Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?  (gelezen 1510 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Gepost op: 2012/09/25, 19:07:06 »
Ik heb in Xubuntu 12.04 het Ubuntu Softwarecentrum en oneconf verwijderd (dat neemt tevens het metapakket xubuntu-desktop mee, maar dat geeft niet, want het is slechts een metapakketje).

In de plaats daarvan heb ik Lubuntu Softwarecentrum (lubuntu-software-center) geïnstalleerd. Dat lijkt een aardige lichtgewicht vervanger, en een leuke toevoeging op Synaptic pakketbeheer en apt-get.

Wie heeft er nog meer ervaring mee in Ubuntu of Xubuntu? Heeft het Lubuntu Softwarecentrum nadelen in die distro's?

Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/25, 19:28:24 »
Ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar het Ubuntu-software centrum gebruik ik zelden, ik vind via Synaptic, Gdebi of de terminal installeren, wat prettiger werken (waarbij de terminal mijn voorkeur heeft.). maar dat is een kwestie van smaak denk ik. Een betaald programma of bijv een programma zoals Booster is wel eenvoudiger te installeren via het software centrum.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/25, 19:36:12 »
Volgens mij heeft Lubuntu Softwarecentrum geen geschiedenis-knop die  geïnstalleerde en verwijderde software laat zien.
Verder denk ik dat Lubuntu Softwarecentrum prima te gebruiken is in (X)Ubuntu, maar eerlijk gezegd vind ik de huidige softwarecentrum in Xubuntu niet storend.   

Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/25, 19:38:22 »
Net even geïnstalleerd, als test. (OS=Ubuntu 12.04) Installatie gaf geen problemen, één pakketje meegeïnstalleerd, maar ach. Wel een aantal foutmeldingen in de terminal, maar die heb ik genegeerd en tot op heden geen last van gehad. De indeling van het softwarecentrum bevalt me, vrijwel hetzelfde als USC, maar eenvoudiger. De functies bevallen me een stuk minder. Meest opvallende verschillen: geen commerciële software in te vinden ,geen rechtstreekse link naar softwarebronnen (in LSC: eerst gereedschapsicoon, daarna "eigenschappen open software"(?) ) en inderdaad, zoals RikRik al zei, geen geschiedenis :(
Samengevat vind ik LSC niet mijn favoriete softwarecenter, er zijn naar mijn mening te veel functies weggestopt. Maar omdat er zo weinig onafhankelijkheden aan zitten, vind ik het wel het proberen waard, want jouw mening kan natuurlijk weer verschillen van de mijne.

Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/25, 20:04:51 »
En volgens mij ook geen pakketweergave wat het Ubuntu Softwarecentrum wel heeft ("X technische items tonen").

Ik vind persoonlijk het Ubuntu Softwarecentrum stukken beter, zeker sinds 12.04 omdat ie nu veel sneller is geworden :)

Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/25, 20:29:24 »
En volgens mij ook geen pakketweergave wat het Ubuntu Softwarecentrum wel heeft ("X technische items tonen").

Ik vind persoonlijk het Ubuntu Softwarecentrum stukken beter, zeker sinds 12.04 omdat ie nu veel sneller is geworden :)
Technische items tonen kan wel, maar ook weer met "een extra klik": gereedschapsicoon => Expert modus aan

Offline Tom

  • Lid
Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/25, 20:41:33 »
Softwarecentrum en oneconf  heb ik ook verwijderd vanaf het begin al ..maar dat komt omdat ik alleen Synaptic gebruik ..voor een nieuw iemand wel geen aanrader zolang hij de namen niet weet.
Maar je ben een slopertje..;-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/25, 21:04:11 »
voor een nieuw iemand wel geen aanrader zolang hij de namen niet weet.
Dan kan je ook zoeken op omschrijving (Nederlands en Engels proberen), daar kom je ook ver mee.
Dat is de manier waarop ik het doe.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/25, 21:05:14 »
voor een nieuw iemand wel geen aanrader zolang hij de namen niet weet.
Dan kan je ook zoeken op omschrijving (Nederlands en Engels proberen), daar kom je ook ver mee.
Dat is de manier waarop ik het doe.

Maar toch is Synaptic gewoon minder makkelijk voor beginnende gebruikers als het alleen maar om Software bekijken en installeren gaat. Ook voor niet-beginners kan dat trouwens zo zijn. Ik gebruik Synaptic nauwelijks en ik ben verre van een beginner :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lubuntu Softwarecentrum: aanvaardbare vervanger?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/25, 22:04:46 »
Maar toch is Synaptic gewoon minder makkelijk
Misschien komt het, omdat ik ben "opgevoed" met synaptic en een manier van werken, waar je jaren aan gewend ben, verander je niet zo snel (als oude man zijnde :lol:).
Gelukkig is het Linux, en kan/mag je doen wat je wilt, vrijheid blijheid.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.