Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: To upgrade or not to upgrade that's the question?  (gelezen 1005 keer)

Offline Silvester

  • Lid
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Gepost op: 2007/06/17, 14:08:59 »
Gebruik sinds een halfjaar Dapper. Daarvan had ik de CD's en het feit dat deze langere tijd gesupport wordt gaf de doorslag in de keuze. welke distro. Inmiddels is er Feisty Fawn. Min of meer elke week komen er voor Dapper nieuwe dingen binnen. Houdt Dapper op deze wijze gelijke tred met ontwikkelingen in Feisty Fawn? en is er geen reden om te upgraden?
En upgraden, betekent dat dan dat ik allerlei problemen die ik inmiddels heb opgelost weer opnieuw moet oplossen? Ik noem er maar een paar:
draadloos internetten, heeft wat tijd gekost om dat goed te krijgen
via internet naar de radio luisteren
de taal ingesteld krijgen bij openoffice.
...
Het forum is zeer behulpzaam, waarvoor dank, maar toch een herhaling van zetten, daar zit ik niet op te wachten.
En hoe staat het met andere software die ik inmiddels heb binnengehaald, omdat ik die af en toe wil gebruiken en niet standaard in Dapper zitten.

Wie heeft er een warm pleidooi om over te stappen? Wie raadt het mij af? Aan een goe werken systeem moet je niet onnodig knutselen.
:) S

Guus

  • Gast
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/17, 14:41:50 »
aangaande je problemen

Citaat
draadloos internetten, heeft wat tijd gekost om dat goed te krijgen
Mensen zeggen dat het wat makkelijker is geworden. (ik gebruik zelf geen draadloos dus ik weet het niet)

Citaat
via internet naar de radio luisteren
gaat nog steeds even makkelijk via de mediaplayer connectivity extensie

Citaat
de taal ingesteld krijgen bij openoffice.
Taal is standaard Nederlands als je het systeem als Nederlands installeerd

Welke extra software gebruik je?

Offline siegi

  • Lid
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/17, 16:03:29 »
Een uitgegeven versie van ubuntu krijgt alleen security updates dus je blijft bij firefox 1.5 terwijl feisty op 2.0 zit.
Gnome blijft ook 2.6.14 terwijl feisty op 2.6.18 zit om maar even wat voorbeelden te geven.  
Dus op hetzelfde niveau blijf je niet echt.
Als alles werkt zou ik mooi bij dapper blijven en misschien overwegen bij gusty eens een upgrade te doen.

Draadloze netwerken kunnen in feisty heel gemakkelijk maar bij bepaalde draadloze netwerkkaarten is het meer elende dan ooit.  Want de  networkmanager ondersteund ze niet allemaal even goed.

To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/17, 16:10:32 »
Citaat van: Silvester
Aan een goe werken systeem moet je niet onnodig knutselen.
:) S
Inderdaad. (Behalve als knutselen je hobby is :) )

Offline vanadium

  • Lid
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/17, 18:22:51 »
If it ain't broke, don't fix it.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/17, 18:25:40 »
Citaat van: vanadium
If it ain't broke, don't fix it.
daar sta ik achter

maar... als je echt het nieuwste van het nieuwste wil draaien: sneller, beter, moderner.. dan valt een overstap naar feisty wel te overwegen :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Silvester

  • Lid
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/18, 08:51:10 »
Lijkt erop alsof je aan een goed lopende motor niet moet sleutelen. Dan even wat anders of eigenlijk iets in het verlengde.
Ik kom de volgende aanduidingen tegen:
Dapper, want dat gebruik ik,
Feisty Fawn
Gusty

Ik neem aan dat het allemaal versies zijn, de een wat nieuwer dan de ander. Wat volgt nu wat op en staat er ergens een overzicht van wat door de ubuntu ontwikkelaars gepland is?

Inmiddels gevonden.

Wat ik me verder afvraag: Als ik wil overstappen op Feisty, moet dan de oude versie eraf? Er staan nu al 4 bootable linux versies van Dapper:
1 de meest recente versie
2 de recoverable daarvan
3 de versie waar ik mee ben begonnen
4 de recoverable daarvan

Is het een kwestie van CD/DVD inleggen en installeren?
Komen er dan 2 versie bij, de geinstalleerde en de recoverable?
Wat doe je dan met het oude spul? Bewaren of verwijderen?
En hoe verwijder je dat dan?

Kortom, ondanks een half jaartje nog groen als gras
S

Offline siegi

  • Lid
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/18, 09:12:31 »
Om de zes maanden brengen ze een nieuwe versie uit, dat betekent een in oktober en een in april.  
Je ziet het ook aan de versie nummers deze eindigen allemaal op .10 of .04 behalve dapper want die moest uitgesteld worden.
Het eerste getal is het jaartal dat de versie is uitgekomen.  
Daarbij krijgen de versies ook nog allemaal bijnamen hier even een kort overzicht.
De versie die na 7.10 gaat komen is nog niet bekent, maar tot een naam bekend is noemen ze die gewoon vorige versie +1 dus gusty+1 komt in april 2008 uit.   Maar zal nog een naam krijgen na de release van gusty.

7.10    (Gepland: 18 oktober, 2007)    Gutsy Gibbon    De moedige gibbon
7.04    19 april, 2007    Feisty Fawn    Het assertieve/strijdlustige hertenkalf
6.10    26 oktober, 2006    Edgy Eft    De prikkelbare/bijdehante salamander
6.06    1 juni, 2006    Dapper Drake    De goedgeklede woerd
5.10    13 oktober, 2005    Breezy Badger    De frisse (vernieuwende) das
5.04    8 april, 2005    Hoary Hedgehog    De eerbiedwaardige egel
4.10    20 oktober, 2004    Warty Warthog    Het wrattige zwijn

De bijnamen vertaald is ook wel tof.

Edit: Die tweede versie die je ziet is gewoon door een kernel upgrade de oude kernel staat er nog in het geval de nieuwe niet zou booten het is niet echt een andere versie van dapper dus.
Als je feisty wil bij installeren in dual boot zal je de partitie van dapper moeten verkleinen.

Offline Silvester

  • Lid
To upgrade or not to upgrade that's the question?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/18, 21:39:24 »
Dank siegi, dat verklaart veel. Feisty bijzetten is niet de bedoeling. Het moet dus vervangen worden.
Kan je die er dan gewoon overheen zetten?
En je home directory blijft die in takt? of verdwijnt die ook.
Ik heb twee harde schijven 40 Gb voor XP. 80 Gb voor backuop van XP (voor werk kan ik niet zonder), 10 Gb voor uitwisselen XP en linux en 30 Gb voor linux.
Vorige keer bij het upgraden (fedora core 5) ging het mis en was de linux partitie niet benaderbaar.
Met een partitie indeler heb ik toen het linux deel gewist en daar Dapper opgezet.
Nu zou ik dat weer kunnen doen, maar verlies dan inmiddels de verzamelde gegevens en nog wat extra geinstalleerde zaken.
De vraag is dus concreet:
Ik wil wel overgaan naar Feisty, maar dat moet dan geinstalleerd worden in plaats van Dapper en met behoud van de home directory.
Kan me nauwelijks voorstellen dat het ubuntu team daar geen oplossing voor heeft, maar zou graag van een ander vernemen of het ook (probleemloos) werkt.

Heeft iemand al eens de overstap gemaakt van Ubuntu 6.06 naar Feisty?
Kun je die ervaring delen?

S