Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: samba: hide share alleen voor windows  (gelezen 1000 keer)

Offline peer

  • Lid
samba: hide share alleen voor windows
« Gepost op: 2020/12/13, 10:39:46 »
systeem: Debian 10 met qemu/kvm
qemu/kvm host: debian
qemu/kvm guests: android, debian, manjaro en twee window10 guests
ik gebruik samba met twee shares op de host om bestanden uit te wisselen tussen host en guest. Dit werkt prima. Alle guests zien de twee shares en hebben volledige toegang.

Nu wil ik één van de twee shares onzichtbaar maken voor de windows guests maar wel toegankelijk voor de andere guests.
Dus: 
- windows guest: de share is niet zichtbaar
- linux guest: de share is wel zichtbaar
- android guest: de share is wel zichtbaar
 
Kan ik samba zo configuren dat het op basis van het os van de guest de share verbergt (of juist zichtbaar maakt)???

Offline MKe

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/13, 11:20:44 »
Kun je er niet beter een nfs share van maken?

Offline peer

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/13, 11:36:05 »
waarom nfs???
samba draait gewoon goed.

Offline Bloom

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/13, 13:15:24 »
Samba heb je alleen nodig om Windows computers gebruik te laten maken van netwerkshares of een Linux systeem gebruik te laten maken van een Windows share.
Voor Linux systemen onderling gebruik je beter NFS, omdat dat zo'n 40 keer sneller is dan Samba en veel eenvoudiger werkt. The Linux way, weet je wel.

Offline MKe

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/13, 14:03:17 »
Idd. De snelheid weet ik niet zeker, maar je hebt ook meer controle over privileges. Het is veel beter geïntegreerd in Linux en kan niet vanaf Windows benaderd worden. Precies wat je vraagt. Samba connectie op cliënt OS te laten filteren gaat niet werken vrees ik.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/13, 14:05:31 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline peer

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/13, 15:32:26 »
ik heb even rondgekeken naar hoe ik nfs server en client moet installeren. Daar zie ik dat ik met statische ip-adressen moet werken zowel voor de server als voor de client. Dat wordt voor mij dan wel wat lastig want de clients zijn vm's in qemu/kvm. En statische ip-adressen in qemu/kvm kan wel maar dan moet ik ook nog gaan forwarden en dat wordt toch wel wat complex.

Samba draait gewoon goed. Was eenvoudig in te stellen. Ik was gewoon benieuwd of ik de toegang afhankelijk kon laten zijn van het guest-os.

Als nfs ook werkt als alleen de server een statisch ip-adres heeft dan kan ik het wel eens gaan uitproberen. Is daar ergens een tutorial voor??

Offline jan11000

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/13, 21:46:50 »
Ik zou niet met guest werken, maar via een wachtwoord laten inloggen, dan blokkeer je de windows automatisch, of elk andere die eigenlijk geen toegang mag hebben.
Dit is dus ook veel veiliger, per user toegang geven.

Misschien de windows pc via ip of naam pc blokkeren. Natuurlijk is user en wachtwoord het beste.

JorisC

  • Gast
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/13, 22:45:18 »
Citaat van: peer
ik gebruik samba met twee shares op de host om bestanden uit te wisselen tussen host en guest. Dit werkt prima. Alle guests zien de twee shares en hebben volledige toegang.
Wat bedoel jij met volledige toegang als gast ?
Voor mij is volledige toegang , lezen, schrijven , uitvoeren .
Anders uitgelegd,  een gastgebruiker kan zo je systeem hacken !


Offline peer

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/14, 10:09:54 »
een guest is hier geen gebruiker maar een virtual machine in qemu/kvm.
nogmaal: de host is debian10, kde en ik heb  de volgende guests: androdi_x86, debian, manjaro en twee x windows
Op dit moment kan ik met samba files uitwisselen tussen de host en alle guests. En natuurlijk gebruik ik hierbij wachtwoorden. Het werkt gewoon goed.
Ik heb twee shares gemaakt. En ik vroeg me af of het mogelijk was om de toegang tot één van de shares (of zichtbaarheid)   afhankelijk te maken van het guest-os . Volgens mij moet dit mogelijk zijn omdat er in samba ook gewerkt wordt met een variabele voor het os maar hoe kom ik niet achter en waarschijnlijk is dit iets te complex voor een gewone gebruiker zoals ik.

Maar omdat het goed werkt laat ik het maar zo.

Offline MKe

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/14, 13:15:03 »
De term “guest” is nogal verwarrend. Normaal gesproken is een guest een niet-vertrouwde gebruiker.

Offline peer

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/14, 14:58:52 »
helemaal gelijk, alleen  in de documentatie van qqemu/kvm zie je dat de term guest voor de virtual machine gebruikt wordt.
en wie ben ik om dan weer andere woorden te gaan gebruiken.

Offline MKe

  • Lid
Re: samba: hide share alleen voor windows
« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/14, 16:41:17 »
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd.

JorisC

  • Gast