Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: commando's oproepen in terminalvenster  (gelezen 2429 keer)

Offline force317

  • Lid
commando's oproepen in terminalvenster
« Gepost op: 2009/04/10, 20:27:50 »
Na een test met Linux Mint heb ik opnieuw Ubuntu 8.04 geinstalleerd. Vroeger kon ik met de 'pijl omhoog' toets eerder ingetoetste kommando's oproepen en niet meer. Weet iemand waar je dit kan instellen ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/10, 20:45:16 »
Staat er geen bestand .bash_history in uw persoonlijke map? Wel even verborgen bestanden weergeven.

Offline force317

  • Lid
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/10, 21:36:52 »
Ja, dat staat er.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/10, 21:53:38 »
Wat zegt het commando history ?

Offline force317

  • Lid
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/11, 10:21:01 »
1 history

Blijkbaar wordt history leeggemaakt na elke exit uit het terminalvenster.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline mrGee

  • Lid
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/11, 11:10:29 »
Hallo

En als je dus niet een exit pleegt, maar gewoon, om te testen, wat commando's afwerkt,
blijft de history dan ook leeg ? Of wordt hij expliciet alleen bij een terminal exit geleegd?

Groeten Gerrit

edit; heb je ook het bestandje; .bash_logout in je home staan, zoja wat staat daarin ?
http://www.cyberciti.biz/tips/howto-clear-screen-when-you-logout.html
kijk evt. hier of dat voor jouw van toepassing is
oa. dus ook history -c  (na al dat ge-edit weer wat regels vernietigd zo blijf ik bezig  ;))
« Laatst bewerkt op: 2009/04/11, 11:17:06 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline force317

  • Lid
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/11, 14:16:51 »
Ja, er is een .bash.logout file.
Zolang ik het terminalvenster niet verlaat kan ik wel oudere commando's op roepen.
Ik vermoed dat het volgende is gebeurt : ik heb mijn /home/username/ folder volledig gekopieerd naar een USB harde schijf voordat ik van Linux Mint terug overschakelde naar Ubuntu 8.10. Onder Linux Mint onthield hij ook al geen vorige commando's. Dit moet dus ergens een of andere instelling zijn die momenteel uit staat. Want vroeger - Ubuntu installatie voor Linux Mint - had ik dit probleem niet.

 
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline track

  • Lid
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/11, 14:30:47 »
Bij mij staat dit in de .bash_logout :# ~/.bash_logout: executed by bash(1) when login shell exits.

# when leaving the console clear the screen to increase privacy

if [ "$SHLVL" = 1 ]; then
    [ -x /usr/bin/clear_console ] && /usr/bin/clear_console -q
fi
Er is dus een standaard variabele $SHLVL  van Ubuntu die dat gedrag aanzet.  Vraag: waar wordt die normaal ingesteld ?
Als je dat niet kunt vinden kun je gewoon bonkig een "#" voor die regel in het midden zetten. 
Dan zal hij ook zijn bek houden.  Niet de fijne stijl, maar het werkt.

track

Offline mrGee

  • Lid
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/11, 14:42:30 »
@ Track
Nee; zo hoort ie er uit te zien, in dit geval wordt niet je
history om zeep geholpen.

@ force317
Een evt.  history -c  ; doet dat wel ; daar kan je een vinkje voor zetten.
Post anders die .bash_logout even hier

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ed

  • Lid
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/11, 15:47:09 »
Citaat
Na een test met Linux Mint heb ik opnieuw Ubuntu 8.04 geinstalleerd. Vroeger kon ik met de 'pijl omhoog' toets eerder ingetoetste kommando's oproepen en niet meer. Weet iemand waar je dit kan instellen ?
Vreemd want het werkt in 8.10 wel en in Jaunty ook. Ik begrijp niet dat als je gewoon een schone instal doet dat er zoveel verschillen bij mensen zijn.

Gr Ed.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: commando's oproepen in terminalvenster
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/11, 16:47:07 »
Vreemd want het werkt in 8.10 wel en in Jaunty ook. Ik begrijp niet dat als je gewoon een schone instal doet dat er zoveel verschillen bij mensen zijn.

Dat komt door alle verborgen instellingenbestanden in de home map die meegenomen worden.
Je kan kijken of het helpt als je de verborgen .bash_logout,  .bashrc en  .profile uit de /etc/skel/ map kopieert naar je home map.
Dat zijn de standaardbestanden.
Let er wel op dat de rechten goed komen te staan. Dus als eigenaar en groep moet jouw gebruiker staan.
En de rechten moeten -rw-r--r-- zijn, behalve voor de history. Die moet -rw------- hebben, anders kunnen anderen zien welke commando's je ingetikt hebt. En dat is een risico als je een wachtwoord meegeeft als commandline optie.