Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub probleem  (gelezen 4952 keer)

Offline jbhc

  • Lid
Grub probleem
« Gepost op: 2009/12/31, 11:45:28 »
Ik had dit ook al op tweakers gepost maar ik denk eigenlijk dat ik hier meer kans op een oplossing heb.

Ik ben bezig een energiezuinig thuisservertje op te zetten en wil hier Ubuntu Server 9.1 voor gebruiken.

Mijn configuratie is als volgt:

Via Epia 800 Moederbord
Sweex PCI Sata kaart

1x 15Gb 1.8" Pata HD
2x 750Gb Sata HD

De 15Gb Moet de os-schijf gaan worden en de 750Gb Schijven moeten in raid 1 gaan draaien als data schijven.

Ik dacht dus CD er in en gaan (Heb al vaker een server opgezet)

Bij de eerste poging dacht ik eerst het os maar installeren en als dat werk ga ik de raid wel eens proberen te maken. Dus Ubuntu geinstalleerd een beetje geconfigureetd, so far so good. Totdat ik de Sata schijven aansluit, dan start de pc op en komt niet verder dan: GRUB loading.

Nog een beetje geknoeid met de rescue mode maar na een tijdje knoeien kwam ik er achter dat mijn pata HD /dev/SDC was geworden ipv /dev/SDA en omdat de Grub2 documentatie zo goed te vinden is op internet (NOT) dacht ik :Dan maar de boel installeren met de sata schijven al aangesloten.

Zo gezegd, zo gedaan. Ubuntu opnieuw geinstalleerd, pc opnieuw opgestart en voila. De boel blijft weer hangen op GRUB loading.

Ik heb al aardig wat geprobeerd maar omdat GRUB 1 en 2 momenteel nogal door elkaar heen lopen is het nogal lastig zoeken naar een oplossing.


Heeft iemand misscien een idee waarom GRUB niet wil doorstarten?
En kan iemand mij vertellen welke grub configuratie bestanden ik in de rescue mode kan wijzigen en waar ik die kan vinden?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/31, 12:15:23 »
Zie je alleen onderaan grub staan(dan een soort freeze en de harde schijf lamp blijft branden), laat de pc staan (20 minuten), indien grub doorstart dan oplossen dmv:
"sudo dpkg-reconfigure grub-pc" in terminal.

Krijg je nog foutmeldingen?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 12:40:32 door jan11000 »

Offline joop13

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/31, 12:52:03 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline jbhc

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/31, 13:04:14 »
Voor de duidelijkheid:

- Ik heb 1 Pata HD waar ik vanaf wil booten
- Ik heb 2 Sata schijven en die moeten een RAID1 gaan worden maar daar doe ik nu nog niks mee (eerst ubuntu maar eens werkend krijgen)

Ik heb ubuntu server nu "succesvol" geinstalleerd op de Pata schijf met de sata schijven aangesloten.
Maar als ik na de installatie reboot dan krijg ik "GRUB loading." met een knipperende cursor er onder (Ook >20 min wachten maakt niks uit).

Als ik nu de sata schijven los haal dan gaat grub wel verder en komt in de rescue mode. (Logisch want de schijfvolgorde is dan veranderd.)

Ik weet alleen niet hoe nu verder te handelen want GRUB start niet door ofzo...... ???

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/31, 13:09:07 »
omdat de Grub2 documentatie zo goed te vinden is op internet (NOT)
De documentatie is inderdaad (nog) beperkt: :(
http://grub.enbug.org/Manual
https://help.ubuntu.com/community/Grub2
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Grub probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/31, 15:25:57 »
Grub2 kan niet overweg met RAID!
Je zal Grub2 moeten vervangen door Grub-legacy of wachten op een patch voor Grub2!
Of teruggrijpen naar een oudere versie van Ubuntu.

Offline jbhc

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/31, 16:13:02 »
Grub2 kan niet overweg met RAID!
Je zal Grub2 moeten vervangen door Grub-legacy of wachten op een patch voor Grub2!
Of teruggrijpen naar een oudere versie van Ubuntu.

Dat zal wel maar mijn 2 sata schijven staan (nog)helemaal niet in raid. 8)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/31, 16:14:28 »
Grub2 kan niet overweg met RAID!
Je zal Grub2 moeten vervangen door Grub-legacy of wachten op een patch voor Grub2!
Of teruggrijpen naar een oudere versie van Ubuntu.
De vraagsteller gebruikt GRUB2 zonder RAID (ok: er worden RAID schijven aangesloten, "nou en" zou ik zeggen, daar staat geen GRUB op).

edit: vraagsteller antwoord dit nu ook. :)

Bij de eerste poging dacht ik eerst het os maar installeren en als dat werk ga ik de raid wel eens proberen te maken. Dus Ubuntu geinstalleerd een beetje geconfigureetd, so far so good. Totdat ik de Sata schijven aansluit, dan start de pc op en komt niet verder dan: GRUB loading.
Om grub-legacy weer te kunnen gebruiken moet eerst voorbij "GRUB loading" gegaan worden.  :| Of is er wel de mogelijkheid van een GRUB2 opdrachtregel?

Als last-resort kan teruggegrepen worden op 9.04. Een upgrade naar 9.10 zal grub-legacy blijven gebruiken. Maar niet echt een "super" advies.  :|

Klik links bovenin op Documentatie

Offline jbhc

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/31, 16:31:49 »
Grub2 kan niet overweg met RAID!
Je zal Grub2 moeten vervangen door Grub-legacy of wachten op een patch voor Grub2!
Of teruggrijpen naar een oudere versie van Ubuntu.
De vraagsteller gebruikt GRUB2 zonder RAID (ok: er worden RAID schijven aangesloten, "nou en" zou ik zeggen, daar staat geen GRUB op).

edit: vraagsteller antwoord dit nu ook. :)

Bij de eerste poging dacht ik eerst het os maar installeren en als dat werk ga ik de raid wel eens proberen te maken. Dus Ubuntu geinstalleerd een beetje geconfigureetd, so far so good. Totdat ik de Sata schijven aansluit, dan start de pc op en komt niet verder dan: GRUB loading.
Om grub-legacy weer te kunnen gebruiken moet eerst voorbij "GRUB loading" gegaan worden.  :| Of is er wel de mogelijkheid van een GRUB2 opdrachtregel?

Als last-resort kan teruggegrepen worden op 9.04. Een upgrade naar 9.10 zal grub-legacy blijven gebruiken. Maar niet echt een "super" advies.  :|


Grub commandline is ook niet tevoorschijn te toveren :'( om moedeloos van te worden


Het vervelende is dus dat ik met geen mogenlijkheid mijn systeem op kan starten als ik de sata schijven aan gesloten heb. Als ik alleen de Pata schijf aansluit en ubuntu installeer dan is er niks aan de hand. Sluit ik dan de sata schijven aan dan krijg ik GRUB loading en werkt de boel niet meer.

Installeer ik ubuntu met de sata schijven aangesloten zelfde probleem.

Met 8.1 krijg ik Grub error 15 maar als ik dan grub opnieuw probeer te installeren met de cd(8.1 werkt daarin trouwens een stuk beter dan 9.1) krijg ik een melding dat het bestand niet goed gelezen wordt?.

Nu dus nog maar eens proberen met een andere schijf.........


Weet iemand waarom mijn pata schijf /dev/sdc is en niet /dev/sda ?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 16:34:12 door jbhc »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/31, 16:38:43 »
Het vervelende is dus dat ik met geen mogenlijkheid mijn systeem op kan starten als ik de sata schijven aan gesloten heb. Als ik alleen de Pata schijf aansluit en ubuntu installeer dan is er niks aan de hand. Sluit ik dan de sata schijven aan dan krijg ik GRUB loading en werkt de boel niet meer.
Speculatief: GRUB 2 scant of er meerdere OS'en beschikbaar zijn. Wordt er naar 1 os gevonden, toont het geen menu.

Blijkbaar wil GRUB 2 ook de sata/raid schijven scannen maar mislukt deze scan. Kan de optie GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true dit verhelpen? Misschien niet hoor, het is een gok van iemand zonder veel GRUB 2 kennis. :)

edit: Ik heb werkelijk geen beter idee. Mogelijk wordt GRUB_DISABLE_OS_PROBER alleen tijdens een update-grub gebruikt en slaat dit antwoord nergens op. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/31, 16:42:55 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jbhc

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/31, 16:48:01 »
Het vervelende is dus dat ik met geen mogenlijkheid mijn systeem op kan starten als ik de sata schijven aan gesloten heb. Als ik alleen de Pata schijf aansluit en ubuntu installeer dan is er niks aan de hand. Sluit ik dan de sata schijven aan dan krijg ik GRUB loading en werkt de boel niet meer.
Speculatief: GRUB 2 scant of er meerdere OS'en beschikbaar zijn. Wordt er naar 1 os gevonden, toont het geen menu.

Blijkbaar wil GRUB 2 ook de sata/raid schijven scannen maar mislukt deze scan. Kan de optie GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true dit verhelpen? Misschien niet hoor, het is een gok van iemand zonder veel GRUB 2 kennis. :)

edit: Ik heb werkelijk geen beter idee. Mogelijk wordt GRUB_DISABLE_OS_PROBER alleen tijdens een update-grub gebruikt en slaat dit antwoord nergens op. :)

Nu ga ik een stomme vraag stellen maar waar en hoe ga ik dat precies wijzigen want zoals ik al eerder gezegd heb is GRUB2 nogal slecht gedocumenteerd. En ik heb het idee dat GRUB2 bij problemen lang niet zo makkelijk aan te passen is als dat GRUB was

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/31, 17:02:13 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Tijdens het herstel kan /etc/default/grub aangepast worden, om een nieuwe update-grub en grub-install uit te voeren.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Grub probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/01, 01:01:58 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD

Tijdens het herstel kan /etc/default/grub aangepast worden, om een nieuwe update-grub en grub-install uit te voeren.

Oftewel......een hoop bladibla maar ook geen oplossing!!
Dan mijn allerbeste advies: stap over op een distro die nog niet met dat idiote Grub2 werkt!
Gelukkig Nieuwjaar!  O0

Re: Grub probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/01, 13:21:55 »
Citaat
Weet iemand waarom mijn pata schijf /dev/sdc is en niet /dev/sda ?
Hiervoor zal je in de BIOS moeten kijken of je voorrang kan wijzigen van de IDE en SATA bussen(aansluitingen). Daarnaast kan het zijn dat de SATA controller in PATA-emulatie mode loopt. Ook hiervoor in de BIOS kijken. Kijk anders in het boekje van je moederbord wat de opties zijn, ik denk dat hier het probleem zit. Gaat dit niet kan je ook Grub naar sdc schrijven tijdens de installatie/reparatie en dan in de BIOS de boot volgorde aanpassen zodat sdc als eerste schijf staat.

Mocht je toch nog naar Grub terug willen:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/de-oude-grub-in-karmic-installeren-(oftewel-zo-kom-je-af-van-grub2)/
« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 13:26:25 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jbhc

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/01, 16:42:53 »
Citaat
Weet iemand waarom mijn pata schijf /dev/sdc is en niet /dev/sda ?
Hiervoor zal je in de BIOS moeten kijken of je voorrang kan wijzigen van de IDE en SATA bussen(aansluitingen). Daarnaast kan het zijn dat de SATA controller in PATA-emulatie mode loopt. Ook hiervoor in de BIOS kijken. Kijk anders in het boekje van je moederbord wat de opties zijn, ik denk dat hier het probleem zit. Gaat dit niet kan je ook Grub naar sdc schrijven tijdens de installatie/reparatie en dan in de BIOS de boot volgorde aanpassen zodat sdc als eerste schijf staat.

Mocht je toch nog naar Grub terug willen:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/de-oude-grub-in-karmic-installeren-(oftewel-zo-kom-je-af-van-grub2)/

Volgens mij heeft het iets te maken met dat op het moment dat grub wordt geladen vanaf de mbr, grub de schijvenvolgorde anders ziet dan tijdens de installatie van grub. Het vervelende is dat mijn sata aansluitingen op een pci insteekkaart zitten. Deze is verder niet configureerbaar.

Re: Grub probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/01, 19:56:31 »
Kan je de twee sata schijven afkoppelen, of liever nog het pci kaartje eruit, dan kijken of de computer wel wil starten, eventueel een nieuwe installatie doen. Als de computer opstart van Grub, daarna de twee schijven en het kaartje weer aansluiten. Vervolgens weer opstarten en in de BIOS de pata als eerste in de opstart zetten. Nu zou toch Grub2 op je pata schijf moeten staan en hiervan op moeten starten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jbhc

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/01, 22:46:18 »
Kan je de twee sata schijven afkoppelen, of liever nog het pci kaartje eruit, dan kijken of de computer wel wil starten, eventueel een nieuwe installatie doen. Als de computer opstart van Grub, daarna de twee schijven en het kaartje weer aansluiten. Vervolgens weer opstarten en in de BIOS de pata als eerste in de opstart zetten. Nu zou toch Grub2 op je pata schijf moeten staan en hiervan op moeten starten.

Installeren zonder pci kaart is geen probleem. De ellende begint op het moment dat ik de pci kaart (met schijven) plaats

Het probleem is als volgt:

Volgens het bios van mijn mb is de Pata schijf de 1e schijf.
Dit resulteert tijdens het booten voor GRUB kennelijk in /dev/sda
Vervolgens gaat linux starten en dan wordt op een gegeven moment de sata kaart met schijven gevonden. Hierdoor wordt de Pata schijf /dev/sdc
GRUB snapt dit niet en crashed dus halverwege.

Met LILO heb ik nu 8.08 LTS werkend gekregen maar vraag niet hoe (Hot swappen is niet echt mijn ding......)

Ik ga nu een poging doen om 9.1 werkend e krijgen met LILO


Weet iemand of er een mogenlijkheid is om linux te vertellen dat mijn pata schijf /sda MOET zijn?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/01, 22:49:07 door jbhc »

Offline jbhc

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/01, 23:38:21 »
Probleem opgelost.

Installeren in expert mode en dan ipv GRUB LILO gebruiken.

 =D

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub probleem
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/02, 01:17:22 »
Good old LILO.  :)

Jammer dat GRUB 2 (nog?) geen oplossing heeft. :|

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Geen dank, bedankt voor het melden. :)
Klik links bovenin op Documentatie