Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-stick in recovery mode? Opgelost!  (gelezen 1225 keer)

Offline Eddie

  • Lid
USB-stick in recovery mode? Opgelost!
« Gepost op: 2009/10/31, 22:38:14 »
Hallo allemaal,

Na upgraden naar 9.10 is mijn PC vrijwel vastgelopen. Het enige dat nog werkt is de recovery (tekst) mode van een oude kernel. Ik heb al mijn (muziek)data wel op een grote USB-disk staan, maar ik probeer nu nog wat teksten en scripts op een USB-stick te krijgen dan kan ik als er niets anders opzit de hele harddisk formatteren en opnieuw beginnen.

Met USB-stick geeft 'fdisk -l' aan dat /dev/sdb1 er bij gekomen is. Hoe kan ik nu met bv. 'cp' data daar op krijgen? Ik heb het vermoeden dat ik nog moet 'mounten' maar de handleiding daarvan is me niet duidelijk.


M.vr.gr.
Eddie
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 21:08:14 door Eddie »

Offline Bobbie

  • Lid
Re: USB-stick in recovery mode?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/31, 23:19:44 »
Wat ik zou doen is, een live CD opstarten, zonder te installeren, dan is het mogelijk om je harde schijf met data te zien en erna de USB stick erin en de belangrijke data overzetten.
Indien je opnieuw gaat installeren, hoef je je schijf niet vooraf te formatteren omdat tijdens de installatie bij schijf indelen gebeurt.
Als je toevallig je home apart heb staan, dan deze niet laten formateren bij het installeren, dan heb je je instellingen en je data nog.

Offline Eddie

  • Lid
Re: USB-stick in recovery mode?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 00:44:25 »
Als je toevallig je home apart heb staan, dan deze niet laten formateren bij het installeren, dan heb je je instellingen en je data nog.

Hallo Bobbie,

Bedankt, ik ga het proberen met de live-CD.

Bedoel je met 'apart' staan op een andere partitie? Dan heb ik pech want alles staat bij mij in dezelfde partitie. Of kan er nog een nieuwe partitie bijgemaakt worden op een leeg gedeelte?


M.vr.gr.
Eddie

Offline Eddie

  • Lid
Re: USB-stick in recovery mode?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/01, 15:37:09 »
Wat ik zou doen is, een live CD opstarten, zonder te installeren, dan is het mogelijk om je harde schijf met data te zien en erna de USB stick erin en de belangrijke data overzetten.

Hallo Bobbie,

Ik heb de PC (Intel x86) install/live DVD gebrand. Die doet het prima op mijn Windows-laptop. Op mijn Ubuntu-PC loopt het goed tot aan het keuze menu. Nadat ik 'try without changes' heb aangeklikt wordt het scherm zwart en gebeurt er niets meer. Iedere suggestie is welkom.


M.vr.gr.
Eddie

Re: USB-stick in recovery mode?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 15:38:54 »
Een apparaat mounten:

mount /dev/sdb1 /pad/naar/mountpunt
bijvoorbeeld:
mkdir /media/usbstick
mount /dev/sdb1 /media/usbstick
En dan:
cp bestand.txt /media/usbstick

Offline Eddie

  • Lid
Re: USB-stick in recovery mode?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 22:01:56 »
Hallo Cumulus007,

Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg, eindelijk weer eens iets onder Ubuntu dat zelfs bij mij werkt.


M.vr.gr.
Eddie


PS Ik hoor nu ergens 'opgelost' te zetten. Ik heb lang geleden ergens gelezen hoe dat moet maar dat kan ik niet terugvinden.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: USB-stick in recovery mode?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/02, 00:31:03 »
je startpost even editten dmv opgelost aan de titel toe te voegen ;)