Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS partitie terugzetten op een kleiere schijf  (gelezen 887 keer)

Offline Asperger

  • Lid
NTFS partitie terugzetten op een kleiere schijf
« Gepost op: 2014/04/01, 17:22:30 »
Hoi,

Ik ben een img aan het maken van een NTFS partitie.
Deze komt van een partitie die 250 gig groot is met 94 gig gebruikt.
Nu wil ik deze overzetten naar een schijf van 160 gig.
Hoe kan ik de img die van de 250 gig is gekomen terugzetten naar een 160 gig schijf zonder problemen?
Aangezien de bezette ruimte 94 gig is zou dat dus moeten lukken maar de indeling is als die van 250 gig.
Graag wil ik weten hoe ik daar omheen kan.
Het gebruikte commando voor de opslag van de img is deze:

sudo ntfsclone --save-image --output backup.img /dev/sda1

Ik ga er even vanuit dat de nieuwe partitie op de 140 gig schijf sdc1 zal gaan heten, dit om voorbeelden mogelijk te maken in command´s.
Alvast bedankt.
Groetjes,

Martie.

Offline Gamer

  • Lid
Re: NTFS partitie terugzetten op een kleiere schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/01, 19:03:54 »

Aangezien de bezette ruimte 94 gig is zou dat dus moeten lukken maar de indeling is als die van 250 gig.
Graag wil ik weten hoe ik daar omheen kan.


Volgends mij kan dat niet. Je moet een gelijke partitie hebben.
Of je had alleen een img. van de data op die partitie moeten maken. Die kan je dan wel overal op terug zetten waar genoeg ruimte is.
Alleen hoe dat in ubuntu werkt weet ik niet. 

Offline Asperger

  • Lid
Re: NTFS partitie terugzetten op een kleiere schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/02, 01:27:09 »
Ik heb een img gemaakt met dit commando:

sudo ntfsclone --save-image --output backup.img /dev/sda1

Dus alleen van de partitie zelf.
Kan ik dan terugzetten op een kleinere schijf?
Was 250 gig, moet 200 gig worden. (de veronderstelling dat de schijf 160 gig was, is dus 200 gig)
Er is dus wel ruimte over.

Offline aartje

  • Lid
Re: NTFS partitie terugzetten op een kleiere schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/02, 08:37:45 »
Is het een "C-partitie" (windows systeempartitie) of is het een data partitie ?
Als het een datapartitie is, dan kan je (onder Ubuntu/Linux) met het tar-commando
gecompressed op een externe schijf zetten, de partitie met gparted verkleinen en
de data weer terugzetten met tar.

Vroeger (windows98) vekleinde en vergrootte ik zelfs systeempartities op deze manier, maar ik
weet niet of dat met nieuwere windows-systemen nog gaat.

Offline Nero

  • Lid
Re: NTFS partitie terugzetten op een kleiere schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/02, 08:49:18 »
Volgens de man pages van ntfsclone kan je de image mounten als bestaand filesysteem.
mount -t ntfs -o loop ntfsclone.img /mnt/ntfscloneDaarna kan je alle bestanden terug kopiëren naar het nieuwe FS, eventueel met rsync.

Offline Asperger

  • Lid
Re: NTFS partitie terugzetten op een kleiere schijf [SEMI-OPGELOST]
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/03, 01:41:52 »
Heb met een omweg de boel voor elkaar gekregen maar toen ik nog kleiner wilde gaan startte die schijf niet goed op want hij kon het schijfcontroleprogramma niet meer vindet daaraan lag weet ik niet, waarschijnlijk was die 70 gig schijf naar het land der filistijnenj vertrokken...
Draai nu op een 200 gig SATA die ik straks in een andere bak nodig heb maar zolang is ie nu als noodschijf in gebruik.
Een andere NTFS partitie kon ik wel zonder problemen verkleinen en overstoempen, die 2 foutjes die hij geeft op die anderhalve ter kloppen niet want er is geen enkele fysieke B omdat windows normaal draait en geen fouten geeft.
Ubuntu komt opeens na ontkoppelen met foyuten, na koppelen opeens niks meer loos....
Geeft stof tot nadenken dat Debian en afgeleidden gewoon niet met NTFS overweg kunnen...
Probeer maar eens een windows te installeren op een door Gparted gemaakte NTFS-partitie...
Ik kan vooruit dus het zal wel goed komen.
Bedankt voor het meedenken in elk geval.
Groetjes,

Martie.