Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tar  (gelezen 1387 keer)

Offline amrus

  • Lid
Tar
« Gepost op: 2006/09/23, 20:12:54 »
hallo, kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik een programma met de tar.gz. extensie kan installeren.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Tar
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/23, 21:22:33 »
een tar.gz is een ingepakt bestand (net zoals bv. zip of rar)
die moet je dus eerst uitpakken met een programma zoals file-roller of via de terminal:

tar zxvf tar_bestand.tar.gz

daarna vind je waarschijnlijk installatieprocedures in het bestand README of INSTALL in de uitgepakte map

meestal moet je het programma dan configureren en compileren, en dat is niet zo evident voor een beginner...

MAAR: de meeste programma's kan je gewoon via synaptic of via apt-get downloaden; met eventuele aanpassingen aan je pakketbronnenlijst (sources.list)
welk programma probeer je te installeren?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline amrus

  • Lid
Tar
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/24, 12:45:05 »
Ik zou graag corel Photopaint 9 eens uitproberen maar ik zie dus dat het een "tar" extensie heeft .

Saamelainen

  • Gast
Tar
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/24, 13:07:06 »
Ik heb het installeren van Corel Photopaint ook niet voor elkaar gekregen, zoals je hier kunt zien:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3251

Ik vraag me nog steeds af of het te maken heeft met een benodigde licentie van Corel? Hopelijk weet iemand raad, dan ben ik ook met het antwoord geholpen. :)

Offline Jenske

  • Lid
Tar
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/20, 20:11:53 »
Citaat van: profoX
een tar.gz is een ingepakt bestand (net zoals bv. zip of rar)
MAAR: de meeste programma's kan je gewoon via synaptic of via apt-get downloaden; met eventuele aanpassingen aan je pakketbronnenlijst (sources.list)
welk programma probeer je te installeren?
Ik zit met zo'n (nochtans erg goed) programma: VUESCAN. Deze (betalende) software heb ik echt nodig om mijn Minolta Dual II scanner vlot aan de praat te krijgen. De programmeur levert evenwel alleen maar een tar.gz-bestand.

Maar het werkt en da's het belangrijkste.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM