Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?  (gelezen 6749 keer)

waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Gepost op: 2010/08/11, 09:07:36 »
Na het overlijden van mijn oude videokaart wil ik een nieuwe kaart kopen. Bij het kiezen van de kaart valt het mij op dat ondanks dat ze allemaal een pci-express aansluiting hebben, het geheugen van videokaarten verschillend is. (DDR, DDR2, DDR3 etc.) Ik weet dat mijn oude kaart DDR2 was maar ik vraag me af of hier dan ook andere in passen zoals DDR3 bijvoorbeeld.
Ik heb geen airflow meer in mijn kast omdat mijn processor vloeistof gekoeld is, ik wil de videokaart nu ook vloeistofgekoeld maken. Is het in dat geval beter om een kaart met actieve of passieve koeling te kiezen ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/11, 10:28:03 »
Welke videokaart moet je uit reviews/testen halen, en geheugen zit al ingebouwd en kun je niet wisselen.
Geen airflow in de kast? Hoe koel je de hd's en chipset op je moederbord?
Elektronica gaat vroeger kapot indien hij te heet loopt, bijv harde schijfen mogen niet heter dan 50 graden worden.
Waterkoeling, dan ga je volgens mij de koeler van de videokaart verwijderen, dan komt er een koelblok op die de hete water afvoert naar een radiator waar ook weer een fan in zit, dus toch weer lawaai.

Tegenwoordig is indien je een hele grote cpu koeler koopt voor luchtkoeling dan heb je geen waterkoeling nodig.
Videokaart zonder fan erop dan moet je een hele goede airflow in de kast hebben.

Ga wat testen lezen hoe alles in elkaar zit, wat je nodig hebt. Je had bijv direct alles moeten gaan waterkoelen, dan had je alles op elkaar kunnen aanpassen, bijv de sterkte van de pomp etc.
http://gathering.tweakers.net/ hier vind je ook veel info, dit is voor gevorderden, dus lees goed hoe je een vraag moet stellen!

Phr3ak

  • Gast
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/11, 10:29:36 »
Tegenwoordig moet je wel opletten, dat je voeding in de PC ook voldoende is om de nieuwere videokaart mee van stroom te voorzien ;)

Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/11, 12:41:23 »
De temperatuur van de processor is rond de 25 graden celcius, de schijven 40 graden. In de kast zelf is het eveneens rond de 25 graden. Indien blijkt dat het een of ander toch te warm wordt kan ik nog een Fan aansluiten (is al ingebouwd), zodat ik een goede airflow heb. De reden dat ik nu pas de videokaart wil waterkoelen is omdat ik eerst een passief gekoelde kaart erin had zitten. Op dit moment zit er een (geleend goedkoop alternatief) actief gekoelde kaart (met Fan) in.

jesse2314

  • Gast
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/11, 12:44:59 »
Ik wil even dit weten:
hoeveel watt voeding heb je.
wat ga je doen met die videokaart?

met deze info kan ik je het beste helpen robdelft ;)

Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/11, 16:48:07 »
De Voeding die er nu inzit is 380 Watt. Niet al te veel dus, dat wordt dus sowieso geen gamerskaart. Ik wil dus liefst een zuinige kaart, maar wat me niet duidelijk is. Ik heb PCI-Express x16 2.0 , kan hier ook 2.1 in ?
De kaart die stuk is had DDR2 geheugen , kan ik nu ook een kaart met DDR3 of hoger kopen ?

jesse2314

  • Gast
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/11, 16:50:19 »
Volgens mij maakt dat voor jou niet zo uit ;)

misschien moet je eens googlen naar ati videokaarten.

Phr3ak

  • Gast
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/11, 20:07:24 »
De Voeding die er nu inzit is 380 Watt. Niet al te veel dus, dat wordt dus sowieso geen gamerskaart. Ik wil dus liefst een zuinige kaart, maar wat me niet duidelijk is. Ik heb PCI-Express x16 2.0 , kan hier ook 2.1 in ?
De kaart die stuk is had DDR2 geheugen , kan ik nu ook een kaart met DDR3 of hoger kopen ?

Kort maar bondig, 2.0 of 2.1 dat maakt niet zoveel uit, allemaal compatibel met elkaar, en het geheugen wat op zo'n kaart zit, maakt voor jouw computer ook niet wat het is ..

Suc6! ;)

Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/12, 08:24:12 »
Dank je wel Phr3ak,
Dat was eigenlijk het antwoord waar ik op zat te wachten en waar ik verder mee kan. Ik had natuurlijk al gegoogled op zowel nvidea en ati.
Het viel mij toen op dat de meeste ati-kaarten (die ik tegenkwam)  pci-express 2.1 zijn en nvidea veelal 2.0.
Eigenlijk dacht ik dat ik alleen kaarten met DDR2 geheugen en pci 2.0 kon gebruiken.
Nu ik weet dat het compatibel is heb ik dus meer keus.
Uit het googelen is mij gebleken dat ati minder stroom verbruikt en wat sneller is dan een nvidea.
Is het verstandig om vanuit deze overweging voor ati te kiezen ?
Tot slot vraag ik mij af of ik het best een passief of actief gekoelde kaart moet kopen,  ik wil hem dus evenals de processor vloeistof gekoeld maken.


Phr3ak

  • Gast
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/12, 20:40:22 »
Zou me dan eens achter de oortjes krabben, en gaan afvragen .. Wat ga ik doen met die nieuwe videokaart .. Als je toch geen spelletjes op hoog grafisch niveau gaat doen, dan is een dure videokaart ook maar weg gegooid geld :)

Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/19, 17:55:27 »
Ik ben nooit van plan geweest een dure kaart te kopen  :)
Maar voordat ik iets koop wil ik wel weten wat er te koop is natuurlijk.
Er zijn genoeg goedkope kaarten te koop, zowel passief als actief gekoeld.
Ik wil niet in den blinde een kaart kopen omdat de verkoper zegt dat het goed is. :evil:

Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/20, 15:15:54 »
In ieder geval geen ASUS passief gekoelde kaart kopen,die was bij mijn goed gekoelde kast al gauw kapot!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RioKuro

  • Lid
    • RioKuro - Camera - Colors - Visual Effects
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/20, 18:37:57 »
In ieder geval geen ASUS passief gekoelde kaart kopen,die was bij mijn goed gekoelde kast al gauw kapot!

Omdat het bij jou is gebeurd is het meteen een slechte kaart in het algemeen? een beetje onzin vind je niet?

Voor dat ik mijn huidige AMD FirePro Workstation kaart had heb ik 3 jaar met een passief gekoelde ASUS 7300 gts kaart gewerkt, no problemo.

Ik weet niet wat je met de kaart gaat doen maar ik heb mijn 4/5 maanden oude FirePro v3750 kaart te koop staan, ik heb een veel veel dikkere gekocht (ook veel veel duurdere). Hij is perfect voor non-game programma's, alles wat opencl en opengl in een werk omgeving veel gebruikt. (3D/CAD werk, visual computing). niet dat hij spelletjes slecht draait (hij draait Torchlight via wine perfect) maar hij is gewoon geoptimaliseerd voor echte werk programma's (Blender, Houdini, Maya, Nuke enz) Hij heeft goed werk gedaan voor mijn eindexamens en nu wil ik een nog snellere. Je kan hem voor € 70,- hebben met doos en bon er bij. Ik heb hem gebruikt onder Ubuntu 10.04 64bit en Arch Linux 64bit. stuur mij een pm.

Phr3ak

  • Gast
Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/20, 19:53:31 »
Heb hier in een ander systeem ook nog een Asus passief gekoelde videokaart .. En moet zeggen, niets mis mee hoor ;)

Re: waar moet ik op letten bij de aanschaf videokaart ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/20, 23:53:51 »
Er zit een enorm koelblok op,maar het werd gloeiende,gloeiende heet!En nou geeft ie alleen nog maar gekleurde blokjes weer...... =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.