Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lineage OS mogelijk op mijn "oude" smartphone ?  (gelezen 689 keer)

Offline aartje

  • Lid
Lineage OS mogelijk op mijn "oude" smartphone ?
« Gepost op: 2018/11/28, 13:09:59 »
Ik heb 5 jaar geleden een Pomp W89 smartphone gekocht:
Quad core Mediatek MT6589 chipset, 1GB geheugen Android 4.2.1 (kernel 3.4.5)
Ik doe simpele dingen met die telefoon, "Weerplaza, Google, email, imdb etc.etc"
De telefoon is langzamerhand steeds minder te gebruiken doordat het geheugen
steeds volraakt en steeds opnieuw opgeschoond moet worden voordat je verder
kan.
Ik heb het idee dat dat komt doordat de Google-apps oa Google-Play-Service en
Google-playstore het geheugen volplempen. Ik heb al alles geprobeerd om het werkbaarder te maken
(cleaners, swap-apps etc.) maar alles is toch niet voldoende. Het lijkt of er allerlei
data blijft hangen in het geheugen van Googleplaystore, GooglePlayservice, Youtube

Heeft iemand een idee of het mogelijk is om op één of andere manier een Lineage OS
systeem op deze telefoon te proberen die beter kan werken? De telefoon staat
niet bij de devices die het doen, maar ik heb het idee dat mijn telefoon met een
soort standaard "stock" android werkt en bestaat er ook niet een soort
standaard Lineage OS kernel die met mijn telefoon zou kunnen werken,
net als een Linux-distributie op een willekeurige PC werkt (meestal) ?

Ik zou het geen ramp vinden als mijn telefoon "gebricked" zou zijn na een experiment
(liever niet natuurlijk....). Ik vind het zonde om een verder goede telefoon weg te gooien.

Is er trouwens ook een Nederlandstalige site over/van Lineage OS ?


« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 13:19:30 door aartje »

Offline peer

  • Lid
Re: Lineage OS mogelijk op mijn "oude" smartphone ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/28, 15:15:28 »
Lineage wordt aangepast aan het merk, type en uitvoering van je smartphone. Je moet dus op zoek naar een lineage passend vor jouw smartphone.

Als je google op  Pomp W89 en lineage dan ziet er niet goed uit. Ik zie geen enkel bruikbaar resultaat. Ik denk dat er voor jouw smartphone geen lineage os te vinden is.

Je kan proberen om de smartphone te 'rooten' en dan zoveel mogelijk apps verwijderen.  Rooten moet wel mogelijk zijn.

Offline aartje

  • Lid
Re: Lineage OS mogelijk op mijn "oude" smartphone ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/29, 10:42:37 »
Bedankt Peer voor je antwoord. Ik heb ook al gekeken op de Lineage OS site of mijn toestel er bij
zit, maar dat is niet zo. Bij Linux op PC's ben ik gewend dat een standaard systeem altijd wel
werkt op hardware die niet te exotisch is. Bijeengeraapte hardware krijg je zo ook met Linux aan de
praat. Omdat er in mijn telefoon toch min of meer standaard hardware zit (Mediatek MT6589) dacht
ik dat een Lineage OS er ook wel op aan de praat te krijgen zou zijn. Maar dat is dus toch niet zo
vanzelfsprekend. Mijn telefoon heb ik toch  wel kunnen rooten (Kingoroot) en nu probeer ik er achter
te komen waarom dat geheugen steeds opgevreten wordt(tot nu weet ik niet hoe). Ik heb de computer gereset naar de fabrieks-
instellingen, daarbij viel het me op dat hij geroot blijft. Door dat resetten heb je weer even ruimte
wat het geheugengebruik betreft.

Offline peer

  • Lid
Re: Lineage OS mogelijk op mijn "oude" smartphone ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/29, 11:40:29 »
ik heb een motorola e4plus met mediatek chip. Hier zijn twee varianten van.
Deze smartphone is een tijd geleden gebricked tijdens een system update, vermoedelijk door een mislukte rootpoging een paar weken eerder.
Met google heb ik een origineel os kunnen vinden met een installatieprocedure. Helaas was dat niet de variant die ik nodig had maar de andere. Omdat mijn telefoon gebricked was heb ik dit os toch geïnstalleerd. Gelukkig kwam er weer leven in de telefoon.

Daarna opnieuw geprobeerd om te rooten. Nu lukte het wel. Toen dacht ik dat ik lineage kon installeren maar helaas. Beide lineage varianten werden niet geaccepteerd. Waarschijnlijk omdat ik een verkeerde variant van het originele os op mijn smartphone heb staan.
Dus heb ik nu een prima werkende gerootte motorola. Alleen system updates zijn niet meer mogelijk omdat de boot.img aangepast is voor de root.