Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre Office geen diacritische tekens  (gelezen 712 keer)

Libre Office geen diacritische tekens
« Gepost op: 2015/11/09, 20:19:28 »
L.S.

Ik heb Libre Office op een nieuwe laptop geinstalleerd. De diacritische tekens willen echter niet. E met trema deed ik altijd Shift"e spatie. Nu moet ik dat steeds via Invoegen/Speciale tekens doen. Ook in ClawsMail en in dit topic lukt het niet. Op de andere laptop werkt het overigens feilloos. Ik heb alles geprobeerd en de Ubuntu fora nagelopen maar krijg het niet aan de gang. Heeft iemand de oplossing?
Bvd.

Ubuntu 14.04 LTS
Toetsenbord Engels-VS-met dode toetsen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Libre Office geen diacritische tekens
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/09, 21:30:47 »
Het probleem zit dus niet in LibreOffice.
In Xubuntu kun je behalve toetsenbordindeling (Engels VS met dode toetsen) ook nog vele toetsenbordmodellen instellen. Als dat in Ubuntu ook zo is, probeer dan eens wat verschillende (bv. 101, 102, 104 of 105-toetsen).

Re: Libre Office geen diacritische tekens
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/10, 06:58:18 »
Het lijkt alsof dode toetsen juist niet aan staan...?
 Zie ook:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=90164.0

Re: Libre Office geen diacritische tekens
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/10, 12:45:21 »
Dank voor de reacties. Het is inderdaad geen LibreOffice-probleem, want ook in Geany en andere applicaties werken de diakritische tekens niet. Ik heb de aanbevelingen in de aanbevolen topic gevolgd, zonder resultaat. Ik heb een aantal andere toetsenborden geprobeerd (Engels, Frans, Duits, Nederlands - met en zonder dode toetsen) maar niets werkt. Ook heb ik de lay out van het toetsenbord met de 'werkende' laptop vergeleken (Systeeminstellingen/Toetsenbord/Tekstinvoer/toetsenbord-icoontje) en die zijn volkomen gelijk. Ik gebruik OpenOffice/LibreOffice al sinds 2008 op vele machines maar dit probleem ben ik nooit eerder tegengekomen. Wat zie ik over het hoofd? 

Het betreft hier een HP  laptop Bingbook 64-bit

Re: Libre Office geen diacritische tekens
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/11, 11:31:08 »
Ik gebruik altijd US- International als toetsenbord lay-out. Dan krijg je wel die tekens (ten minste ik wel in openSUSE, maar dat zou in Ubuntu ook moeten werken)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Libre Office geen diacritische tekens
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/12, 10:02:03 »
Geprobeerd maar helaas. Ook nog Engels (GB internationaal met dode toetsen) geprobeerd. Geen resultaat. Onbegrijpelijk.