Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 server vragen!  (gelezen 1864 keer)

Deadangel

  • Gast
2 server vragen!
« Gepost op: 2008/11/23, 11:37:48 »
De eerste;
Ik run ubuntu 8.0.4 via vmware op mijn pc.
( Dell vostro 1510. )
Mijn standaard OS is windows vista.
Nu, heb ik op die ubuntu 8.0.4 een lamp server gezet, die beschikbaar is via localhost.
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik het geregeld dat als ik in mijn windows-browser "localhost" intyp, ik aan de server van ubuntu kom ?
(let op, ik wil deze ook kunnen berijken als ik geen internet heb. zodat ik kan verderwerken als ik op een trein, bus,.. zit :) )

De tweede vraag;
Ik heb een Dell inspiron 9300 staan, met ook hier een lamp server op.
Nu maak ik gebruik van mijn "dLAN 200 AVeasy" om verbinding te maken naar het internet.
Nu is mijn vraag; hoe kan ik het regelen dat ik deze vanaf het school kan bereiken, via een vast ip ?
Dat deze niet telkens van Ip veranderd (wat volgens onze papa wél gebreurt, gezien we ADSL gebruiken,.. )
« Laatst bewerkt op: 2008/11/23, 11:39:37 door Deadangel »

Offline paul68

  • Lid
Re: 2 server vragen!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/23, 12:38:23 »
kan alleen een antwoord geven op vraag 2
neem een gratis account bij dyndns.org en zorg dat je op je laptop een vast ip hebt.
doe dan een portforwarding van je modem uit naar je laptop en je probleem is opgelost.

Paul

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: 2 server vragen!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/23, 20:01:18 »
Ok, als ik het goed begrijp draai je dus Ubuntu 8.04 als Virtual Machine in Vista en wil je vanuit die Vista altijd op de webserver van Ubuntu geraken. Allereerst zorg je er voor dat je Virtual Machine bij ingesteld staat bij netwerk als 'Host Only'. Hiermee maakt VMWare een soort van 'privaat netwerk' tussen je host OS (vista dus) en de Virtual Machines. Je krijgt dan dus ook in je Virtual Machine een IP adres dat volledig los staat van het echte netwerk bij je thuis bv.

Ok, even wat korte uitleg bij 'localhost' want het lijkt me niet echt duidelijk voor je wat dit juist inhoudt. Localhost verwijst namelijk naar het locale IP adres van je eigen OS (oftewel 127.0.0.1). Als je dit ingeeft in je Ubuntu VM kom je inderdaad op je webserver terecht. Ga je dit doen in Vista dan ga je dus naar het lokale IP adres van je Vista maar daar is geen webserver!

Wat moet je dan doen om je webserver in Ubuntu te bereiken? Simpel: geef gewoon het IP adres in dat je Ubuntu VM gekregen heeft (vermoedelijk iets in de aard van 192.168.x.x). Et voilà, je komt op je apache webserver uit op je Ubuntu VM!

Wel een opmerking: op deze manier is je Ubuntu webserver enkel en alleen bereikbaar vanaf je Vista en dus niet vanop een andere PC in je netwerk of via het internet. Het is dus puur en alleen bedoeld om constant een verbinding te hebben met je webserver, ook zonder netwerkverbinding.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Deadangel

  • Gast
Re: 2 server vragen!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/23, 20:54:19 »
 O0 Yes, u begrijpt mij compleet!
Al heb ik één vraagje bij uw uitleg, hoe kan ik het ip adres in ubuntu verkrijgen?
in windows is dit "ipconfig" ..

Offline rja

  • Lid
Re: 2 server vragen!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/23, 20:55:52 »
In een terminal

ifconfig

Deadangel

  • Gast
Re: 2 server vragen!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/23, 21:27:24 »
Zàlig, dat probleem is opgelost ^^