Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost!] weergave werkt slecht na upgrade 11.04  (gelezen 981 keer)

Offline Stapper

  • Lid
[Opgelost!] weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Gepost op: 2011/10/14, 11:33:50 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Sinds enige tijd gebruik ik met groot genoegen Ubuntu. Ik ben ingestapt bij versie 9.04 en heb tot nu toe moeiteloos met Ubuntu gewerkt. Ubuntu draait bij mij op een Dell Dimension 3000. Een eenvoudige en inmiddels verouderde pc, maar het werkt tenminste. (Ubuntu draait er veel, veel beter op dan Windows XP!!)

Nu heb ik gisteren Ubuntu geupgrade van 10.04 naar 10.10 en daarna 11.04.
In versie 10.10 werkte alles nog prima, maar vanaf de eerste keer herstarten na de upgrade 11.04, is er iets mis met de weergave op mijn beeldscherm.

  • Het bureaublad wordt onvolledig weergegeven;
  • Zodra je een menu opent, zie je niets, maar zodra je er met de muis overeen gaat, komt er vaag en knipperend wel iets op het scherm.
  • andere knoppen aanklikken e.d. lukt dan ook niet, je moet eerst dat ene scherm weer sluiten.

Bij de eerste keer opstarten in 11.04 kreeg ik een melding, die ik helaas ??? nu niet meer precies kan beschrijven, maar het komt eer op neer dat ik in het login menu moet kiezen voor "klassieke weergave".

Maar met de huidige situatie is dat knap lastig.

Wie kan mij hiermee helpen?

Met belangstelling zie ik jullie reactie tegemoet!
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 10:04:36 door Stapper »

Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/14, 11:49:08 »
Het zou kunnen dat je Unity niet kan draaien op die laptop dat ten eerste.

Upgrades zijn toch wel wat af te raden; zeker als je dat een aantal keren na elkaar doet (vervuiling systeem).

Ik zou je aanraden om een schone 'verse' installatie te doen en zien wat het geeft. Ik zou ineens gaan voor 11.10 (Unity 2D)

Het voordeel van 11.04 is dat je nog steeds kan terug vallen op een Gnome-shell wat met 11.10 niet meer kan (wel mits een ingreep).

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/14, 11:51:10 »
Kom je wel bij het grafische scherm om gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen?

Zo ja dan kun je daar van sessie veranderen. Waarschijnlijk staat ie nu op "ubuntu" maar je moet "ubuntu klassiek" of "ubuntu klassiek (zonder effecten)" hebben.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/14, 11:53:41 »
Een eenvoudige en inmiddels verouderde pc

Nu heb ik gisteren Ubuntu geupgrade van 10.04 naar 10.10 en daarna 11.04.

Opwaardeerleed? Doe eens een schone herinstallatie van 11.10. Doet vaak wonderen, want vervuilingsresten uit oudere versies kunnen voor problemen zorgen.

Aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Aangezien het een oude computer is, installeer je wellicht beter Xubuntu dan Ubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Offline Stapper

  • Lid
Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/14, 11:56:25 »
Hallo Joris en erik1984,

Bedankt voor jullie reactie.

Om verwarring te voorkomen even ter info;
Ik werk niet met een laptop, maar met een desktop. (ik heb begrepen dat dit een belangrijk verschil kan uitmaken.)

@ Joris: Wat is een gnome-shell? en ja, de melding ging i.d.d. over Unity, en dat de hardware hiervoor niet aanwezig is...
Heeft dit met de grafische kaart te maken?

Ja, ik kan gewoon inloggen, in dat stadium van het opstarten is er nog niets aan de hand. alleen, ik zie daar niet de mogelijkheid om de klassieke versie van Ubuntu te selecteren. Of kijk ik met mijn neus?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 12:01:25 door Stapper »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/14, 11:59:08 »
alleen, ik zie daar niet de mogelijkheid om de klassieke versie van Ubuntu te selecteren.

Klopt, want die is voorgoed verdwenen. Mensen die niet kunnen/willen wennen aan het Unity-uiterlijk, adviseer ik om over te stappen op Xubuntu.

Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/14, 12:49:11 »
alleen, ik zie daar niet de mogelijkheid om de klassieke versie van Ubuntu te selecteren.

Klopt, want die is voorgoed verdwenen. Mensen die niet kunnen/willen wennen aan het Unity-uiterlijk, adviseer ik om over te stappen op Xubuntu.

Voor zover ik het heb begrepen is de TS net van 10.10 naar 11.04 gegaan en nog niet naar 11.10 dus dan moet hij de klassieke sessie nog kunnen selecteren. 

Zo kun je in 11.04 de klassieke desktop installeren voor je inlogt: http://scottlinux.com/wp-content/gallery/natty_classic/natty_classic_edit1.png

Offline Bloom

  • Lid
Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/14, 13:01:21 »
Dat werkt dus niet altijd. Bij AL mijn installaties van 11.04 is op het inlogscherm de onderbalk LEEG behalve helemaal rechts de klok en de uit-knop. En dus kan daar geen alternatieve desktop gekozen worden.
Oplossing (alleen voor 11.04, niet voor 11.10!): kies in de Unity desktop in plaats van 'Afmelden' voor 'Systeeminstellingen'. Daarna klik je op 'Systeem' en dan 'Aanmeldscherm'. Klik op 'Ontgrendelen' en geef je wachtwoord in. Nu kun je 'Ubuntu klassiek (geen effecten)' kiezen als standaardsessie. Sluiten en daarna afmelden en weer inloggen voor Gnome2.

Offline vanadium

  • Lid
Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/14, 17:06:56 »
Kan je videokaart geen desktopeffecten aan, maar wil je toch Unity, dan kan dat ook: installeer - in 11.04 - unity-2d. Vanaf dan kan je bij het inloggen als sessie unity-2D kiezen. Bij Ubuntu 11.10 is Unity-2D standaard de "fallback" als je videokaart geen desktopeffecten aankan.

Offline Stapper

  • Lid
Re: weergave werkt slecht na upgrade 11.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/17, 10:00:48 »
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reakties.

De oplossing die Bloom heeft aangedragen werkt bij mij.  :D
Het was wel een even ploeteren vanwege de slechte weergave, maar simpeler dan dit kan bijna niet zou ik willen zeggen.

Ik heb nu weer een goed werkende weergave. Upgraden naar 11.10 laat ik nog maar even voor wat het is. eerst maar eens een upgrade van de hardware regelen, en dan een schone installatie van de nieuwste distributie!

Thanx!