Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia driver installatie  (gelezen 2837 keer)

Offline beauvais

  • Lid
nvidia driver installatie
« Gepost op: 2009/11/14, 12:33:15 »
Hi,

Gisteren Karmic Koala naast Vista geinstalleerd op een Aspire 1300 via HDMI aangesloten op mijn LCD-TV. Geen geluid via HDMI en een mogelijke oplossing alleen als er een Nvidia driver wordt geinstalleerd. Driver 185 geinstalleerd via de restricted driver sectie en na herstart een onwerkbare desktop met alleen de achtergrond. Na herinstallatie van Ubuntu de tweede driver, 173, geinstalleerd met hetzelfde effect.

Hoe deinstalleer ik de niet-werkende nvidia driver en installeer ik de oorspronkelijke driver of hoe krijg ik de driver 173 aan de praat?

Ik had op het forum gelezen over een bijna vergelijkbaar probleem (scarfaces 2008/11/02). Ik heb nog wel een terminal geopend (ctrl+alt+F1) en zijn oplossing geprobeerd maar dat stopte bij edit xorg.conf.

Iemand een suggestie?

Acer Aspire 1300, AMD Athlon X2 7450, 3 gb DDR2, Nvidia Geforce 8200

Re: nvidia driver installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/14, 13:10:26 »
Een driver verwijder je via het pakketbeheer (Systeem -> Beheer -> Synaptic pakketbeheer). Zoeken naar nvidia-glx en verwijder de geïnstalleerde driver. Werkte deze configuratie trouwens wel met een oudere Ubuntu?

Welkom op dit forum, trouwens :)

Offline beauvais

  • Lid
Re: nvidia driver installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/14, 19:08:03 »
Hi Cumulus007, ja eerste keer op het forum.

Nu heb ik geen werkende desktop maar kan wel een terminal openen. Heb wat commando's opzocht op internet en met "apt-get purge nvidia-glx-173" de driver verwijderd. Was succesvol maar heb nu alleen wat knipperende tekst!  :'( Dat wordt even de zaak opnieuw installeren. Nieuwe pc dus nog geen data!  :D

Blijft het probleem dat ik geen driver voor de geforce 8200 kan installeren!


Offline beauvais

  • Lid
Re: nvidia driver installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/16, 11:04:41 »
Heb een leuke howto gevonden om nvidia drivers te installeren tijdens een livecd sessie. Het blijkt dat de drivers WEL geinstalleerd worden maar dat, in mijn geval, de schermresolutie wordt aangepast zodanig dat je alleen nog de (vergrote) achtergrond ziet ZONDER de balken. Ben zonder bril blijkbaar niet altijd even scherp.

Dat verandert de vraagstelling: Hoe krijg ik de schermresolutie goed na installatie van de nvidia driver?

Geen balk dus geen instelling via Systeem>... Heb met ctrl-alt-f1 een terminal geopend en met 'xrandr -s 1280x768' geprobeerd maar dat geeft alleen een foutmelding. Dat was de beste optie die ik via google heb kunnen vinden. 

Iemand een andere oplossing?

Re: nvidia driver installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/16, 13:35:35 »
Ik gebruik binnen Kubuntu 9.10 een NVIDIA GeForce 5200. Ik heb de hardware drivers juist weer uitgezet, omdat bij inschakelen alles alleen maar minder werd en trager. Nu draait alles soepel en strak. Ligt dit aan de kaart of aan de drivers?

Offline track

  • Lid
Re: nvidia driver installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/16, 14:28:48 »
Hoi beauvais,

welkom nog op het forum !

Voor de nvidia is er een extra progje om de instellingen van de driver aan te passen:
http://packages.ubuntu.com/nl/karmic/nvidia-settings

En, als die driver niet optimaal werkt is er ook nog een hele reeks andere drivers:
http://packages.ubuntu.com/nl/karmic/nvidia-glx-173-dev  (zie rechts "vergelijkbare pakketten")

track

Re: nvidia driver installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/16, 20:43:40 »
Ik gebruik binnen Kubuntu 9.10 een NVIDIA GeForce 5200. Ik heb de hardware drivers juist weer uitgezet, omdat bij inschakelen alles alleen maar minder werd en trager. Nu draait alles soepel en strak. Ligt dit aan de kaart of aan de drivers?

Toch de drivers nog eens geinstalleerd en ingeschakeld en het gaat nu wel goed. Alleen als ik de PC een keer opnieuw opstart, valt hij weer terug in de oude settings. Terwijl ik toch echt de huidige setting bevestig/opsla. Wat doe ik fout?

Re: nvidia driver installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/17, 13:07:07 »
Wat als je programma Envy-ng installeert en die even probeert.

Re: nvidia driver installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/17, 13:17:28 »
Ik gebruik binnen Kubuntu 9.10 een NVIDIA GeForce 5200. Ik heb de hardware drivers juist weer uitgezet, omdat bij inschakelen alles alleen maar minder werd en trager. Nu draait alles soepel en strak. Ligt dit aan de kaart of aan de drivers?

Toch de drivers nog eens geinstalleerd en ingeschakeld en het gaat nu wel goed. Alleen als ik de PC een keer opnieuw opstart, valt hij weer terug in de oude settings. Terwijl ik toch echt de huidige setting bevestig/opsla. Wat doe ik fout?
Doe eens alt+f2, typ
kdesu nvidia-settings
en druk op enter. Daarmee wordt nvidia-settings gestart als root en worden de instellingen opgeslagen (als je op "Save to configuration file") klikt.

Re: nvidia driver installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/18, 20:09:58 »
Gedaan, echter bij het opnieuw opstarten toch weer de default settings. Ik zal hier nog eens mee gaan "rommelen".

Offline VandeBas

  • Lid
Re: nvidia driver installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/21, 00:29:35 »
Hi

Ik heb iets vergelijkbaars, en denk de oplossing of in ieder geval de richting waarin te zoeken te weten, maar heb het nog niet goed uitgezocht. Wat er volgens mij aan de hand is, is dat bij een schone installatie van 9.10 er geen xorg.conf-file aangemaakt wordt (toch?), zodat nvidia-settings de instellingen niet kan wegschrijven naar dat bestand (krijg steeds de foutmelding 'could not parse xorg.conf', ook als ik nvidia-settings als root opstart). Ik was van plan te gaan experimenteren met ofwel een leeg bestand met de juiste naam op de juiste plek, ofwel een kopie van xorg.conf uit een werkende 9.04-installatie, maar ben daar nog niet aan toegekomen. Maar ook als dat wel lukt is dat natuurlijk geen garantie. Als X onder 9.10 xorg.conf niet meer nodig heeft, zou het natuurlijk heel goed kunnen dat nvidia-setings kan wegschrijven wat-ie wil, maar X dat gewoon negeert. Enfin, probeer eens een xorg.conf aan te maken als die er nog niet is, misschien werkt het wel.

succes, groeten,

Bas

Re: nvidia driver installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/21, 02:08:19 »
Enfin, probeer eens een xorg.conf aan te maken als die er nog niet is, misschien werkt het wel.

Prima, hoe doe ik dat precies?