Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Ubuntu 10.10/Wubi] Kubuntu/Xubuntu desktop omgeving verwijderen  (gelezen 890 keer)

Offline landrex

  • Lid
Hallo,

Ik heb via pakketbeheer de desktop omgeving van xubuntu en kubuntu extra geïnstalleerd zodat ik bij het aanmelden kan kiezen welke omgeving ik wil.

Dit wil ik echter verwijderen. Ik hou het liever bij Ubuntu 10.10.

Als ik dan in het Ubuntu softwarecentrum kijk, zie ik daar in de geschiedenis alle wijzigingen (zie ook de afbeelding). Hier zie ik alle installaties die pakketbeheer heeft uitgevoerd. Kan ik al deze wijzigingen via pakketbeheer probleemloos deïnstalleren? Krijg ik dan geen (rare) foutmeldingen of iets dergelijks? Zijn er misschien andere zaken waar ik dan op moet letten?

Of iemand moet een snellere manier weten, dat mag ook. Als ik via pakketbeheer zelf de wijzigingen ongedaan wil maken zie ik aan het aantal mb's dat er minder verwijderd wordt dan er geïnstalleerd is.

Alvast bedankt voor de hulp/ideeën!

Re: [Ubuntu 10.10/Wubi] Kubuntu/Xubuntu desktop omgeving verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/28, 19:19:38 »
Open een terminal(onder Hulpmiddelen) en type daarin sudo apt-get --purge remove xubuntu-desktop kubuntu-desktop  en geef een ENTER. Nu moet je hety wachtwoord intypen, hier zie je niets van, gewoon blindtypen en geef een ENTER. Het makkelijkste is om het commando te kopiëren en te plakken in de terminal, dit voorkomt type fouten.
Als het klaar is type je sudo apt-get clean en geef een ENTER dit ruimt de map /var op. Waarschijnlijk hoef je geen wachtwoord te typen, dit komt door de tijd die je hebt als je de eerste keer als root inlogd.

Dat er meer geïnstalleerd wordt dan verwijdert, komt omdat een aantal programma's ook in gnome gebruikt worden, deze moet je later op dezelfde wijze verwijderen als je dat wilt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline landrex

  • Lid
Re: [Ubuntu 10.10/Wubi] Kubuntu/Xubuntu desktop omgeving verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/29, 11:27:11 »
Bedankt! Dat is helemaal niet moeilijk!

Citaat
De volgende pakketten werden automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  bve-train-br-class-323 libdesktop-agnostic-fdo-glib libavutil-extra-49
  bve-route-cross-city-south libdesktop-agnostic-vfs-gio firefox-branding
  libdesktop-agnostic0 libdesktop-agnostic-cfg-gconf
  bve-train-br-class-323-3dcab
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
moraglaptop@ubuntu:~$ sudo apt-get clean
moraglaptop@ubuntu:~$

Dat vetgedrukte, is dat een commando die ik ook via het terminalvenster kan gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/29, 11:29:37 door landrex »

Re: [Ubuntu 10.10/Wubi] Kubuntu/Xubuntu desktop omgeving verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/29, 22:19:50 »
Ja met sudo ervoor, dus dit sudo apt-get autoremove
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.