Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS  (gelezen 756 keer)

Offline yJi

  • Lid
Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Gepost op: 2013/10/31, 20:17:53 »
Is er nog een ander programma om documenten mee te scannen.
Net zoiets als scanprogramma onder Tamarack, of onder de HP scanner.
Immers de standaard HP programma's werken niet onder linux.
Dit programma Xsane 0.98 begrijp ik echt niets van en de instellingen werken niet tot mijn voldoening
Ook denkt het zelf te veel na met waar ik het op wil slagen, ook wanneer jezef de directory hebt ingesteld.

En onder andere de instellingen want daar kan ik niets blijkbaar aan de formaten doen. Dit is zo anders dan Tamarack en HP, want die begrijp ik nog wel.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/01, 14:00:02 »
Simple-scan is het standaard scanprogramma sinds X/Ubuntu 10.04.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline yJi

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/02, 09:31:52 »
Simple-scan is het standaard scanprogramma sinds X/Ubuntu 10.04.

Ja, maar Simple-scan is heel beperkt qua opties, scant ook alles in zwart/grijs-wit, van nood gebruik dat dan maar. Of je moet het als een jpeg scannen, maar dat is normaliter voor foto's/afbeeldingen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/02, 11:01:26 »
Er zijn ook teken/foto/Office-programma's die in staat zijn zelf direct naar de scanner te gaan. Daarmee kan je ook proberen of deze beter aansluiten bij je verwachtingen.
Ik gebruik LibreOffice Draw bijna nooit omdat ik weet dat de formaten waarin bestanden kunnen worden bewaard mij niet zo veel zeggen. Maar vanuit Draw kan je bijv. meteen een PDF maken van een scan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline aartje

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/02, 11:16:13 »
Is er nog een ander programma om documenten mee te scannen.
Net zoiets als scanprogramma onder Tamarack, of onder de HP scanner.
Immers de standaard HP programma's werken niet onder linux.
Dit programma Xsane 0.98 begrijp ik echt niets van en de instellingen werken niet tot mijn voldoening
Ook denkt het zelf te veel na met waar ik het op wil slagen, ook wanneer jezef de directory hebt ingesteld.

En onder andere de instellingen want daar kan ik niets blijkbaar aan de formaten doen. Dit is zo anders dan Tamarack en HP, want die begrijp ik nog wel.
Ik persoonlijk vind xsane een prima programma. Je moet er natuurlijk wel wat tijd insteken
om te kunnen gebruiken. Je zegt dat  je er niets van begrijpt en de instellingen werken niet
tot je voldoening, dat begrijp ik eerlijk gezegd niet.

Ook dat "teveel nadenken met waar ik het op wil slagen"  dat begrijp ik niet.
En bedoel je met  "En onder andere de instellingen want daar kan ik niets blijkbaar aan de formaten doen" bedoel je daar mee
dat je het niet in een bepaald formaat kan wegschrijven ? Bij mij kan je binnen
xsane uit de volgende formaten kiezen: jpg, pdf, png, pnm, postscript, text, tiff

Ik zelf scan meestal en schrijf het weg naar een png bestand. De verdere verwerking doe ik
met Gimp.

De software van HP en zo is wel veel beter met OCR, daar is Linux niet zo sterk
in. Ik zelf gebruik daar Omnipage voor onder WindowsXP onder Virtualbox, maar ja,
dat is niet gratis en terecht want OCR is heel ingewikkeld om dat goed te
implementeren.

Ik zou zeggen, maak eens duidelijk wat je wil en wat je echt niet kan mbv Xsane,
nadat je je er in verdiept hebt. Er staan vast wel tutorials over Xsane op het internet.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/02, 11:19:13 door aartje »

Offline jolo

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/03, 18:13:19 »
In principe zou de Engelstalige XSane documentation voldoende moeten zijn. In het Nederlands is er waarschijnlijk alleen deze http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ScannenInUbuntu
In ieder geval geven de reviewers Xsane wel een hoge waardering. Behalve Anthony John die zegt, dat het niet werkt met zijn scanners. En Pedro Gaspar, die de voorkeur geeft aan Simple-scan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/04, 11:00:47 »
Ik heb simple-scan ook even geprobeerd maar vind xsane toch flexibeler
en uitgebreider. Maar het zal er ook wel aan liggen wat je gewend bent.
En xsane ben ik al meer dan 10 jaar gewend.
Ik hoopte dat de TS duidelijk kon maken wat ze nu echt bedoelde, maar
ik vraag me af of we dat nog zullen horen/lezen

Offline yJi

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/04, 12:23:52 »
Het is mij gevraagd om het wat 'simpeler=eenvoudiger' uit te leggen....tja alle woorden zijn immers altijd al gefilterd en begrijp dan best wel dat je mijn verwoordingen dikwijls toch  niet begrijpt!

Dit is wat @aartje ondermeer zei: xsane uit de volgende formaten kiezen: jpg, pdf, png, pnm, postscript, text, tiff

Ze doen dat (xsane0.998) bijna standaard zo, wanneer je het als een jpg (afbeeldingen); als pdf wanneer je het als e-mail verzend; en als .tiff wanneer je het opslaat als document.
Als je de optie .txt kiest dan kan dat alleen maar in LibreOffice .odt formaat opgeslagen, velen kunnen ook dan de meegestuurde informatie dan ook niet meer lezen.
Dan kun je er wel .doc achterzetten of zelfs .docx, maar het blijft ook dan een .tiff of een .odt hoor.
Dat is dus zeker niet zo onder de programma's die door HP of Tamarack meegeleverd zijn, maar ja juist die werken niet onder linux programma's.
Ik heb nog geen optie gevonden waarin je dat dan wel kunt veranderen c.q. aanpassen aan het door mij gewenste formaat. Gewoonlijk gebruik ik voor vertaalde of getypte tekst altijd het .doc formaat, want dan is het ook altijd door de feitelijke gebruiker te lezen.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/04, 12:25:36 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline aartje

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/04, 14:07:32 »

Dit is wat @aartje ondermeer zei: xsane uit de volgende formaten kiezen: jpg, pdf, png, pnm, postscript, text, tiff

Ze doen dat (xsane0.998) bijna standaard zo, wanneer je het als een jpg (afbeeldingen); als pdf wanneer je het als e-mail verzend; en als .tiff wanneer je het opslaat als document.
Als je de optie .txt kiest dan kan dat alleen maar in LibreOffice .odt formaat opgeslagen, velen kunnen ook dan de meegestuurde informatie dan ook niet meer lezen.
Dan kun je er wel .doc achterzetten of zelfs .docx, maar het blijft ook dan een .tiff of een .odt hoor.

Als een bestand als .odt formaat is opgeslagen kan je hem in Libreoffice-writer openen en hem als
.doc of .pdf formaat wegschrijven.
Als je een .tiff formaat bestand hebt kun je hem met gimp openen en hem in ieder (jpg.png etc.etc.)
formaat wegschrijven.

Als je binnen Xsane kiest voor de optie "Bekijken" en gaat scannen dan wordt er een window
geopend waar je met "Bestand-> Afbeelding bewaren" ook kunt kiezen voor allerlei formaten.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/05, 10:34:40 »
Ja, dat houdt dus wel in @aartje dat je minstens één tot twee extra handelingen nodig hebt om ze in het gewenste formaat om te zetten. Waarom heeft Xsane0.998 dat dan niet gedaan?
Dat maakt het dan, voor mij, wel een heel stuk gebruiksvriendelijker hoor.

Mijn meerderheid werkt nog steeds met programma's als Word, vaak ook nog de oudere versie's ervan, en die kunnen ze dan, als ze niet een extra bewerking ondergaan, niet lezen zelfs niet als meegestuurd bestand in een e-mail.

Van Xsane0.998 vind ik dat niet doordacht.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 10:38:15 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline aartje

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/05, 13:10:21 »
Het is maar wat je van de software van een scanner verwacht.
Een scanner is net als een camera, je maakt er plaatjes mee en het is dan
niet logisch om dat in het formaat van een TEKST-verwerker te doen, maar wel
in PLAATJES-formaat. Ik zit er niet mee om een tekstverwerker op te starten
om daarin de plaatjes te importeren of GIMP om de plaatjes aan te passen en/of
te converteren.

OCR doe ik met Omnipage onder WindowsXP (onder Virtualbox) daar kan de
opensource OCR-sofware niet aan tippen.

Mijn eerste scanner (een HP scanner) kwam met Windows-software waar
de Linux-sofware niet bij in de schaduw kan staan. Maar dat die software er
niet voor Linux is moet je HP verwijten.  En anders zou je misschien
software kunnen kopen waarin OCR zit en een uitgangsformaat als .doc

Wat is dat nou voor werk om een .odt bestand in te lezen in Libreofficewriter en
te exporteren naar .doc-formaat??!

Je kan trouwens binnen  libreoffice writer ook scannen via:
Invoegen-> Afbeelding->Bron selecteren->Scannen
en dan "Opslaan als" en dan het goede .doc-formaat kiezen.

PS. Ik vind dit een beetje onzinnige discussie worden....
 
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 13:28:54 door aartje »

Offline yJi

  • Lid
Re: Xsane 0.98 + Xubuntu 12.04 LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/06, 10:49:30 »
PS. Ik vind dit een beetje onzinnige discussie worden....

Ja, dat vind ik ook, want ik mag het toch wel op mijn manier beleven...

Einde discussie
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro