Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het Linux moeras  (gelezen 1475 keer)

Offline Caspar

  • Lid
Het Linux moeras
« Gepost op: 2013/02/05, 11:35:53 »
Al een tijdje draai ik Ubuntu naar volle tevredenheid op mijn pc. Er is echter een aspect waar de balans toch duidelijk in het voordeel van Windows doorslaat en dat is het installeren van software buiten het softwarecentrum om. Ik beland dan altijd in wat ik het 'Linux moeras' noem.
Het gaat altijd zo:
- Ik download een pakket
- vervolgens moet ik daar 'iets' mee (.tar-.run)
- googlen, googlen, googlen en na veel fora doorgelezen te hebben probeer ik iets.
- een hoop jibberish in het scherm
- als het al opstart, foutmeldingen
- weer googlen, googlen en ik beland verder in het moeras
- ik snap er nu niks meer van en ben mijlenver van waar ik begonnen was: software installeren

zo probeer ik al tijden een pos-pakket te installeren, incopos, lemonpos, unicenta. Het is een eindeloos verhaal van foutmeldingen. En bovenal werkt er niks!

Toch houdt ik vol want ik wil Ubuntu blijven gebruiken.

Tips voor beginners?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het Linux moeras
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/05, 11:41:13 »
Tja, teerballetjes installeren is meestal een ellendige klus.... Niks voor beginners, en zelfs voor gevorderden een soms onmogelijk gedoe. Het is niet anders.

Tip: zoek een bruikbaar alternatief dat wel in de pakketbronnen zit. Indien niet voorhanden: installeer het desbetreffende progje in een besturingssysteem waarvoor er wel een makkelijk installatiepakket is. Tweevoudige opstart is niet voor niets uitgevonden....   8-)

Tot slot: de titel van je draadje is niet zakelijk. Overweeg eens om hem te veranderen in iets als: "hoe installeer ik programma's vanuit tar.gz"?
« Laatst bewerkt op: 2013/02/05, 11:44:25 door Pjotr »

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Linux moeras
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 11:42:39 »
incopos staat gewoon in het software center, kan je zo aanklikken en installeren  :laugh: .
lemonpos staat ook in het software center.
alleen  unicenta staat er niet in.

tip: als beginner, leer wat meer over ubuntu, en dan vooral de mappen zoals /var /etc ... en ga maar door ;-). En het duurt gewoon een tijdje voordat je redelijk kunt werken met de terminal.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Het Linux moeras
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/05, 11:56:09 »
Op mijn website staat een gebruiksvriendelijke handleiding over het installeren van een .tar.gz
https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/compileren

Offline Caspar

  • Lid
Re: Het Linux moeras
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/05, 13:23:16 »
Dank u dank u. Ik zal de volgende keer wat concreter zijn. Maar ik wilde even aangeven waar wat mij betreft het grootste 'pijnpunt' ligt en dat is misschien wel in de hoeveelheid distros die elk hun eigen problemen en oplossingen hebben.
Ik wil Linux zakelijk gebruiken (winkel) maar ergens moet je ook een grens trekken wat betreft de tijd die je nodig hebt om de boel aan de praat te krijgen.

Incopos: geprobeerd te installeren. In het moeras vanalles voor gevonden maar kreeg het niet aan de praat. Ik zal het nog een keertje vandaag proberen.
Lemonpos: vanochtend voor de tweedemaal geprobeerd. Ik kwam deze keer verder dan de eerste keer maar deze keer kan hij niet bij de benodigde database. Hoe dit op te lossen kan ik nergens vinden.
Unicenta: hier moet ik 'root'-rechten voor hebben voor de installatie. Dit wordt overigens afgeraden om hier mee te klooien. Ook weer vele mogelijkheden via de terminal, wat geprobeerd maar niks hoor.

En zo gaat het maar door en door... en bij Windows was ik allang bezig geweest met de software zelf. Aanklikken, installeren en gaan met die banaan. Wat overigens niet wil zeggen dat ik een windows-fan ben, integendeel.

Ik blijf even proberen met pos-pakketten en zal de volgende keer een (concrete) vraag over het pakket stellen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Het Linux moeras
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/05, 13:45:24 »
In feite is de aanpak onder alle Linux distributies hetzelfde.
Waar er verschillen zitten, heeft dat juist te maken met pogingen een en ander gebruiksvriendelijker te maken: het pakketdistributiesysteem. Voordat dat bestond, was de enige optie om software in Linux te installeren de software te downloaden in broncodevorm en dan zelf te compileren en op de juiste plaats te kopiëren. En die procedure is hetzelfde voor alle Linux'en en zelfs voor alle Unix'en.

Het pakketdistributiesyteem is meestal ontworpen voor een grote distributie en alle afgeleiden gebruiken dat dan. Het bekendst zijn de deb-pakketten (met apt-beheersoftware) van Debian en afgeleiden zoals Ubuntu, en de rpm-pakketten (met yum-beheersoftware) van RedHat en afgeleiden. Dat zijn niet de enige, hoor, er bestaan heel wat andere pakketdistributiesystemen.
Het voordeel van zo'n pakketdistributiesysteem is dat je een standaardmanier krijgt om software te verspreiden en te installeren. Ook in binaire vorm, zodat zelf compileren niet meer hoeft.
Ook bij het gebruiksvriendelijker maken hiervan is er een evolutie geweest. Het eerste grafische beheersysteem voor apt heette Synaptic. Dat kan nog beter en dat leidde tot het Softwarebeheer bij Linux Mint en het Softwarecentrum van Ubuntu.

Bij alle Linux distributies geldt: software die in het standaard softwaredistributiesysteem zit (de zogenaamde repo's, afkorting voor het Engelse woord repositories of vergaarbakken) kun je even gebruiksvriendelijk als bij Windows installeren - in mijn opinie zelfs véél gebruiksvriendelijker. Gewoon de gewenste software opzoeken in het Softwarebeheer en op 'Installeren' klikken.
Een los deb-pakket kun je ook even gebruiksvriendelijk als bij Windows installeren: gewoon erop dubbelklikken en net als bij een Windows exe of msi opent zich een installatiedialoog.

Het is maar als je software wil hebben die noch in de repo's zit en noch als een losse deb verkrijgbaar is, dat je terecht komt in het moeilijkste geval: een tar.gz archief met de broncode. Uitpakken, zelf compileren en op de juiste plaats zetten. Soms heb je geluk en zit in het archief een installiescript om alles voor je te automatiseren. Maar dat is in elk geval altijd terminalwerk.
Als je dat niet wil doen, raad ik sterk aan om nooit dergelijke software te installeren maar het te houden bij deb-pakketten en nog liever bij wat er in de repo's zit.

Re: Het Linux moeras
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/05, 13:47:10 »
Dank u dank u. Ik zal de volgende keer wat concreter zijn. Maar ik wilde even aangeven waar wat mij betreft het grootste 'pijnpunt' ligt en dat is misschien wel in de hoeveelheid distros die elk hun eigen problemen en oplossingen hebben.
Ik wil Linux zakelijk gebruiken (winkel) maar ergens moet je ook een grens trekken wat betreft de tijd die je nodig hebt om de boel aan de praat te krijgen.

Incopos: geprobeerd te installeren. In het moeras vanalles voor gevonden maar kreeg het niet aan de praat. Ik zal het nog een keertje vandaag proberen.
Lemonpos: vanochtend voor de tweedemaal geprobeerd. Ik kwam deze keer verder dan de eerste keer maar deze keer kan hij niet bij de benodigde database. Hoe dit op te lossen kan ik nergens vinden.
Unicenta: hier moet ik 'root'-rechten voor hebben voor de installatie. Dit wordt overigens afgeraden om hier mee te klooien. Ook weer vele mogelijkheden via de terminal, wat geprobeerd maar niks hoor.

En zo gaat het maar door en door... en bij Windows was ik allang bezig geweest met de software zelf. Aanklikken, installeren en gaan met die banaan. Wat overigens niet wil zeggen dat ik een windows-fan ben, integendeel.

Ik blijf even proberen met pos-pakketten en zal de volgende keer een (concrete) vraag over het pakket stellen.
Je kunt een platform dat over goede distributiemogelijkheden (deb) beschikt niet verwijten dat de leverancier haar software op een onhandige en onduidelijke manier aanlevert.

Om een voorbeeld te geven van hoe het zou moeten en gelukkig ook vaak genoeg gebeurt: http://store.steampowered.com/about/
« Laatst bewerkt op: 2013/02/05, 13:49:49 door Cumulus007 »

Offline Caspar

  • Lid
Re: Het Linux moeras
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/05, 14:23:47 »
Zoals ik al zei: er is maar een windows en er zijn vele, vele Linux distributies. Dat maakt het voor een overstapper (en linux-nitwit) niet erg overzichtelijk in den beginne. Je bent nu eenmaal een 'windows' opzet van je computer gewend.

Nu is het wel zo dat ik natuurlijk al jaren met windows bezig ben en nog maar een jaar met linux. Dus daarom wil ik het ook niet te snel opgeven. Ik ben 'opgevoed' in het DOS tijdperk en daarna ging je geruisloos over naar windows. Eigenlijk moet ik dat met Linux ook doen: eerst bij de basis beginnen. Maar daar ontbreekt nu de tijd voor: vroeger zat ik de hele dag achter de computer... nu heb ik een eigen bedrijf en een hoop kinderen. Ook leuk maar geen tijd meer voor hobbies!

Ik heb overigens incopos aan de praat gekregen en dat werkt prima, geen foutmeldingen!!! Yesss!

Re: Het Linux moeras
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/05, 14:32:11 »
Zoals ik al zei: er is maar een windows en er zijn vele, vele Linux distributies. Dat maakt het voor een overstapper (en linux-nitwit) niet erg overzichtelijk in den beginne. Je bent nu eenmaal een 'windows' opzet van je computer gewend.

Nu is het wel zo dat ik natuurlijk al jaren met windows bezig ben en nog maar een jaar met linux. Dus daarom wil ik het ook niet te snel opgeven. Ik ben 'opgevoed' in het DOS tijdperk en daarna ging je geruisloos over naar windows. Eigenlijk moet ik dat met Linux ook doen: eerst bij de basis beginnen. Maar daar ontbreekt nu de tijd voor: vroeger zat ik de hele dag achter de computer... nu heb ik een eigen bedrijf en een hoop kinderen. Ook leuk maar geen tijd meer voor hobbies!

Ik heb overigens incopos aan de praat gekregen en dat werkt prima, geen foutmeldingen!!! Yesss!
Mooi dat het nu goed werkt. Misschien kun je contact opnemen met de leverancier/auteurs om te vragen of ze een .deb en een .rpm kunnen aanbieden. Daarmee bedien je de meerderheid van de Linux-distributies, net zoals je op Windows .msi-pakketten hebt en een reguliere .exe.

Re: Het Linux moeras
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/14, 11:27:35 »
Casper  zei
Citaat
Zoals ik al zei: er is maar een windows
Is dat zo ? van de zelfde versie  home,pro en ultimate  dan nog de diverse service packs anders werkt je programma ook niet.
Een groter probleem is als je een probleem hebt er verwacht dat je het als een geek kan beschrijven.
Men denkt dat elke  PC een WC is  :evil:       Iedereen vloeiend engels kan lezen en begrijpen.

Re: Het Linux moeras
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/14, 11:44:22 »
Er zitten inderdaad best wat verschillen tussen de Home, Pro en Ultimate-versie van Windows. Hoewel dat nu met Windows 8 wel is opgelost want er zijn maar 2 versies: RT en Pro.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Het Linux moeras
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/14, 13:36:35 »
Bij Windows maakt Microsoft alle keuzes voor je je krijgt bitter weinig mogelijkheden zelf wat te veranderen.
Bij Linux heb je een absoluut vrije keuze en kun je na een keuze alles nog veranderen als je dat wenst.

Ik zie één keuze zoals bij Windows juist als zwaar beperkend.

Re: Het Linux moeras
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/17, 10:00:23 »
Ergens in 2004 heb ik voor de eerste keer Redhat gekocht en een boek er bij. In mijn opinie was dit echt te veel leren om überhaupt op gang te komen. In 2007 nog eens geprobeerd, toen lag er in de supermarkt een blaadje over Ubuntu met een verwijzing naar de site om e.e.a. te downloaden. Dat was al een stuk makkelijker maar nog steeds te onvolwassen. Afgelopen november een beslissing genomen mijn nas te vervangen door nieuwe hardware met ubuntu met virtualbox. Makkelijk, echt niet. Zelf de distributies lopen, als je er als beginner mee aan de gang gaat, voortdurend vast. Er zijn dependencies die je niet kan verklaren. Het was ontzettend doorbijten om een en ander aan de praat te krijgen. Wel bevredigend dat het verschrikkelijk stabiel draait, zonder steeds te rebooten. Ik denk er nu over om op een laptop een gui versie te installeren..........

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Het Linux moeras
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/17, 10:27:27 »
Kijk je moet niets. Maar wanneer je Linux gebruikt geef het dan een kans. Het duurt echt wel een tijd voordat je het in de vingers hebt. Dat zal zo blijven. Net zoals je voor het eerst een computer kocht met microsoft.

Re: Het Linux moeras
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/17, 10:44:58 »
Ik denk dat dit ook de dingen zijn die mensen weerhouden om Linux te gaan gebruiken. Ook ik kocht ooit in 1998 (oeps wat lijkt dat ver weg) een grote map met ontelbaar veel diskettes met Suze Linux en een 400 pagina's dik boek. Het is mij overigens toen gelukt om Suze Linux te installeren maar een grafische desktop heb ik nooit aan de praat gekregen. Uiteindelijk de moed opgegeven en terug naar Windows. Maar het bleef maar kriebelen om toch naar Linux te gaan en ik denk ergens in 2004 na een forse virus infectie van mijn Windows PC, de eerste stappen richting Ubuntu gezet. En nu anno 2013 werken wij nog steeds met Ubuntu, er is hier op kantoor zelfs geen Windows PC meer te vinden. Het is jammer dat veel mensen nog steeds denken aan die situatie van de jaren 80 en 90 toen Linux alleen voor wizkids was. Tegenwoordig stop je een DVD in je machine en 20 minuten laten ben je up and running, en gebruik je uitsluitend software uit de repo's dan heb je een super stabiel systeem.
Ik moet hierbij wel opmerken dat sommige versies slecht te installeren zijn op wat oudere machines en dat 12.04 ook nog eens om PAE ondersteuning vraag wat weer een enorme beperking oplegt. Nu is dit ook wel weer te omzeilen maar daar zit de gewone man niet op te wachten, die wil een DVD in de machine stoppen die werkt en waarbij je niet eerst een aantal kunstgrepen moet uitvoeren.

Kortom en zijn wat haken en ogen maar Ubuntu is in mijn ogen een goede vervanger van Windows en bij juist gebruik zeker geen moeras.

Moet nog wel even opmerken dat na een distributie update je systeem vaak niet meer werkt en dat is jammer.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/17, 10:47:02 door Johan Velthuizen »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Het Linux moeras
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/17, 10:51:00 »
Moet nog wel even opmerken dat na een distributie update je systeem vaak niet meer werkt en dat is jammer.
Je bedoelt een opwaardering vanuit een oudere versie (bijvoorbeeld 12.04) naar een nieuwere (bijvoorbeeld 12.10)? Dat gaat wel eens mis, ja. Ik adviseer dus altijd een schone opwaardering, dus met formatteren en al. Voor elk besturingssysteem onder de zon, trouwens.

Sommige distributies, zoals Linux Mint, bieden om die reden zelfs niet eens de mogelijkheid aan om een oudere versie op te waarderen....

Re: Het Linux moeras
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/17, 11:07:18 »
Sommige distributies, zoals Linux Mint, bieden om die reden zelfs niet eens de mogelijkheid aan om een oudere versie op te waarderen....
*nieuwere versie  ;)

Re: Het Linux moeras
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/17, 11:27:54 »
Ergens in 2004 heb ik voor de eerste keer Redhat gekocht en een boek er bij. In mijn opinie was dit echt te veel leren om überhaupt op gang te komen. In 2007 nog eens geprobeerd, toen lag er in de supermarkt een blaadje over Ubuntu met een verwijzing naar de site om e.e.a. te downloaden. Dat was al een stuk makkelijker maar nog steeds te onvolwassen. Afgelopen november een beslissing genomen mijn nas te vervangen door nieuwe hardware met ubuntu met virtualbox. Makkelijk, echt niet. Zelf de distributies lopen, als je er als beginner mee aan de gang gaat, voortdurend vast. Er zijn dependencies die je niet kan verklaren. Het was ontzettend doorbijten om een en ander aan de praat te krijgen. Wel bevredigend dat het verschrikkelijk stabiel draait, zonder steeds te rebooten. Ik denk er nu over om op een laptop een gui versie te installeren..........

Maar bedenk wel dat Ubuntu installeren op een NAS heel anders is dan op een desktop PC. Op een desktop PC staat het er letterlijk met een paar klikken op en zeker Ubuntu 12.04 en hoger zijn allemaal keurig afgewerkt qua GUI.

Re: Het Linux moeras
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/17, 11:41:24 »
Moet nog wel even opmerken dat na een distributie update je systeem vaak niet meer werkt en dat is jammer.
Je bedoelt een opwaardering vanuit een oudere versie (bijvoorbeeld 12.04) naar een nieuwere (bijvoorbeeld 12.10)? Dat gaat wel eens mis, ja. Ik adviseer dus altijd een schone opwaardering, dus met formatteren en al. Voor elk besturingssysteem onder de zon, trouwens.

Sommige distributies, zoals Linux Mint, bieden om die reden zelfs niet eens de mogelijkheid aan om een oudere versie op te waarderen....

Hier ben ik het niet per se mee eens, upgraden is toch wel makkelijk als het lukt. Misschien hangt het ook van je distro af maar bij Kubuntu (12.04 -> 12.10) ging het hier vloeiend. Ik merk zelf dat in de praktijk er toch een hoop verloren gaat bij een schone installatie. Niet mijn belangrijke data zoals documenten uiteraard maar er zijn toch vaak meer instellingen die ik achteraf graag had willen bewaren. Natuurlijk kun je die losse instellingen weer gaan terugkopiëren van een backup maar ook dat is weer uitzoekwerk en kost extra tijd die je niet kwijt ben na een upgrade (mits die goed gaat). Is je advies niet teveel gebaseerd op slechte ervaringen uit het verleden?