Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation  (gelezen 2186 keer)

jazzguitarplayer

  • Gast
 Ik heb in VMWARE Linux ubuntu 8.04 (ifconfig geeft aan 192.168.78.130 terwijl mijn Vista host machine ip adres 192.168.1.50 ) geinstalleerd en daarop staat o.a een proftpd (ftp server) en openssh server. Echter als ik van buiten een ssh sessie start kan ik niet direct connecten naar mijn Linux machine.

Het connecten van mijn pc op mijn werk op  basis van WAN ip adres naar mijn virtual machine ( Linux server /ssh server) lukt niet. Via vmware krijgt hij het 192.168.78.130 adres automatisch toegewezen.

Als ik portforwarding instel in met 192.168.78.130 lukt dat niet > index 6, private ip error. Blijkbaar kan je zoals in de screenshot ziet geen 2 ip ranges instellen voor NAT usage. Op mijn werk werd geadviseerd om DMZ host in te voeren en dit heb ik gedaan door 192.168.78.130 toe te voegen.Ik weet dat VMWARE issue betreft i.c.m Linux maar als ik hieruit kan komen dan ben ik een heel hoop wijzer geworden.

Ik log overigens in met Putty als volgt:
Bij Host Name (or IP address) =  jazz@[WAN-ip address]:246  (en tevens zonder 246)
Port = 246  (heb ik veranderd)
Connection type = SSH

Connecten lokaal via LAN ip adres lukt wel op de bovenstaande manier.

Heeft iemand ervaring hiermee en kan iemand mij hierin adviseren?


Groetjes Jazz


« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 15:32:48 door Ron »

Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/08, 02:57:23 »
Citaat
Ik heb in VMWARE Linux ubuntu 8.04 (ifconfig geeft aan 192.168.78.130 terwijl mijn Vista host machine ip adres 192.168.1.50 )

hmz interessant ?

Ik denk echter dat dit niet kan.
Wanneer jij een virtuele host laat werken in VM kan deze geen ander ipadres krijgen/gebruiken over dezelfde NIC kaart.

Je pc heeft 192.168.1.50 en dus mag ik aannemen dat je DHCP loopt van 192.168.1.25 t/m 192.168.1.255.

Het OS in VM heeft nu 192.168.78.130 terwijl dit niet word uitgedeeld door de DHCP in de router.

In dat geval moet je dus aannemen dat dit komt vanuit VM of je eigen pc, of dat Ubuntu dit verzonnen heeft?

Beetje googlen op vm ware leert hetvolgende.

Beste is in het gast OS een vast IP adres te zetten,
helpt dit niet dan moet je ervan zeker zijn dat er een verbinding is met de ESX host zodat die een IP adres kan krijgen van de DHCP.

Nu moet je er zeker van zijn dat de fysieke verbinding word gezien in de ESX (vmnic)  en deze word verbonden met een vswitch.

Nu moet je de virtual machine verbinden met deze switch.
Nu aanzetten en het moet werken.

Het houd dus in de je een aantal netwerk setups moet maken in Virtual Center.
1 vSwitch0 voor de Service Console en 1 vSwitch1 voor de VM Netwerken en eventueel  een vSwitch2 setup voor VMotion

Denk dus dat er heel wat bij komt kijken.....

Een dualboot lijkt me makkelijker  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/08, 08:50:03 »
Rustig Gandyman :) Wat jij voorstelt is inderdaad veel werk, gelukkig helemaal niet nodig  ;)

Het kan wel degelijk dat er op 1 en dezelfde NIC meerdere IP adressen aanwezig zijn, zelfs in dezelfde ranges. Probeer maar eens dit commando:
sudo ifconfig eth0:0 192.168.1.11 up, zo maak je een alias aan die in een compleet andere range zit.

De stappen die Gandyman voorstelt zijn voor ESX, de enterprise VMware virtualisatie oplossing. Waarschijnlijk gebruikt de topic poster gewoon workstation of vmware player.
Kan je ons vertellen hoe je de virtuele machine hebt ingesteld of vanwaar ze komt? Waarschijnlijk heb je gewoon een NAT oplossing gekozen voor de NIC van de virtuele machine. De oplossing voor wat jij wil doen is het instellen van een bridged interface. Deze werkt dan gewoon naast je bestaande netwerk verbinding en krijgt een eigen IP adres van je DHCP in dezelfde range als je Host computer.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/08, 11:50:41 »
Ik ben de rust zelfve ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/08, 13:33:44 »
Ik ben de rust zelfve ?

Weet ik :D
Bedoelde gewoon: rustig met de uitleg, zoveel stappen zijn niet nodig  ^-^
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline siegi

  • Lid
Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/08, 16:56:28 »
Normaal zou je de stap waar je kon kiezen voor bridged of nat moeten gekregen hebben tijdens de configuratie van vmware.

Bij virtualbox moet je dat zelf instellen dat is ook niet zo moeilijk.

jazzguitarplayer

  • Gast
Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/08, 20:31:12 »
Beste linux goeroes,

Ik maak gebruik van Vmware Workstation 6.5.1. Mijn windows host machine heeft een vast ip adres toegekend vanuit de dhcp pool van mijn router. VM8 ethernet card (met subnet 192.heb ik geconfigureerd als NAT. Ik heb 2 screenshots toegevoegd om de boel te verduidelijken. Ik heb bij de NAT config van vmware lopen rommelen en ik heb via port forwarding 192.168.78.130 ip adres toegevoegd en laten verwijzen naar port 246. Zoals jullie zien heb ik ook lopen spelen met proftpd maar dit lukt ook niet.

Dus als ik heb goed begrijp moet ik Linux ubuntu 8.04 opnieuw installeren in vmware en kiezen voor een bridged configuratie? of op een andere manier toch aanpassen. Ik hoop dan dat mijn linux machine, in vmware draaiende, een ip adres krijgt in dezelfde subnet zodat ik deze gewoon op afstand via het WAN ip adres kan benaderen en uiteraard ook mijn ftp server en andere servers die ik wil gaan installeren.





[verwijderd door de beheerder]

Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/09, 10:51:53 »
Inderdaad, bridged kiezen ipv nat.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

jazzguitarplayer

  • Gast
Re: OpenSSH server in Linux Ubuntu 8.04 in Vmware workstation
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/09, 18:05:00 »
beste linux goeroes,

bedankt voor de advies! en ik ben er blij mee! gisteren heb ik ubuntu 8.04 nogmaals geinstalleerd in vmware in bridged configuratie. Ik krijg inderdaad een ip adres in dezelfde subnet. Nu kan ik mijn Ubuntu machine op afstand benaderen! Bedankt voor de tijd en moeite. Helaas krijg ik echter mijn ftp server thuis niet aan de praat. Ik zal hier een andere topic voor maken.