Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop  (gelezen 3159 keer)

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Gepost op: 2006/05/07, 14:13:51 »
Hallo, allemaal.

Aangezien ik erg tevreden ben met Linux, wil ik graag een Linux distributie op mijn Compaq Armada 1750 laptop installeren voor Wireless Web browsen, E-mail, GAIM en Office. Is er een Linux variant die geschikt is voor oudere laptops? of een Ubuntu installatie (met handleiding) die ik kan gebruiken ?

Betreft de volgende specificaties: 333Mhz/128MB RAM 3.2GB


Muziek op mijn memory stick zetten gaat ook erg vaak fout.
 (ik heb het nog niet met andere bestanden geprobeerd)

De volgende symptonen verschijnen:

  • Ubuntu laat zien dat alles er opstaat, maar zodra ik de memory stick in een Windows computer stop staat de helft er niet op of de bestanden zijn beschadigd)
  • Zodra de muziek er volledig opstaat en ik speel het af, wil het gebeuren dat er muziek door heen speelt die er al lang van af is gehaald.
  • Ubuntu heeft soms moeite met het hermounten van de memory stick als ik deze er uit haal en er snel opnieuw insteek. Ook wil de computer daarna niet meer afsluiten of opnieuw opstarten

De memory stick in kwestie is een 256MB Kingston USB Datatraveller 2.0

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/07, 14:47:06 »
Altijd de 'drives' unmounten voordat je ze uitplugt. De copy operatie werd uitgesteld met een lage prioriteit, vandaar was nog niet gedaan. Als je vraagt om te unmounten forceer je hem waliswaar dat eerst te doen.

Handig: in gnome-panel, rechterklik, diskmounter :)

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/07, 14:51:38 »
Citaat van: zappa
Altijd de 'drives' unmounten voordat je ze uitplugt. De copy operatie werd uitgesteld met een lage prioriteit, vandaar was nog niet gedaan. Als je vraagt om te unmounten forceer je hem waliswaar dat eerst te doen.

Handig: in gnome-panel, rechterklik, diskmounter :)
Ik Unmount altijd eerst de USB apparaten voordat ik deze verwijder, en toch gaat het fout. Het gaat meestal goed wanneer ik een paar seconden wacht voordat ik de memory stick unmount na het kopieren maar dan alsnog zit ik met het probleem dat er muziek stukken door elkaar heen lopen.

Diskmounter is inderdaad handig, bedankt!

Saamelainen

  • Gast
Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/07, 17:34:35 »
Ik heb je probleem met de geheugenstick al die tijd gevolgd. Wij kampen hier ook met zo'n soort probleem, dus je bent niet de enige. E

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/07, 17:48:43 »
Er is een probleem met fat32 en unmounten: het werkt niet zoals je denkt.

Tijdens het unmounten schrijft hij heel veel. Trek je terwijl hij dat doet het ding eruit, dan gebeuren dit soort dingen. Om dat te voorkomen krijg je nu in Dapper een schermpje te zien zolang hij nog schrijft.

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/07, 17:49:03 »
Voor oude laptops: probeer xubuntu dapper :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/07, 18:28:33 »
Citaat van: Dennis
Er is een probleem met fat32 en unmounten: het werkt niet zoals je denkt.

Tijdens het unmounten schrijft hij heel veel. Trek je terwijl hij dat doet het ding eruit, dan gebeuren dit soort dingen. Om dat te voorkomen krijg je nu in Dapper een schermpje te zien zolang hij nog schrijft.
Juist, en eigenlijk is het wel heel bizar vermits je het ook krijgt bij ro media als een gewone cd :)

O ja, wat je ook kan doen in Breezy dan, is een terminal openen en sudo sync doen. Wanneer je je prompt terugkrijgt ben je zeker dat alle schrijfopdrachten zijn voltooid.

veraberg

  • Gast
Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/07, 18:39:12 »
Ik gebruik altijd USB sticks van de computerketen Paradigit.
Bij Ubuntu of andere linux distro's heb ik er nooit geen problemen mee gehad.
Bedoelen jullie soms memory sticks van Sony of USB sticks?

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/07, 18:51:04 »
Bedankt voor de informatie!

Moet ik bezorgd zijn om de gezondheid van mijn memory stick? De verhalen van Saamelainen klinken als een duur grapje, als dat echt door Ubuntu komt, dan wacht ik voortaan wel een minuutje met het unmounten van de memory stick.

Citaat
sudo sync
Wat doet dit precies? Ik hoor de harde schijf kraken, maar krijg geen output.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/07, 19:01:45 »
Citaat van: UbuntuRaptor
Citaat
sudo sync
Wat doet dit precies? Ik hoor de harde schijf kraken, maar krijg geen output.
Dit verplicht om elke schrijfopdracht uit te voeren. Linux-systemen werken met priorities en nice-values. Dus wanneer jij zegt copy dit, doet ie dat wel wanneer andere (meer dringende) zaken eerst afgerond zijn. Vandaar dat wanneer je bv. ondertussen ook surft je daar geen hinder van ondervind.

Ik heb nooit problemen gehad met mijn sticks, en heb er 3 volledig verschillende, dis ik zou gewoon even wachten :)

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/07, 19:30:47 »
Ik zal voortaan sudo sync uitvoeren. Is er een manier om ervoor te zorgen dat dit altijd word gedaan tijdens het unmounten?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/07, 19:39:51 »
Dat wordt gedaan. Maar je ziet niet wanneer de operatie is afgerond in een mooie GUI zoals in Dapper... Maar als de prompt terug is heeft 'em gedaan.

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/07, 20:34:53 »
Citaat van: Dennis
Voor oude laptops: probeer xubuntu dapper :)
Betekent dit dat ik de installatie van Dapper moet vinden en dan de Xubuntu desktop moet installeren?

Langzamer, Dennis, langzamer. =P

Saamelainen

  • Gast
Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/07, 21:05:13 »

Memory stick muziek probleem / Linux voor oudere laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/07, 22:46:51 »
Citaat van: Saamelainen
Er is een speciale versie van:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/dapper/beta/
Mooi, bedankt. Dan ga ik die morgen even uitproberen op de laptop en kijken hoe deze functioneert.