Bedankt voor je reactie!
Zonet het nieuwe document eens goed doorgespit en ben daarbij een aantal knelpunten tegen gekomen. Zie hieronder:
Tijdens vergaderingen is de Ubuntu-NL Voorzitter zowel voorzitter van de vergadering als notulist. Meestal worden deze 2 rollen gescheiden zodat iedereen zich op de eigen taak kan richten. Omdat de vergaderingen digitaal zijn kan er altijd achteraf notulen gemaakt worden. Volgens mij kan de taak van notulist ook doorgeschoven worden naar een ander raadslid/leiding
Ik wilde daar vooral mee zeggen dat de voorzitter verantwoordelijk is voor de notulen. Hij of zij moet zorgen dat ze er komen, maar kan natuurlijk ook iemand anders vragen. De opmerking was vooral bedoeld om te zorgen dat er iemand is die de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt hiervoor.
De gemeenschapsleiding vergadert volgens het document elke week + hebben nog een raadsvergadering elke maand. Dit kan mijn inziens een te grote belasting zijn voor een gemeenschapsleiding. Mij lijkt een vergadering om de week voldoende, zaken met een hoge prioriteit kunnen via de mailinglijst behandeld worden.
Het zijn misschien wel veel vergaderingen, maar als je elke week bijeenkomt hoeven die niet twee uur te duren. Je hebt misschien na een half uur of een kwartier ook alle punten wel behandeld. De gedachte achter de wekelijkse vergaderingen is te zorgen dat er elke week tenminste één vast punt is waarop beslissingen genomen kunnen worden en er snel gereageerd kan worden op opspelende zaken. Wanneer er een reactie moet komen op een e-mail van een derde kun je dat niet een maand laten wachten.
Bovendien vind ik dat wanneer je in de gemeenschapsleiding wilt je bereid moet zijn er elke week een bepaalde tijd aan te besteden. Dat is niet teveel gevraagd, lijkt mij.
Dat die maandelijkse vergadering van de gemeenschapsraad er ook nog eens bij komt is niet anders, maar volgens mij is die extra vergadering van de gemeenschapsleiding niet zo'n grote belemmering. Daarnaast geldt ook hier: je moet er wel iets voor over hebben, en twee uur per week valt nog erg mee.
Maar goed, dit is nog maar een plan. Wanneer het in de praktijk niet blijkt te werken, kunnen we het altijd aanpassen.
Er staat ook ergens in het document. "Gemeenschapsraad kan beslissingen van de leiding terugdraaien", maar met de nieuwe situatie zijn 3 van de 7 raadsleden ook leiding. Dat zou betekenen dat alle andere raadsleden tegen moeten zijn. Daarmee is de verhouding raad/leiding misschien in het geding.
Dan is de verhouding inderdaad in het geding. Maar wanneer de gemeenschapsraad de leiding zo wantrouwt dat ze een beslissing terug zouden willen draaien, dan heeft het geen zin om ze die bevoegdheid te onthouden, want anders is de situatie ook onwerkbaar
Op pagina 10 staat: "Het is nooit mogelijk om meer dan één functie tegelijk te vervullen", maar met de nieuwe 0.3 opzet is een voorzitter ook leiding en de leiding is ook de raad. Dus vervul je wel meer dan één functie.
Dat is nog een overblijfsel van de eerste versie, waarin je nog een ombudspersoon had, en waarin de gemeenschapsleiding los stond van de gemeenschapsraad.
Trouwens, anders was ik uitgegaan van het volgende woordentrucje: de voorzitter vervult geen meerdere functies, maar de functie van voorzitter omvat meerdere taken.
Verder is het document inhoudelijk alweer een stukje beter tov vorige versie. Goed werk Sense
Bedankt!