Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: floppy doet het niet  (gelezen 7326 keer)

Offline molly w

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #25 Gepost op: 2014/03/09, 16:49:51 »
Citaat
het zou toch moeten werken in een goed OS

http://www.computeridee.nl/nieuws/sony-trekt-stekker-uit-floppy-disk/
http://www.appletips.nl/%EF%BF%BChet-einde-van-de-floppy-disk/

En dat was in 2011 de laatste producent van floppy's

Als je echt nog met floppy's wil werken, er zijn nog (refurbished) USB drives, kosten veel meer dan een jaar of 4 terug.
Haal zo snel mogelijk de belangrijke gegevens van je flop, voor ze onleesbaar worden en/of de drive het opgeeft.

Probeer maar eens aan een nieuwe floppy drive te komen bij de huidige winkels...........
Lukt hooguit nog bij een enkele webwinkel.

Tot nu toe geen probleem. De laptop waarop ik dit type heeft een floppydrive, mijn hoofdpc heeft een diskettestation en ik heb een losse diskettedrive met usb aansluiting. Zit dus nog niet voor één gat gevangen. Maar inderdaad, als al deze drives het opgeven of niet meer gelezen kunnen worden ...

Offline molly w

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #26 Gepost op: 2014/03/21, 15:09:10 »
Ik heb nog geprobeerd de udisks --mount /dev/fd0 te automatiseren door deze op te nemen ik etc/rc.local (het autoexec.bat van Linux), maar dat werkte niet. Mogelijke oorzaak: de grafische opgeving is nog niet gestart.
Hoe ik het precies gedaan heb en welke acties vergeefs waren en welke effectief, kan ik niet meer exact reconstrueren. Feit is dat nu dat het commando [udisks --mount /dev/fd0] nu automatisch wordt uitgevoerd.
Dankzij het artikel op pagina http://pclosmag.com/html/Issues/201009/page10.html ging ik kijken in mijn persoonlijke map op zoek naar de map /.config/autostart. Daarin stond een bestand [floppy.desktop]. Toen ik dat wilde openen, kreeg ik een melding dat het niet betrouwbaar was, maar ik kon het als betrouwbaar aanmerken. Enfin, dat gedaan. Prompt veranderde de icoon en de naam.
Daarna heb ik bij 'Voorkeuren opstarttoepassingen' Floppy toegevoegd. Hoe de opdrachtregel moest zijn, heb ik afgekeken bij Gigolo - die stond immers ook in de map /.config/autostart.
Na herstart van het systeem, wat wonder! Het diskette-icoontje stond op mijn desktop en kon de diskette gelezen worden.

Offline koos4401

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #27 Gepost op: 2014/03/21, 22:58:38 »
Molly, Gefeliciteerd met het volhouden en het succes  en ook dank voor de terugmelding!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline molly w

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #28 Gepost op: 2014/03/23, 14:01:04 »
Helaas blijken we er toch nog niet helemaal te zijn. Ik heb ontdekt dat:
  • floppy wel op de goede manier in fstab moet staan. Ik had get type veranderd van vfat in fat, en toen deed ie het niet
  • er weleen diskette in de drive moet zitten, anders wordt de floppy niet automatisch aan gekoppeld door udisks. Dan moet je het toch nog met de hand doen in de terminal. Heeft iemand een idee om toch automatisch aan te melden ook als er geen diskette in de drive zit?

Offline vanadium

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #29 Gepost op: 2014/03/23, 17:24:43 »
Linux koppelt inderdaad enkel succesvol aan als er een bestandssysteem aanwezig is, dat aangekoppeld moet worden. m.a.w., er moet een diskette inzitten om automatisch aan te koppelen. Jammer genoeg laat de grafische omgeving blijkbaar niet toe automatisch een floppy aan te koppelen van zodra er een floppy ingebracht wordt. Anderszijds zou ik, mocht ik jou zijn, hier niet te ver op doorbomen. Floppys zijn écht niet meer van deze tijd met hun bijzonder traag en kwetsbaar opslagsysteem, het bijzonder fragiele opslagmedium en naar hedendaagse standaarden onooglijk kleine capaciteit. Alles als de bliksem op hedendaagse media zetten (USB stickjes, USB harde schijf) is hier de boodschap.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: floppy doet het niet
« Reactie #30 Gepost op: 2014/03/23, 17:57:13 »
Zoals vanadium zegt.... elke minuut die je nog aan diskettes besteedt, is zonde van de tijd en de moeite. Die minderwaardige rotzooi is gelukkig eindelijk zowat uitgestorven.  =D

Offline jolo

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #31 Gepost op: 2014/03/23, 18:04:54 »
Het is inderdaad gebruikelijk, dat je eerst een floppy in het floppy station plaatst, voordat Nautilus via het dubbelklikken met de linker muisknop op de floppy icoon, automatisch kan mounten. Het is zoals vanadium al zegt, inderdaad beter over te stappen op moderner back-up media, zoals usb-sticks,
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline molly w

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #32 Gepost op: 2014/03/24, 10:38:54 »
Ik ga er niet verder op doorbomen, hoewel ik vaak iets heb van: "En nou zál ik het oplossen!" Ik neem niet zo gauw genoegen met onopgeloste problemen of raadsels. Ter geruststelling: diskettes gebruik ik zelden nog, eigenlijk alleen bij een enkel ouder windowsprogramma dat voor een backup verwijst naar A:\. Daar kan ik idd ook een usb-stickje voor nemen - Wine biedt de mogelijkheid een usb-stick als A:\ te definiëren.
Ik weet nu dankzij jullie reacties dat in Linux (e.a. distributies?) niet mogelijk is een floppy automatisch te mounten zo gauw een diskette in de drive gestoken wordt.
Maar dan dit ... Geldt dat ook voor netwerklocaties / andere computers in het netwerk die automatisch gemount worden, maar die uit staan op het moment dat ik Linux start??? Moet ik die dan ook met de hand aankoppelen als ik die later start dan het Linux-systeem?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: floppy doet het niet
« Reactie #33 Gepost op: 2014/03/24, 11:15:30 »
Maar dan dit ... Geldt dat ook voor netwerklocaties / andere computers in het netwerk die automatisch gemount worden, maar die uit staan op het moment dat ik Linux start??? Moet ik die dan ook met de hand aankoppelen als ik die later start dan het Linux-systeem?
Niet als je bijvoorbeeld Gigolo gebruikt:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-7

Als de netwerkschijf niet aan staat, zal Gigolo elke 60 seconden alsnog proberen om verbinding te maken. Die standaard-tussenpoos van 60 seconden, kun je trouwens desgewenst veranderen.

Offline molly w

  • Lid
Re: floppy doet het niet
« Reactie #34 Gepost op: 2014/03/24, 12:39:03 »
Maar dan dit ... Geldt dat ook voor netwerklocaties / andere computers in het netwerk die automatisch gemount worden, maar die uit staan op het moment dat ik Linux start??? Moet ik die dan ook met de hand aankoppelen als ik die later start dan het Linux-systeem?
Niet als je bijvoorbeeld Gigolo gebruikt:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-7

Als de netwerkschijf niet aan staat, zal Gigolo elke 60 seconden alsnog proberen om verbinding te maken. Die standaard-tussenpoos van 60 seconden, kun je trouwens desgewenst veranderen.
Gigolo heb ik al geïnstalleerd. Het geeft keurig de netwerklocaties aan. Er is echter een maar aan, want als ik bijvoorbeeld een webpagina in Firefox wil opslaan, staan de netwerklocaties die Gigolo toont, niet in de lijst locaties die Firefox mij biedt. Dat gebeurt ook bij andere programma's - ik weet zo niet welke, maar dat is niet zo belangrijk - en dat vind ik onhandig. Bij Office gebeurt het echter weer wél, daar kan ik mijn  werk meteen op elke plek in het netwerk opslaan, en niet via een omweg van documenten en vandaaruit kopiëren naar de gewenste netwerklocatie.
Maar als netwerklocaties via fstab gemount worden, staan ze wél in het lijstje van locaties van Firefox. Dat vind ik het voordeel. Maar blijkbaar heeft elk voordeel z'n nadeel.