Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bomen en bos: mail server, contacten, agenda & mobieltjes  (gelezen 1553 keer)

Offline psilin

  • Lid
Bomen en bos: mail server, contacten, agenda & mobieltjes
« Gepost op: 2009/09/09, 17:20:54 »
Beste mensen,

Hoewel ik mij pas recent heb aangemeld op dit forum ( complimenten voor alle info die te vinden is ) ben ik al wel de nodige tijd - met verschillende tussenpozen - bezig met linux. Onlangs heb ik na het zien van een el cheapo mini atx bord & case besloten om maar weer eens een servertje voor thuisgebruik in te richten. De distri Ubuntu voldoet daar vooralsnog prima in ( en ik voorzie ook niet dat dit gaat wijzigen ). Gezien de aard van de doelstelling heb ik gekozen voor Jaunty server 64 bits.

Samba, FTP ( auth op basis van mysql ), LAMP incl virtual domains draait intussen prima. Maar nu kom ik tot een hoofdpijn dossier. Een 'exchange' achtige oplossing. Een aantal wensen:
- mail op 1 plek te bereiken vanaf eigen netwerk, remote webmail en via mobieltje(s)
- contactpersonen centraal incl synchronisatie met mobilieltjes
- agendabeheer : minimaal synchronisatie ( 2 weg ) waarbij ook nog een zakelijke exchange omgeving een rol speelt ( alleen agenda en idealiter ook contacten ). Een outlook plugin zou werkbaar moeten zijn. Daarnaast zou voor het huishouden een gezamelijke agenda fijn zijn ( wannahave derhalve )
- open source / freeware ( dus geen betaalde licentierechten )

Qua mobieltjes is hier een mix aanwezig van (oude) nokia spullen ( op basis van S40 ), windows mobile ( versie 6 en hoger ) en sinds kort 1 iphone.

Nu ben ik al een poosje aan het kijken naar oplossingen om aan deze vraag handen en voeten te geven, maar ik zie tussen de bomen het bos niet meer. Qua e-mail lukt het denk ik wel met een combinatie van postfix, dovecot en squirllemail. Verschillende remote pop/imap boxen zou ik ongetwijfeld met fetchmail ( of zijn er betere alternatieven?) moeten kunnen realiseren. Synchronisatie vindt dan enkel plaats op basis van fetch met een imap server.

Voor contacten en agenda kom ik niet veel verder. Ik ben tegen het project Funambol aangelopen maar ik heb geen idee in hoeverre deze bundel aan mijn wensen/eisen tegemoet kan komen. De beschikbare informatie vind ik niet echt handig toegankelijk.
Ook heb ik op dit forum een aantal malen Evolution voorbij zien komen. Het klinkt als server oplossing terwijl er  voor zo ver ik het kan beoordelen enkel over clients wordt gesproken.

Tot slot zou het fijn zijn om alle uitgaande mail ook op 1 plek te hebben staan, waarbij op basis van gebruikt account er bv. gesorteerd wordt in mappen oid. HEt is namelijk wel wenselijk om verschillende activiteiten die ik uitvoer gescheiden te laten zijn qua  informatie.

Kortom: jullie ulp om tot de juiste keuzes te komen is meer dan welkom!
 

Offline rja

  • Lid
Re: Bomen en bos: mail server, contacten, agenda & mobieltjes
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/09, 18:00:27 »
Je zou Gmail kunnen gebruiken op je mobiel en lokaal via imap. Voor online agenda's kun je ook Google gebruiken. Moet je wel internet hebben op je mobiele telefoons.

Maar als ik las iets over Exchange, dat gaat moeilijk samen, volgens mij.

« Laatst bewerkt op: 2009/09/09, 18:18:31 door rja »

Re: Bomen en bos: mail server, contacten, agenda & mobieltjes
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/10, 22:04:42 »
Het soort pakket dat je beschrijft (gedeelde agenda, contacten, Exchange etc. ) is 'groupware'. Ik ben zelf ook zoiets aan het zoeken voor een thuis-servertje. Zimbra, Citadel en Zarafa zijn volgens mij populair, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb.

Vergelijking van groupware pakketten op wikipedia.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/10, 22:48:42 door AptlyNamed »

Offline DJJo

  • Lid
Re: Bomen en bos: mail server, contacten, agenda & mobieltjes
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/10, 23:05:38 »
ga anders naar de stumpel en koop linux magazine. (in het nederlands)
daar staat een hele uit er over.
en veel andere interessante dingen