierop Linux zou installeren.

Niks, het uiterlijk/menu blijft zoals het is. De huidige Ubuntu (of eender welke andere distro dan ook) beschikt (nog) niet over een desktop/tablet modus.
On a sidenote: De tablet modus kan ik overigens in Windows 10 ook zo wel activeren zonder dat ik beschik over een twee in 1 toestel.