Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: How-To openVN  (gelezen 7954 keer)

How-To openVN
« Gepost op: 2010/07/05, 11:46:49 »
Ik ben gisteren een nieuw artikel in de wiki gestart over openVPN.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/openVPN/Home

Gr,
Dooitze
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 19:38:26 door Dooitze de Jong »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: How-To openVN
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/05, 12:04:14 »
Hey Dooitze, goed bezig!

Kun je die \ ff weghalen achter jouw URL, want als ik klik kom ik op een niet bestaande pagina.

Ik heb die stappen niet uitgevoerd, maar het ziet er wel oke uit. Alleen is het handiger om echt alles concreet neer te zetten. Bijvoorbeeld "Met een teksteditor open je met rootrechten". Jij en ik weten wel wat je daarmee bedoelt, maar een beginner zou zich alleen maar achter het hoofd krabben. Ik vind niet dat je die zin weg moet halen. Maar juist erbij zetten iets van: "En dat doe je dan op deze manier:"
sudo nano /etc/openvpn/easy-rsa/vars
Als laatst staat er "Maak nu een configuratie aan...". Betekent dit dat je die code in dat blok moet copy/pasten?

En verder zou een titel voor het artikel wel mooi zijn :P.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: How-To openVN
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/05, 12:15:02 »
Zo beter? ;)

Re: How-To openVN
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/06, 07:15:37 »
Het client gedeelte is ook bijna klaar, nu alleen nog de grafische optie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: How-To openVN
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/06, 14:04:42 »
Ziet er keurig uit.  :)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: How-To openVN
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/06, 21:03:10 »
Heel netjes Dooitze,

Bedankt voor deze handleiding erg duidelijk =)
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: How-To openVN
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/06, 23:31:20 »
Ik ben vandaag niet meer bezig geweest met het artikel. Motgen heb ik de hele dag vrij van school. Eens zien of het er dan van komt.

Re: How-To openVN
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/07, 16:17:54 »
hoe windows als client te gebruiken?
http://www.organicdesign.co.nz/Set_up_and_configure_a_VPN_connection_on_Windows_XP/Vista

windows 7 combialiteit op win vista zetten
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: How-To openVN
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/07, 16:51:59 »
Ik heb ook de yum installatie erbij gezet voor RedHat gerelateerd

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: How-To openVN
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/07, 17:03:00 »
Waarom?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: How-To openVN
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/07, 17:09:24 »
Voor het geval dat, het scheelde maar een paar regels ;)

Re: How-To openVN
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/07, 17:32:18 »
Ik ga nu de wiki in gedeeltes opdelen, een beetje het releaseparty idee

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: How-To openVN
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/07, 17:39:50 »
Voor het geval dat, het scheelde maar een paar regels ;)
Is dat een goede reden? Ik heb niets tegen andere distibuties ofzo maar zou het beperken tot Ubuntu. Het is een gezamenlijke Ubuntu wiki. Slechts een beperkt(er) aantal leden zal ook Redhat hebben en zo kunnen meehelpen.

Over distributies gesproken, het GeschikVoor-macro is bedoelt om aan te geven voor welke versie van K/X/Ubuntu het artikel gecontroleerd is. Je hebt dit zowel op 8.04, 9.04, 9.10 en 10.04 getest? Dan is dat prima! Heb je het artikel (nog) niet gecontroleerde met een bepaalde versie beter je die beter weglaten. Iemand anders die deze versie wel heeft het kan controleren en aanvullen.

Zeer waarschijnlijk zal het artikel, net zoals zovele artikelen, ook bruikbaar zijn in een andere versie. Maar zo is nu eenmaal de afspraak rondom het macro.

Ik ga nu de wiki in gedeeltes opdelen,

Het GeschiktVoor-macro kan je ook gebruiken als je sub- en hoofd-pagina's gaat maken.

Edit: Kan je ook aangeven welke bronnen je zoal geraadpleegd hebt (if any ;)).
« Laatst bewerkt op: 2010/07/07, 17:41:45 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: How-To openVN
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/07, 17:48:21 »
Die macro van subpagina's en zo is include toch?

Re: How-To openVN
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/14, 16:34:09 »
@Dooitze de Jong.
Ik reageer hier toch maar even. Ben al een paar dagen bezig een vpn met openvpn op te zetten op een Ubuntu 10.04.2 server m.b.b. de CLI. Dat lukt tot op heden niet. Misschien omdat de verschillende informatiebronnen zoveel verschillen. Misschien omdat ik het niet zo goed begrijp, maar het wel wil leren.
In de HOWTO bij openvpn wordt dnsmasq bijvoorbeeld niet genoemd. Is dat wel noodzakelijk?
Maar ook bij het maken van de sleutels is bij mij verwarring. De 'Common Name' bijvoorbeeld. In de aangepaste vars heb ik een 'organisatie'  opgegeven. Bij het maken van de CA staat deze org. dan voorgebakken.
Citaat
Organization Name (eg, company) [OpenVPN-TEST]:
Organizational Unit Name (eg, section) []:
Common Name (eg, your name or your server's hostname) []:OpenVPN-CA
Email Address [me@myhost.mydomain]:
Dan kan ik een Org. Unit Name opgeven. En dan de Common Name. Maar waarvoor is dit van belang? Wanneer krijg ik dit te zien en waarom?
Bovendien krijg ik in mijn versie onder de Common Name nog een keer een veld met Name[] en pas daaronder het emailadres.
Welke naam is waarvoor?

Bij de clients iets soortgelijks. Client is toch meestal een netbiosnaam of fqdn of ipadres. Waar slaat hier de term client op?
---------------
In uw voorbeeld conf-bestand staat bovenaan: # echte locale ip van de server.
Maar 0.0.0.0 lijkt me niet echt echt. Het is namelijk alles.
Is het soms de bedoeling dat die 0.0.0.0 wordt vervangen door het echte locale ip van de server?

Zo leef ik ook met de (wellicht foute) indruk dat openvpn zelf een dhcp-server meelevert. Over welk ip-adres hebben we het dan. Het ip-adres in mijn eigen lan, of het ip-adres dat de server (intern) gaat gebruiken?
Met de server 192.168.128.0 255.255.255.0 aanwijzing in de conf geef je immers een adresbereik buiten je eigen lokale netwerk op waaruit de verbindende clients hun ip-adres krijgen toegewezen? En, waarbij de server het adres 192.168.128.1 bezet.

Zou e.e.a. voor mij kunnen verduidelijken, a.u.b.?

m.v.g.

pablo k


Re: How-To openVN
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/15, 17:35:41 »
Citaat
In de HOWTO bij openvpn wordt dnsmasq bijvoorbeeld niet genoemd. Is dat wel noodzakelijk?
dnsmasq wordt gebruikt door openVPN, dus het moet wel geïnstalleerd worden maar geconfigureerd in de configuratie van openVPN

Citaat
Maar ook bij het maken van de sleutels is bij mij verwarring. De 'Common Name' bijvoorbeeld. In de aangepaste vars heb ik een 'organisatie'  opgegeven. Bij het maken van de CA staat deze org. dan voorgebakken.
Citaat
Organization Name (eg, company) [OpenVPN-TEST]:
Organizational Unit Name (eg, section) []:
Common Name (eg, your name or your server's hostname) []:OpenVPN-CA
Email Address [me@myhost.mydomain]:
Dan kan ik een Org. Unit Name opgeven. En dan de Common Name. Maar waarvoor is dit van belang? Wanneer krijg ik dit te zien en waarom?
Bovendien krijg ik in mijn versie onder de Common Name nog een keer een veld met Name[] en pas daaronder het emailadres.
Welke naam is waarvoor?
Bij de clients iets soortgelijks. Client is toch meestal een netbiosnaam of fqdn of ipadres. Waar slaat hier de term client op?
Ik denk dat je een fout hebt gemaakt met het invullen van de namen, kijk maar eens naar het artikel op de wiki

Citaat
In uw voorbeeld conf-bestand staat bovenaan: # echte locale ip van de server.
Maar 0.0.0.0 lijkt me niet echt echt. Het is namelijk alles.
Is het soms de bedoeling dat die 0.0.0.0 wordt vervangen door het echte locale ip van de server?
Ja, dat moet vervangen worden zoals ook te lezen is in de documentatie.


Lees de documentatie nog maar eens door, want daarin kan je veel terugvinden.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/openVPN/Server

Re: How-To openVN
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/27, 16:55:35 »
Ik heb het gedeelte over OpenVPN als veilige gateway uitgebreid zodat het ook werkt met Linux clients:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/openVPN/Server?highlight=%28openvpn%29#Openvpn_als_veilige_gateway_gebruiken

Ik heb zelf geen dnsmasq geïnstalleerd, wat wel in de howto staat.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/27, 17:00:22 door Thomas de Graaff »