Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is een aanrader in de Programeerwereld  (gelezen 5322 keer)

Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/02, 21:06:54 »
Het werkt inderdaad perfect op XP, Vista en 7. Het is een installer geworden, te vinden op www.pigeonplanner.com.

Ik heb er ook een themechanger ingestoken, zodat ge zelf het thema kunt veranderen. Alhoewel ik heb gemerkt dat dit het niet altijd doet op Vista/7. Maar dat heeft te maken met de rechten, ik denk omdat ik een bestand ga verplaatsen/overschrijven.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/02, 21:53:55 »
Het werkt inderdaad perfect op XP, Vista en 7. Het is een installer geworden, te vinden op www.pigeonplanner.com.

Ik heb er ook een themechanger ingestoken, zodat ge zelf het thema kunt veranderen. Alhoewel ik heb gemerkt dat dit het niet altijd doet op Vista/7. Maar dat heeft te maken met de rechten, ik denk omdat ik een bestand ga verplaatsen/overschrijven.
Heb enkel even op XP getest (heb hier geen Vista/7 op het moment) en daar werkt het wel, maar de Windows XP stijl ziet er niet volledig native uit (kijk bv. naar de menu-items en scrollbars) en bevat grafische artifacten bij resizen. En dat is wat ik bedoel met een slechte integratie op Windows. (Maar dat is nog niets vergeleken met hoe slecht het er op OS X uitziet..)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/02, 22:05:43 »
Het is ook maar een GTK thema dat het windows thema na probeert te bootsen. En er zullen wel betere zijn, ik heb deze er maar bijgestoken voor zij die het willen hebben.

Van dat resizen kan ik u geen ongelijk geven. Maar alle vensters resizen in schokken hier (kan ook aan VirtualBox liggen).

Deze screenshot van een PyGTK app op Mac OS X valt toch serieus goed mee denk ik:
http://tucaneando.files.wordpress.com/2009/08/captura.png

Nuja, ik heb er nog altijd geen spijt van dat ik in PyGTK programmeer :).

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/02, 22:25:51 »
Het is ook maar een GTK thema dat het windows thema na probeert te bootsen. En er zullen wel betere zijn, ik heb deze er maar bijgestoken voor zij die het willen hebben.

Van dat resizen kan ik u geen ongelijk geven. Maar alle vensters resizen in schokken hier (kan ook aan VirtualBox liggen).

Deze screenshot van een PyGTK app op Mac OS X valt toch serieus goed mee denk ik:
http://tucaneando.files.wordpress.com/2009/08/captura.png

Nuja, ik heb er nog altijd geen spijt van dat ik in PyGTK programmeer :).
Het resizen laat artifacts achter, schokkend is het niet echt bij mij.

Die screenshot van die pyGTK app op Mac OS X gebruikt de Mac stijl niet, en lijkt dus hélemaal niet op andere Mac OS X apps. Al die widgets zijn pure GTK+ widgets! Daarnaast moet er ook nog X11 aanwezig zijn op de Mac vooraleer GTK+ werkt op Mac (of is dat ondertussen al veranderd?) Een paar grote icoontjes maken nog niet dat het integreert op Mac. En nu spreek ik enkel nog over het thema, maar ook zaken als notifier en filedialogs integreren totaal niet met GTK+.

Ik neem aan dat je nog nooit met Qt hebt geprogrammeerd? :) want ik ken veel mensen die pyGTK machtig goed vinden, maar wanneer ze dan toch uiteindelijk Qt proberen... ik ken veel mensen die van GTK+ naar Qt zijn overgeschakeld - waaronder ikzelf - maar omgekeerd heb ik nog nooit meegemaakt.

Nou goed, het moet hier natuurlijk geen flamewar of iets dergelijks worden, maar ik zie gewoonweg geen enkel voordeel in het gebruik van GTK+ (nadelen des te meer) en daarom wil ik mensen ook graag overtuigen om Qt als toolkit te kiezen. Natuurlijk mag je mij altijd tegenspreken als je goede argumenten hebt waarom ik ongelijk zou hebben.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/02, 22:59:51 »
JAVA is ook erg leuk om mee te beginnen.

En je kunt ook programmaatjes voor bijvoorbeeld je telefoon maken O0

Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/03, 08:07:58 »
profoX: Inderdaad, je hebt X11 nodig om GTK+-programma's te draaien. En ze werken hélemaal niets als een Mac-programma. Het voelt eerder aan alsof je een soort virtual machine bovenop je Mac draait. Alle toetsbindingen zijn anders, de menubalk bovenaan wordt niet gebruikt, de programma's verschijnen niet in het dock (enkel 'X11' verschijnt), etc... Kortom, de integratie is afschuwelijk. Bij Qt merk je nog eens niet dat het Qt is (tenminste, het ziet er mac-achtig uit. Het gebruikt wel nog niet helemaal de volledige Mac LAF, maar dan kan je even goed drie programma's voor drie OSen gaan schrijven)

- SeySayux.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/03, 11:05:59 »
Met het GTK-OSX project (wel nog volop in ontwikkeling) hebt ge geen X11 mer nodig normaal.

Dus de menubalk word wel bovenaan geintegreerd en het juiste icoon wordt in het dock getoond. Ook de toetsenbindingen werken (command toets).

Ik heb vorige week pas voor de eerste keer met Mac OS X gewerkt, dus over dat thema kan ik niet echt oordelen, maar slecht ziet het er zeker niet uit in mijn ogen.
Ik lees ook net over de Gtk-Quartz-Engine. Deze zou goed in de buurt moeten komen van het Mac thema.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/03, 12:07:47 »
Nog volop in ontwikkeling... en het is dan nog Carbon-based ook, dus het kan nooit mooi integreren op Mac OS X. Qt daarentegen bevat volledige (en stabiele) Cocoa (en 64bit Mac) support naast legacy Carbon support. Het blijft gewoon zo dat Qt beter integreert op de verschillende platformen en je als ontwikkelaar geen extra maatregelen moet nemen hiervoor. En ja, misschien kan je met GTK+ in combinatie met enkele projecten die nog in ontwikkeling zijn een redelijke integratie krijgen, dat neemt niet weg dat het in Qt nog beter en nog eenvoudiger is.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/03, 12:17:09 »
Ik heb ook nooit gezegd dat het in Qt niet makkelijker kan, beter nog, ik geloof u helemaal :).

Ik vind het gewoon vervelend als er constant gezegd wordt hoe lelijk en slecht GTK wel niet is.
Er is toch ook niks mis met projecten die in ontwikkeling zijn? Als het daarmee al redelijk goed kan, is het toch niet verkeerd.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/03, 12:46:34 »
Ik heb niet gezegd dat GTK+ noodzakelijk slecht is, ik heb wel gezegd dat het minder uitgebreid, minder flexibel en in het algemeen minder makkelijk is dan Qt. En met lelijk bedoelde ik dat de integratie op andere platformen dan GNOME/Xfce ondermaats is.

Er is toch ook niks mis met projecten die in ontwikkeling zijn? Als het daarmee al redelijk goed kan, is het toch niet verkeerd.
Als iets met product X redelijk goed kan, maar met product Y beter, waarom zou ik dan voor product X kiezen als het dezelfde licentievoorwaarden en prijs (gratis) heeft? Verkeerd is het zeker niet, sorry dat ik dat misschien heb laten uitschijnen, maar ik blijf bij mijn oorspronkelijk standpunt dat ik geen reden zie om GTK+ boven Qt te verkiezen, tenzij je programma's wil ontwikkelen specifiek voor enkel de GNOME of Xfce desktopomgeving (kan met Qt natuurlijk ook, maar dan heb je dus een extra dependency wat niet altijd gewenst is).

Eindconclusie is dat GTK+ in mijn ogen inderdaad slechter is dan Qt, maar dat is een objectieve mening die ik kan staven met een heleboel feiten. Kan natuurlijk wel zijn dat je je persoonlijk meer thuis voelt met GTK+ (om welke reden dan ook, voor mij persoonlijk is het ondenkbaar) en dat is dan ook je goed recht. Ik probeer beginnende programmeurs te overtuigen van de voordelen van Qt tegenover GTK+ maar jij mag hen natuurlijk ook overtuigen van wat jij denkt dat de voordelen van GTK+ zijn. Lijkt me eerlijk genoeg als dat allemaal objectief en zonder bashing gebeurt.

Aan de topicstarter wil ik dan ook nog even zeggen: kijk gerust ook even naar andere GUI toolkits zoals GTK+ en wxWidgets in plaats van enkel Qt en gebruik gewoon wat jou uiteindelijk persoonlijk het meest bevalt.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/03, 12:48:40 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline track

  • Lid
Re: Wat is een aanrader in de Programeerwereld
« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/03, 12:55:54 »
Dooitze:

je ziet dat het ondanks behoorlijk sterke toolkits niet helemaak eenvoudig is om een programma echt portabel te krijgen.
In ieder geval valt er nog veel te leren.

Begin jij maar met eigen kleine stappen in Py. en je zult er vanzelf in groeien.


Succes en groetjes,

track