Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]na opstarten en inloggen hangt 10.04 binnen een minuut  (gelezen 1148 keer)

Offline ajanssen

  • Lid
Hallo,

mijn windows 7 beta licensie was verlopen en ik besloot linux te proberen
Ik downloadde ubuntue 10.04 van de ubuntusite en brandde hem als image op een cd.
ik startte mijn pc op vanaf de cd en installeerde ubuntu en gooide windows 7 en volledig af. installeren ging prima en ik startte opnieuw op. Inloggen lukte allemaal en ik ging beetje rondkijken, maar al na tientallen seconden ging het systeem. Muis deed niets, toetsenbord deed niets en alleen de uitknop ingedrukt houden hielp nog. verschillende keren geprobeerd, telkens hetzelfde resultaat.
ik heb geprobeerd de systeemzaken te vinden, maar voordat ik dat scherm had opgestart, hing het systeem al weer. Ik weet alleen dat het een HP Pavillion betreft met Intel Celeron.

Iemand een idee waar het aan ligt?

Alexander
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 17:12:31 door ajanssen »

Offline walterav

  • Lid
Re: na opstarten en inloggen hangt 10.04 binnen een minuut
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/11, 14:20:46 »
Hallo,

mijn windows 7 beta licensie was verlopen en ik besloot linux te proberen
Ik downloadde ubuntue 10.04 van de ubuntusite en brandde hem als image op een cd.
ik startte mijn pc op vanaf de cd en installeerde ubuntu en gooide windows 7 en volledig af. installeren ging prima en ik startte opnieuw op. Inloggen lukte allemaal en ik ging beetje rondkijken, maar al na tientallen seconden ging het systeem. Muis deed niets, toetsenbord deed niets en alleen de uitknop ingedrukt houden hielp nog. verschillende keren geprobeerd, telkens hetzelfde resultaat.
ik heb geprobeerd de systeemzaken te vinden, maar voordat ik dat scherm had opgestart, hing het systeem al weer. Ik weet alleen dat het een HP Pavillion betreft met Intel Celeron.

Iemand een idee waar het aan ligt?

Alexander

Hangt die ook op de LiveCD tijdens de live sessie? Zou je kunnen vertellen wat voor videokaart erin zit?

Offline timosha

  • Lid
Re: na opstarten en inloggen hangt 10.04 binnen een minuut
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/11, 15:21:05 »
Open onmiddelijk na het inloggen een terminal en geef het volgende commando in:

lspci -nnk | grep -i VGA -A2
En post de resultaten van het commando.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline ajanssen

  • Lid
Re: na opstarten en inloggen hangt 10.04 binnen een minuut
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/11, 16:44:32 »
Ok is gelukt, antwoord op het commando was:

00:00.2 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation 82945G/GZ Integrated
Graphics Controller[8086:2772] (rev 02)
Kernel driver in use: i915
Kernel modules: i915

op liveCD doet ie het wel goed

Offline timosha

  • Lid
Re: na opstarten en inloggen hangt 10.04 binnen een minuut
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/11, 16:58:47 »
Kijk eens naar de tweede sticky draad in dit forum. Download the iso en installeer die eens.

De i915 driver is dezelfde driver die problemen veroorzaakt bij de Intel 845/855 chips.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 17:00:39 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Tom

  • Lid
Re: na opstarten en inloggen hangt 10.04 binnen een minuut
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/11, 17:05:28 »
Hier staat nu een elegante oplossing:
http://glasen-hardt.de/?p=566

Ik heb meegewerkt aan de oplossing en deze ook getest. Het werkt. En het werkt zonder patches, terminal gedoe en recovery mode gedoe.

Deze bedoelt Hij - Auteur timosha
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ajanssen

  • Lid
Re: [OPGELOST]na opstarten en inloggen hangt 10.04 binnen een minuut
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/11, 17:15:25 »
ok, toen ik Timosha's antwoord las, snapte ik niet wat hij bedoelde en ging ik maar zoeken in oude topics (alweer) waar ik dit keer wel het antwoord vond, de visuele effecten uitschakelen (Systeem-Voorkeuren-Uiterlijk-Visuele Effecten-Geen)
Wel wil ik even kwijt dat ik deze service echt geweldig vind, al binnen een uur 2 antwoorden en na eigen reactie alweer snel 2. Dit vind ik echt uniek, betaalde services hebben dat zelfs niet. Ik ga met veel plezier gebruik maken van Ubuntu en zodra ik het kan, ook anderen helpen.
Bedankt!